2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. vidima
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Прочетен: 8058 Коментари: 6 Гласове:
Последна промяна: 11.02.2010 20:21
Първите най-ранни наченки на просветното движение в Карлово се отнасят към ХVІІ в., когато тук като книжовник и учител работи поп Аврам Димитриевич. Неговите преписи на църковни книги, най-ценният от които е сборникът, наричан поп Аврамов, разкриват качествата му на добър художник и краснописец.
На 25 май 1674 г. поп Аврам Димитриевич от Карлово завършва сборник: псалтир, месецослов, осмогласник, акатис и параклис, няколко църковни служби и пълен календар с приложения по хигиена и от друг характер. Пълният календар в Попаврамовия сборник и календарите на даскал Тодор Пирдопски показват, че българите от региона Пирдоп-Клисура-Сопот-Карлово-Калофер-Казанлък са живяли напълно цивилизовано. Липсата на екземпляри от пълни календари за времето от даскал Тодор Пирдопски до даскал Цвятко Панагюрец не означава мрак и невежество. Просто не са намерени такива.
С дейността си видният средногорски книжовник Аврам Димитриевич родом от село Сушица (днес град Карлово) допринася за умножаването на книжовното богатство на средището и за обучението на по-младите книжовници.
През XVII век се оформя Кукленската калиграфско-художествена школа, в която се пишат и преписват предимно богословски книги. За известен период в Кукленския манастир е пребивавал и Аврам Димитриевич. Освен, че допринася за умножаването на книжовното богатство на манастира, той обучава и редица млади книжовници.
Един от най-забележителните книжовници работили в Кукленския манастир "Св. св. Козма и Дамян" (също известен като "Св. Врач" сред местното население) - Кръстю Граматик е негов ученик. При задълбочен сравнителен преглед на почерка, художествената украса и съдържанието на ръкописите на двамата е установена "изключително голяма прилика между тях".
Известни също така са един миней на Аврам Димитриевич, писан през 1660 година в Сопотският манастир "Св. Спас", и един сборник с богословски четива от 1674 година.
..................................................................................................................................................
Еврейските имена са общи и за католици, и за православни и се представят главно от имената на старозаветни библейски герои: Аврам (баща на много потомци, родоначалник според Стария завет на евреи и араби; символизира многолюден род, пълна къща с потомци, гостоприемство и покорство пред Бога – заради това, че е готов да жертва дори любимия си син за него).
Аврам или Авраам и Абрахам са библейски мъжки имена. Имената идват от иврит и означават „баща нa много“ (אַבְרָהָם - Аврахам - abram "баща" и hamon "много"). В Библията Авраам (Абрахам) е прародителя на арабите, израелтяните и асирийците.
..................................................................................................................................................
В православната църква съществуват три степени на свещенството, най-ниската от които е дякон. Следва презвитер (свещеник, йерей), а най-висшата степен на свещенството е епископ (архийерей).
След посвещението в свещеник (йерей), новопосветеният получава правото да извършва повечето от тайнствата, като тайнството на брака (венчание), свето кръщение, покаяние.
Посвещението в сан на свещеник (йерей) задължително се извършва от архиерей. Преди да бъде ръкоположен дяконът се изповядва, дава покаяние за греховете си през целия си живот. След тази изповед духовникът говори с архиерея достоен ли е човекът за свещенически сан, или такъв му се отказва.
Свещенически сан се придобива по време на литургия. Посвещаваният в тайнството обикаля три пъти около престола, след това спира пред престола, пада на колене и полага глава на него, а архиереят полага омофор и ръка върху главата му (от тук идват и термините ръкополагане, ръкоположен), което означава, че на посветеният му е възложена ръката на Христос, за да чете определени молитви и да служи на Бога.
След самия ритуал архиереят връчва на свещеника неговите атрибути за служби като епитрахил, осветен кръст и служебник и провъзгласява "Аксиос" (от гръцки, достоен), на което свещеникът и присъстващите на тайнството отговарят три пъти "Аксиос".
След приемането на сана, ръкоположеният трябва да обещае на себе си, че задължително ще служи на Бог и на хората, както и Христос е служил по време на земния си път.
Р О Д О С Л О В И Е
ДИМИТЪР ЙЕРЕЙ - свещеник, роден към 1610 г. в Габрово, преселник в Свищов
+ йерейца Неделя
..................................................................................................................................................................
АВРАМ ЙЕРЕЙ ДИМИТРИЕВИЧ - свещеник и даскал от Карлово, роден към 1630 г.
ГЕОРГИ ЙЕРЕЙ ДИМИТРИЕВИЧ - свещеник, баща на чорбаджи Цанко в Свищов
..................................................................................................................................................................
[А] ПОП ИВАН - православен свещеник
[Б] ДАСКАЛ АВРАМ - заможен търговец
[В] дъщеря (неизвестно име) - имала син
+ съпруг (неизвестно име)
[Г] дъщеря (неизвестно име)
..................................................................................................................................................................
[А] 1. ПОП АВРАМ - православен свещеник
[Б] 1. [БЕЛЬО] АВРАМОВ
..................................................................................................................................................................
[А] 1.1. СИЛВЕСТРИЙ ПОП АВРАМОВ - калугер
[А] 1.2. МИНЧО ПОП АВРАМОВ
[А] 1.3. КОЛЬО ПОП АВРАМОВ
[А] 1.4. ДИМО ПОП АВРАМОВ
[А] 1.5. ДОНА ПОП АВРАМОВА
[Б] 1.1. ДЯДО КОЛЬО ЗАГОРЕЦЪТ - еснаф от Ново село, преселник в Калофер
+ Гена Чолакова (1780, Калофер) - сестра на митрополит Виктор Нишки (1783-1888)
..................................................................................................................................................................
[А] 1.2.1. АНА МИНЧОВА АВРАМОВА - ВАЗОВА (1800, Сопот - 1877, Арапово)
+ Иван Кирков Арнаудов - Вазът (1796, Сопот - 1830) - търговец
[А] 1.2.2. дъщеря (неизвестно име)
[А] 1.2.3. дъщеря (неизвестно име)
[А] 1.2.4. дъщеря (неизвестно име)
[А] 1.2.5. дъщеря (неизвестно име)
[А] 1.3.1. ПОП АВРАМ КОЛЬОВ ПОП АВРАМОВ - православен свещеник
[Б] 1.1.1. БЕЛЬО (1796, Калофер - Калофер)
[Б] 1.1.2. ХАДЖИ АВРАМ (1798, Калофер - 1829) - чорбаджия, убит от турците
+ Гена (от рода на Христо Ботев)
[Б] 1.1.3. АТАНАС (1800, Калофер - Калофер)
+ (с моминско име Кункова/Кунчева - от рода на Васил Левски)
..................................................................................................................................................................
[А] 1.2.1.4. МИНЧО ИВАНОВ ВАЗОВ (1825, Сопот - 1877, Сопот) - чорбаджия, търговец
+ Съба (1833, Сопот - 1912), дъщеря на хаджи Никола поп Аврамов - търговец
[А] 1.2.1.5. КИРКО ИВАНОВ ВАЗОВ (1827, Сопот - 1888, Сопот) - търговец
[А] 1.3.1.1. ИГУМЕН МЕТОДИЙ ПОП АВРАМОВ - игумен на Сопотския манастир
[А] 1.3.1.2. ХАДЖИ НИКОЛА ПОП АВРАМОВ (Сопот - 1860, Сопот) - търговец
+ хаджи Въла (майка на Съба Вазова)
[Б] 1.1.1.1. КОЛЬО БЕЛЬОВ
[Б] 1.1.2.1. МАРИЯ АВРАМОВА (1822, Калофер)
[Б] 1.1.2.2. НИКОЛА АВРАМОВ (1823, Калофер - 1900, Калофер) - чорбаджия, търговец
+ Анна (1840, Калофер - 1922, София), дъщеря на чорбаджи Стойко Мирчов Шишев
[Б] 1.1.2.3. ДИМИТЪР АВРАМОВ (1824, Калофер) - търговец
+ Велика от Калофер, дъщеря на чорбаджи Недю Начоолу
[Б] 1.1.2.4. ХАДЖИ ПЕТЪР АВРАМОВ (1825, Калофер - 1892, Калофер) - търговец
+ Христина от Карлово, дъщеря на чорбаджи Петър Папазоолу - търговец
[Б] 1.1.2.5. ХРИСТО АВРАМОВ (1826, Калофер) - търговец
+ Стана от Калофер, дъщеря на Койчо Еленкин
[Б] 1.1.2.6. ТОТА АВРАМОВА (1827, Калофер)
[Б] 1.1.2.7. СТОЯН АВРАМОВ (1828, Калофер) - търговец
[Б] 1.1.3.1. ГЕНА АТАНАСОВА - ТИНТЕРОВА (1825, Калофер)
+ Видул Тинтеров (1820, Калофер - 1862, Калофер)
[Б] 1.1.3.2. НЕДА АТАНАСОВА
ПИСАХМЕ ДА СЕ ЗНАЕ
БЪЛГАРСКАТА КНИГА ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ
СТАРОБЪЛГАРСКО КНИЖОВНО НАСЛЕДСТВО
СРЕДИЩА НА БЪЛГАРСКАТА КНИЖОВНОСТ
ПАНТЕОН ПОД БАЛКАНА
Scripta & E-scripta
БЪЛГАРСКА ИСТОРИЯ
ИЗ ИСТОРИЯТА НА СТАРОБЪЛГАРСКАТА
И ВЪЗРОЖДЕНСКАТА ЛИТЕРАТУРА
ЛИТЕРАТУРНА МИСЪЛ
ИЗСЛЕДВАНИЯ ВЪРХУ ИСТОРИЯТА И
ДИАЛЕКТИТЕ НА БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК
БАЛКАНИСТИЧЕН ФОРУМ
ИСТОРИЧЕСКИ ПРЕГЛЕД
ВЕКОВНИ БЪЛГАРСКИ ТРАДИЦИИ
РОДОЛЮБИЕ
НИКОЛАЙ ПАВЛОВИЧ
ЕНЦИКЛОПЕДИЧЕН РЕЧНИК
НА ЛИТЕРАТУРНИТЕ ТЕРМИНИ
СВИЩОВ В МИНАЛОТО
ПЪТЕПИСИ
СЛАВЯНИ
РЕЧНИК НА БЪЛГАРСКАТА ЛИТЕРАТУРА
СТАРОБЪЛГАРСКА ЛИТЕРАТУРА
ИВАН ВАЗОВ
20.01.2009 19:19
И как точно идентифицирахте баща му - по ДНК ли? Че и от Търново бил.
Тъпо е да дезинформирате хората по този начин.
Извинявам се, ако с нещо съм Ви обидил.
03.02.2009 00:31
Отново ще Ви кажа едно голямо БЛАГОДАРЯ! Надявам се кореспонденцията ни да продължи, както моят незатихващ интерес към историята на моят роден град Свищов.
Един голям поклон в знак на уважение към ТРУДЪТ ВИ.
03.02.2009 00:32
Отново ще Ви кажа едно голямо БЛАГОДАРЯ! Надявам се кореспонденцията ни да продължи, както незатихващият ми интерес към историята на моят роден град Свищов.
Един голям поклон в знак на уважение към ТРУДЪТ ВИ.
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев