Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Постинг
21.06.2008 08:09 -
Дружество на независимите художници
Автор: meteff
Категория: Изкуство
Прочетен: 2880 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 11.02.2010 21:14
Прочетен: 2880 Коментари: 0 Гласове:
2
Последна промяна: 11.02.2010 21:14
ДРУЖЕСТВО НА НЕЗАВИСИМИТЕ ХУДОЖНИЦИ
Дружеството на независимите художници е основано в края на 1919 – началото на 1920 г. със седалище в София по инициатива на Петър Морозов (1880-1951) и Пандо Киселинчев (1890-1980).
Сред членове-основателите са Петър Морозов, Пандо Киселинчев, Янко Анастасов, Миладин Лазаров, Никола Аврамов, Руска Маринова, Никола Вълчев, М. Марков, В. Захариев, Д. Константинова, Петър Урумов, С. Райнов, П. Павлов и др.
След новите художници Дружеството на независимите излага в салоните на академията. То "обединява художниците за свободно и независимо творчество – без жури". Първата изложба е уредена през 1920 г. Ръководен орган – Управителен комитет със секретар Петър Морозов, касиер – Пандо Киселинчев.
В своята програма дружеството изтъква необходимостта да се създаде на художника атмосфера за свободно творчество, без всякакви ограничения и условности, за показване на това, което той е създал; мотивът е да се култивира у него чувство за отговорност и самокритика.
Отличава се от другите дружества на художници по отношение на подбора на творбите за организираните изложби – премахва се журито за определяне на творбите за експозиция (всеки член на дружеството сам определя творбите си за участие в дадена изложба), а местата в изложбената зала се разпределят чрез жребие.
София от началото на 20-те години живее с ритъма на „лудите години", въпреки че темпото не е същото като в световните художествени столици. Тук се създава Домът на изкуствата и печата - не толкова за да защитава синдикално софийските интелектуалци, колкото да ги обедини за общи действия в областта на културата и да им даде уютно убежище. Домът организира изложби, маскени балове, понякога издава свой вестник, устройва първия марионетен театър и е посещаван от всички софийски художници. Той е образец за подражание и в други по-големи градове в провинцията.
За софийските художници Домът е това, което е сладкарница „Цар Освободител" за писателите. Но всъщност въпреки воюващите групировки и непрекъснатото роене на дружества, тенденцията към съвместни усилия е твърде силна и тя поражда Общите художествени изложби (ОХИ) на всички дружества, които от 1927 г. започват всяка година да се организират пред софийската публика и придобиват статута на най-големия художествен форум. ОХИ водят до създаването в началото на 30-те години на Съюз на дружествата на художниците в България, който играе важна роля в синдикалната закрила и борбата за покровителстване на художника от държавните структури.
Към 1922–1923 г. дружеството има само 18 члена. В периода 1924–1944 г. дружеството на независимите художници организира 10 изложби.
През 1932 г. наброява около 30 души и влиза в Съюза на дружествата на художниците в България, а през 1944 г. се включва в Съюза на художниците в България (от 1959 – Съюз на българските художници).
Членове:
Петър Морозов (1880, Русе–1951, София),
Пандо Търпов Киселинчев (1890, Косинец–1980, София),
Миладин Лазаров (М. Л. Петров) (1894–1985),
Никола Василев Аврамов (1897, Ямбол–1945, София),
Руска Маринова (1899, Самоков–1988, София),
Никола Вълчев,
М. Марков,
В. Захариев,
Д. Константинова,
Петър Андреев Урумов (1895–1976),
Георги Железаров (1897–1982),
Александър Добринов (1898–1958),
Димо Сотиров Сотиров (1880, Калофер–1952, София),
Страхил Титиринов (1905, Кукуш–неизв.),
Павел Тодоров,
Григор Найденов,
Ив. Иванов,
и други.
По-късно за членове са приети:
Кирил Петров (К. П. Цанов) (1897–1979) – 1926-1931,
Николай Ростовцев (1898, Сувалки–1988, София) – 1930-1945,
Преслав Б. Кършовски (1905, София–2003, София) – до 1931,
Сидония Илиева Атанасова (1909–1994)
и други...
Дружеството на независимите художници е основано в края на 1919 – началото на 1920 г. със седалище в София по инициатива на Петър Морозов (1880-1951) и Пандо Киселинчев (1890-1980).
Сред членове-основателите са Петър Морозов, Пандо Киселинчев, Янко Анастасов, Миладин Лазаров, Никола Аврамов, Руска Маринова, Никола Вълчев, М. Марков, В. Захариев, Д. Константинова, Петър Урумов, С. Райнов, П. Павлов и др.
След новите художници Дружеството на независимите излага в салоните на академията. То "обединява художниците за свободно и независимо творчество – без жури". Първата изложба е уредена през 1920 г. Ръководен орган – Управителен комитет със секретар Петър Морозов, касиер – Пандо Киселинчев.
В своята програма дружеството изтъква необходимостта да се създаде на художника атмосфера за свободно творчество, без всякакви ограничения и условности, за показване на това, което той е създал; мотивът е да се култивира у него чувство за отговорност и самокритика.
Отличава се от другите дружества на художници по отношение на подбора на творбите за организираните изложби – премахва се журито за определяне на творбите за експозиция (всеки член на дружеството сам определя творбите си за участие в дадена изложба), а местата в изложбената зала се разпределят чрез жребие.
София от началото на 20-те години живее с ритъма на „лудите години", въпреки че темпото не е същото като в световните художествени столици. Тук се създава Домът на изкуствата и печата - не толкова за да защитава синдикално софийските интелектуалци, колкото да ги обедини за общи действия в областта на културата и да им даде уютно убежище. Домът организира изложби, маскени балове, понякога издава свой вестник, устройва първия марионетен театър и е посещаван от всички софийски художници. Той е образец за подражание и в други по-големи градове в провинцията.
За софийските художници Домът е това, което е сладкарница „Цар Освободител" за писателите. Но всъщност въпреки воюващите групировки и непрекъснатото роене на дружества, тенденцията към съвместни усилия е твърде силна и тя поражда Общите художествени изложби (ОХИ) на всички дружества, които от 1927 г. започват всяка година да се организират пред софийската публика и придобиват статута на най-големия художествен форум. ОХИ водят до създаването в началото на 30-те години на Съюз на дружествата на художниците в България, който играе важна роля в синдикалната закрила и борбата за покровителстване на художника от държавните структури.
Към 1922–1923 г. дружеството има само 18 члена. В периода 1924–1944 г. дружеството на независимите художници организира 10 изложби.
През 1932 г. наброява около 30 души и влиза в Съюза на дружествата на художниците в България, а през 1944 г. се включва в Съюза на художниците в България (от 1959 – Съюз на българските художници).
Членове:
Петър Морозов (1880, Русе–1951, София),
Пандо Търпов Киселинчев (1890, Косинец–1980, София),
Миладин Лазаров (М. Л. Петров) (1894–1985),
Никола Василев Аврамов (1897, Ямбол–1945, София),
Руска Маринова (1899, Самоков–1988, София),
Никола Вълчев,
М. Марков,
В. Захариев,
Д. Константинова,
Петър Андреев Урумов (1895–1976),
Георги Железаров (1897–1982),
Александър Добринов (1898–1958),
Димо Сотиров Сотиров (1880, Калофер–1952, София),
Страхил Титиринов (1905, Кукуш–неизв.),
Павел Тодоров,
Григор Найденов,
Ив. Иванов,
и други.
По-късно за членове са приети:
Кирил Петров (К. П. Цанов) (1897–1979) – 1926-1931,
Николай Ростовцев (1898, Сувалки–1988, София) – 1930-1945,
Преслав Б. Кършовски (1905, София–2003, София) – до 1931,
Сидония Илиева Атанасова (1909–1994)
и други...
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
Блогрол
1. Страница на Лалю Метев в правния портал lex.bg (стар архив)
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев