Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.10.2008 09:41 - Аврам йерей Димитриевич
Автор: meteff Категория: История   
Прочетен: 5733 Коментари: 6 Гласове:
1

Последна промяна: 11.02.2010 20:21


ПОП АВРАМ ДИМИТРИЕВИЧ

image

Първите най-ранни наченки на просветното движение в Карлово се отнасят към ХVІІ в., когато тук като книжовник и учител работи поп Аврам Димитриевич. Неговите преписи на църковни книги, най-ценният от които е сборникът, наричан поп Аврамов, разкриват качествата му на добър художник и краснописец.

На 25 май 1674 г. поп Аврам Димитриевич от Карлово завършва сборник: псалтир, месецослов, осмогласник, акатис и параклис, няколко църковни служби и пълен календар с приложения по хигиена и от друг характер. Пълният календар в Попаврамовия сборник и календарите на даскал Тодор Пирдопски показват, че българите от региона Пирдоп-Клисура-Сопот-Карлово-Калофер-Казанлък са живяли напълно цивилизовано. Липсата на екземпляри от пълни календари за времето от даскал Тодор Пирдопски до даскал Цвятко Панагюрец не означава мрак и невежество. Просто не са намерени такива.

С дейността си видният средногорски книжовник Аврам Димитриевич родом от село Сушица (днес град Карлово) допринася за умножаването на книжовното богатство на средището и за обучението на по-младите книжовници.

През XVII век се оформя Кукленската калиграфско-художествена школа, в която се пишат и преписват предимно богословски книги. За известен период в Кукленския манастир е пребивавал и Аврам Димитриевич. Освен, че допринася за умножаването на книжовното богатство на манастира, той обучава и редица млади книжовници.

Един от най-забележителните книжовници работили в Кукленския манастир "Св. св. Козма и Дамян" (също известен като "Св. Врач" сред местното население) - Кръстю Граматик е негов ученик. При задълбочен сравнителен преглед на почерка, художествената украса и съдържанието на ръкописите на двамата е установена "изключително голяма прилика между тях".

Известни също така са един миней на Аврам Димитриевич, писан през 1660 година в Сопотският манастир "Св. Спас", и един сборник с богословски четива от 1674 година.
..................................................................................................................................................

Еврейските имена са общи и за католици, и за православни и се представят главно от имената на старозаветни библейски герои: Аврам (баща на много потомци, родоначалник според Стария завет на евреи и араби; символизира многолюден род, пълна къща с потомци, гостоприемство и покорство пред Бога – заради това, че е готов да жертва дори любимия си син за него).

Аврам или Авраам и Абрахам са библейски мъжки имена. Имената идват от иврит и означават „баща нa много“ (אַבְרָהָם - Аврахам - abram "баща" и hamon "много"). В Библията Авраам (Абрахам) е прародителя на арабите, израелтяните и асирийците.
..................................................................................................................................................

В православната църква съществуват три степени на свещенството, най-ниската от които е дякон. Следва презвитер (свещеник, йерей), а най-висшата степен на свещенството е епископ (архийерей).

След посвещението в свещеник (йерей), новопосветеният получава правото да извършва повечето от тайнствата, като тайнството на брака (венчание), свето кръщение, покаяние.

Посвещението в сан на свещеник (йерей) задължително се извършва от архиерей. Преди да бъде ръкоположен дяконът се изповядва, дава покаяние за греховете си през целия си живот. След тази изповед духовникът говори с архиерея достоен ли е човекът за свещенически сан, или такъв му се отказва.

Свещенически сан се придобива по време на литургия. Посвещаваният в тайнството обикаля три пъти около престола, след това спира пред престола, пада на колене и полага глава на него, а архиереят полага омофор и ръка върху главата му (от тук идват и термините ръкополагане, ръкоположен), което означава, че на посветеният му е възложена ръката на Христос, за да чете определени молитви и да служи на Бога.

След самия ритуал архиереят връчва на свещеника неговите атрибути за служби като епитрахил, осветен кръст и служебник и провъзгласява "Аксиос" (от гръцки, достоен), на което свещеникът и присъстващите на тайнството отговарят три пъти "Аксиос".

След приемането на сана, ръкоположеният трябва да обещае на себе си, че задължително ще служи на Бог и на хората, както и Христос е служил по време на земния си път.



Р О Д О С Л О В И Е
ДИМИТЪР ЙЕРЕЙ - свещеник, роден към 1610 г. в Габрово, преселник в Свищов
+ йерейца Неделя
..................................................................................................................................................................

АВРАМ ЙЕРЕЙ ДИМИТРИЕВИЧ - свещеник и даскал от Карлово, роден към 1630 г.

ГЕОРГИ ЙЕРЕЙ ДИМИТРИЕВИЧ - свещеник, баща на чорбаджи Цанко в Свищов
..................................................................................................................................................................

[А] ПОП ИВАН - православен свещеник

[Б] ДАСКАЛ АВРАМ - заможен търговец

[В] дъщеря (неизвестно име) - имала син
+ съпруг (неизвестно име)

[Г] дъщеря (неизвестно име)
..................................................................................................................................................................

[А] 1. ПОП АВРАМ - православен свещеник

[Б] 1. [БЕЛЬО] АВРАМОВ
..................................................................................................................................................................

[А] 1.1. СИЛВЕСТРИЙ ПОП АВРАМОВ - калугер

[А] 1.2. МИНЧО ПОП АВРАМОВ

[А] 1.3. КОЛЬО ПОП АВРАМОВ

[А] 1.4. ДИМО ПОП АВРАМОВ

[А] 1.5. ДОНА ПОП АВРАМОВА

[Б] 1.1. ДЯДО КОЛЬО ЗАГОРЕЦЪТ - еснаф от Ново село, преселник в Калофер
+ Гена Чолакова (1780, Калофер) - сестра на митрополит Виктор Нишки (1783-1888)
..................................................................................................................................................................

[А] 1.2.1. АНА МИНЧОВА АВРАМОВА - ВАЗОВА (1800, Сопот - 1877, Арапово)
+ Иван Кирков Арнаудов - Вазът (1796, Сопот - 1830) - търговец

[А] 1.2.2. дъщеря (неизвестно име)

[А] 1.2.3. дъщеря (неизвестно име)

[А] 1.2.4. дъщеря (неизвестно име)

[А] 1.2.5. дъщеря (неизвестно име)

[А] 1.3.1. ПОП АВРАМ КОЛЬОВ ПОП АВРАМОВ - православен свещеник

[Б] 1.1.1. БЕЛЬО (1796, Калофер - Калофер)

[Б] 1.1.2. ХАДЖИ АВРАМ (1798, Калофер - 1829) - чорбаджия, убит от турците
+ Гена (от рода на Христо Ботев)

[Б] 1.1.3. АТАНАС (1800, Калофер - Калофер)
+ (с моминско име Кункова/Кунчева - от рода на Васил Левски)
..................................................................................................................................................................

[А] 1.2.1.4. МИНЧО ИВАНОВ ВАЗОВ (1825, Сопот - 1877, Сопот) - чорбаджия, търговец
+ Съба (1833, Сопот - 1912), дъщеря на хаджи Никола поп Аврамов - търговец

[А] 1.2.1.5. КИРКО ИВАНОВ ВАЗОВ (1827, Сопот - 1888, Сопот) - търговец

[А] 1.3.1.1. ИГУМЕН МЕТОДИЙ ПОП АВРАМОВ - игумен на Сопотския манастир

[А] 1.3.1.2. ХАДЖИ НИКОЛА ПОП АВРАМОВ (Сопот - 1860, Сопот) - търговец
+ хаджи Въла (майка на Съба Вазова)

[Б] 1.1.1.1. КОЛЬО БЕЛЬОВ

[Б] 1.1.2.1. МАРИЯ АВРАМОВА (1822, Калофер)

[Б] 1.1.2.2. НИКОЛА АВРАМОВ (1823, Калофер - 1900, Калофер) - чорбаджия, търговец
+ Анна (1840, Калофер - 1922, София), дъщеря на чорбаджи Стойко Мирчов Шишев

[Б] 1.1.2.3. ДИМИТЪР АВРАМОВ (1824, Калофер) - търговец
+ Велика от Калофер, дъщеря на чорбаджи Недю Начоолу

[Б] 1.1.2.4. ХАДЖИ ПЕТЪР АВРАМОВ (1825, Калофер - 1892, Калофер) - търговец
+ Христина от Карлово, дъщеря на чорбаджи Петър Папазоолу - търговец

[Б] 1.1.2.5. ХРИСТО АВРАМОВ (1826, Калофер) - търговец
+ Стана от Калофер, дъщеря на Койчо Еленкин

[Б] 1.1.2.6. ТОТА АВРАМОВА (1827, Калофер)

[Б] 1.1.2.7. СТОЯН АВРАМОВ (1828, Калофер) - търговец

[Б] 1.1.3.1. ГЕНА АТАНАСОВА - ТИНТЕРОВА (1825, Калофер)
+ Видул Тинтеров (1820, Калофер - 1862, Калофер)

[Б] 1.1.3.2. НЕДА АТАНАСОВА


image

ПИСАХМЕ ДА СЕ ЗНАЕ

image

image

image


БЪЛГАРСКАТА КНИГА ПРЕЗ ВЕКОВЕТЕ

image

image

image

СТАРОБЪЛГАРСКО КНИЖОВНО НАСЛЕДСТВО

image

image

image

СРЕДИЩА НА БЪЛГАРСКАТА КНИЖОВНОСТ

image

image

image

image

ПАНТЕОН ПОД БАЛКАНА

image

image

image

Scripta & E-scripta

image


БЪЛГАРСКА ИСТОРИЯ

image

image

ИЗ ИСТОРИЯТА НА СТАРОБЪЛГАРСКАТА
И ВЪЗРОЖДЕНСКАТА ЛИТЕРАТУРА

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

ЛИТЕРАТУРНА МИСЪЛ

image

image

image

ИЗСЛЕДВАНИЯ ВЪРХУ ИСТОРИЯТА И
ДИАЛЕКТИТЕ НА БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК

image

image


БАЛКАНИСТИЧЕН ФОРУМ

image


image

ИСТОРИЧЕСКИ ПРЕГЛЕД

image


image

ВЕКОВНИ БЪЛГАРСКИ ТРАДИЦИИ

image

image


image

РОДОЛЮБИЕ

image

image


image

НИКОЛАЙ ПАВЛОВИЧ

image

image


image

ЕНЦИКЛОПЕДИЧЕН РЕЧНИК
НА ЛИТЕРАТУРНИТЕ ТЕРМИНИ

image


image

СВИЩОВ В МИНАЛОТО

image


image

ПЪТЕПИСИ

image


image

СЛАВЯНИ

image

image


image

РЕЧНИК НА БЪЛГАРСКАТА ЛИТЕРАТУРА

image


image

СТАРОБЪЛГАРСКА ЛИТЕРАТУРА

image

image

image

image

image


image

image

image

image


image

ИВАН ВАЗОВ

image



Тагове:   Калофер,


Гласувай:
1
0



1. templar - Супер!
15.10.2008 11:27
Това ли е родоначалникът на Калоферските Аврамови?
цитирай
2. meteff - Re: templar - Супер!
15.10.2008 16:58
И на сопотските (рода на Иван Вазов по майка), новоселските и на калоферските, а най-вероятно и на дарителите от Свищов, преселници през Влашко. Иначе бащата на поп Аврам Димитриевич, вероятно също свещеник, е от Търново и е роден към 1600 г.
цитирай
3. анонимен - Пълни глупости! Как за Бога опре...
20.01.2009 19:19
Пълни глупости! Как за Бога определихте мястото на Аврам йерей Димитриевич в това родословно дърво, след като няма абсолютно никаква информация за живота му, освен че е от Карлово и баща му се казва Димитър? Говорим за 17 в. все пак. А как ще обясните на проф. Боню Ангелов, който прави най-сериозното изследване на творчеството на книжовника и когото Вие цитирате в статията си, че псалтира от 1638 г. Аврам Димитриевич е написал и украсил на 8-годишна възраст?
И как точно идентифицирахте баща му - по ДНК ли? Че и от Търново бил.
Тъпо е да дезинформирате хората по този начин.
Извинявам се, ако с нещо съм Ви обидил.
цитирай
4. анонимен - едно голямо БЛАГОДАРЯ!
03.02.2009 00:31
БЛАГОДАРЯ Ви за постинга и за тази безценна информацията. Изследвам биографията на Димитър Хадживасилев, чрез вашите постинги и работата Ви по Geni научих повече за дядото на дарителя (чорбаджи Цанко). За шестте деца които е имал, една от които е и Мария (Марюца)-майката на дарителя, за неговите родители -Георги йерей Димитриевич и йерейка Георгиева. Научих и това, че дарителят на „най-красивата училищна сграда в България” е имал две сестри-Елисавета Станчова и Еленка Даке, която е била осиновена.
Отново ще Ви кажа едно голямо БЛАГОДАРЯ! Надявам се кореспонденцията ни да продължи, както моят незатихващ интерес към историята на моят роден град Свищов.
Един голям поклон в знак на уважение към ТРУДЪТ ВИ.
цитирай
5. tanyarisemova - едно голямо БЛАГОДАРЯ!
03.02.2009 00:32
БЛАГОДАРЯ Ви за постинга и за тази безценна информацията. Изследвам биографията на Димитър Хадживасилев, чрез вашите постинги и работата Ви по Geni научих повече за дядото на дарителя (чорбаджи Цанко). За шестте деца които е имал, една от които е и Мария (Марюца)-майката на дарителя, за неговите родители -Георги йерей Димитриевич и йерейка Георгиева. Научих и това, че дарителят на „най-красивата училищна сграда в България” е имал две сестри-Елисавета Станчова и Еленка Даке, която е била осиновена.
Отново ще Ви кажа едно голямо БЛАГОДАРЯ! Надявам се кореспонденцията ни да продължи, както незатихващият ми интерес към историята на моят роден град Свищов.
Един голям поклон в знак на уважение към ТРУДЪТ ВИ.
цитирай
6. meteff - Re: 3. анонимен - Пълни глупости!
07.02.2009 20:37
В повечето случаи не бих се почуствал задължен да отговоря на анонимно изразени мнения или нападки, но в този случай заявявам следното: Благодаря, на бдителния историк или кандидат такъв, признавам си хванахте ме неподготвен по долни гащи явно. Но, не бих си позволил да коментирам нечия работа, още повече на либими Вам професори филолози - членове на БКП - при това отдавнашни покойници, което прави безпредметно поне засега каквото и да е обяснение от моя страна, въпреки че и това не ми е някакво задължение. Що се отнася до вмененото ми умствено състояние и твърдението за "псалтира от 1638" - вероятно правите предполагам неволна екстрапулация с някоя друга личност, към която вероятно изпитвате лично отношение. Що се отнася до съждението Ви: "И как точно идентифицирахте баща му - по ДНК ли? Че и от Търново бил. Тъпо е да дезинформирате хората по този начин." - отговор може да потърсите в началните си думи, а именно: "Как за Бога определихте мястото на Аврам йерей Димитриевич в това родословно дърво, след като няма абсолютно никаква информация за живота му, освен че е от Карлово и баща му се казва Димитър?". Благодаря Ви, все пак за изразената позиция, като се съгласявам с Вас напълно с фразата, която цитирам - "Говорим за 17 в. все пак", което не Ви дава основание да смятате, че такива скромни личности като мен не бива да се захващат и провеждат свои собствени проучвания, при това на своя сметка. Поздрави!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: meteff
Категория: История
Прочетен: 2815830
Постинги: 502
Коментари: 1037
Гласове: 19647
Архив
Календар
«  Октомври, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031