Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.04.2008 13:42 - Никола Начов и Пловдив
Автор: meteff Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1815 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 21.04.2008 20:31


Пловдив през погледа на Никола Начов в 1879 г.

Без съмнение, Никола Начов е колкото интересна, толкова и – за съжаление! – непозната фигура в българската културна история. Биографията му е повече от скромна и може да се побере в няколко изречения: Роден в Калофер през 1859 г., той твърде малък остава кръгъл сирак и израства в семейството на дядо си по майчина линия. Завършва гимназия в Пловдив, след което дълги години учителства в различни места, а в края на живота си работи като библиотекар в София. Умира в 1940 г.

Той е познат преди всичко с изследванията си върху българския фолклор, а така също и българските културно-духовни средища през Възраждането. По-конкретно, неговите студии «Мара, бяла българка, в нашия народен епос» (Списание на БАН,  кн. XI, 1925) и «Цариград като културен център на българите до 1879 г. (Списание на БАН, кн. XIX, 1925), а така също – «Новобългарската книга и печатното дело у нас от 1806 до 1877 г.» продължават да се ползват като достоверни и надеждни източници. Авторът ни е наследил също така краеведчески и биографични изследвания, той опитва перото си и в областта на разказа и повестта, но поради битоописателството и прекалените етнографски подробности, в които изпада, не успява да създаде сполучливи образци.

Никола Начов е автор и на пътеписа «До Бруса и назад. Пътни бележки», чието възникване представлява определен интерес. През 1879 г., веднага след Руско-турската война, младият калоферец решава да потърси наследството на баща си, починал в Бурса, където е бил известен абаджия. В това твърде размирно за Балканите и Мала Азия време Начов тръгва от Калофер и през Пловдив, Одрин, Цариград, през Мраморно море и Мудания достига в града в подножието на Улудаг. Установява наследството на баща си, което се изразява в кантори в прочутите търговски копринени центрове и ханове на първата столица на османците, както и в пари срещу стоки, дадени някога като вересия.

Междувременно авторът, за пръв път напускащ родния си край, решава да си води бележки, в които отразява до най-малки подробности своите впечатления от пътя и посетените места, превърнали се днес в ценен източник за възкресяването на социалния, търговския и транспортния живот в Османската империя през онези години. Самият факт, че са написани от 19-годишния силно впечатлителен младеж, без да преминат през ситото на предубедителното и подправено отношение, по моему, още повече остойностява тези «пътни бележки». Но прилежно водените записки едва през 1934 г. се оформят като книга (книгоиздателство «Факел» в София) с псевдонима Нанчо Донкин, и днес съдържат ценни свидетелства за Цариград, Бурса и околностите й, Варна и Провадийско, а както ще се убедим – и за Пловдив.

В настоящата разработка ние ще се спрем върху сцените, свързани с града под тепетата, така както авторът ги запечатва през лятото на 1879 г. След дълги колебания и кореспонденция с близките си абаджии «Балкапан хан» и Галата в Цариград за съвети и препоръки, изучаващият през това време диплография в Пловдив Никола решава да потегли за Бурса и да търси наследството на баща си. Той е мотивиран и от обстоятелството, че след въвеждането в експлоатация на железопътната линия Белово–Цариград, пътуването до Бурса вече не представлява особена сложност. Когато той започва подготовката си по пътуването, по-конкретно, оформянето на различни тезкерета и пътни документи, в Пловдив пристига от Цариград новият генерал-губернатор на областта Източна Румелия Александър (Алеко) Богориди, син на имперския съветник княз Стефан Богориди. Според свидетелствата на впечатлителния Никола той е посрещнат на железопътната станция от местните власти – българи и руси:

«Щом той слезе от влака и с българска шапка, взеха го казаните власти, качиха го във файтона на полковник К.Кесяков и го отведоха в българската черкова «Св. Богородица». Улиците и дворът й бяха препълнени с народ. Биде отслужен и молебен. Негово блаженство екзарх Йосиф каза на български реч, която биде преведена на Богориди на френски. Още на следния ден си замина генерал Столипин, досегашен генерал-губернатор на Източна Румелия».

На 18 май, Никола отива при махленския мухтар на Тепеалтъ Яни бояджията за подписване на поръчителство, след това го заверява и приставът на махалата и от там се отправя в канцеларията на полицмейстора Соколовский, русин, която се помещава в стария турски конак до Марица, за да му се издаде вече свидетелство, чрез което пък ще си извади пътен билет за Цариград. Когато калоферецът се озовава в конака, той попада на голяма навалица от хора и войска. След малко пристигат и европейските комисари и духовните началници на различните вероизповедания в Пловдив:

«След малко излезе и Алеко Богориди и пред него и пред събраното множество един турчин ходжа с бяла чалма прочете на турски фермана, с който султан Абдулхамид назначава Александър Богориди за генерал-губернатор на Източна Румелия за 5 години. (...) После ферманът и прокламацията на Богориди към жителите на Източна Румелия бидоха прочетени само на български. Следва парадът, командван от полковник Виталис, който е с дружинска униформа и с опълченска шапка, но на нея липсваше кръстът.»

На другия ден той получава исканото свидетелство и го занася в канцеларията на пловдивския губернатор генерал барон Гибш фон Гростал, в дома на бившия руски вицеконсул в Пловдив Найден Геров, в улицата под черквата «Св.Богородица». Когато излиза вече от канцеларията, в къщния двор Начов забелязва и самия генерал-губернатор – «тънък и висок сух човек».

На следващия ден получава пътния билет, напечатан на руски и валиден за една година, за който заплаща 23 франка.

Най-сетне на 20 май, неделя, в празника Петдесетница, той взема «под мишница бохчичката с дрехи» и от квартирата си в Рилския метох в уличката близо до Джумаята се упътва за железопътната гара. В «чуждия и студен Пловдив» никой не го изпраща и той с носталгия си спомня за сцените на радушно изпращане на абаджиите в Цариград от родния Калофер. На гарата се натъква на «голяма навалица, движение и шум». Пристигналият откъм Татар-Пазарджик влак – «гениално изобретение на съвкупния човешки ум и труд» – се бави някое време в Пловдив и неусетно се хлъзга по релсите.

Никола Начов за пръв път пътува с влак. Оттук нататък всичко за него е ново и интересно. До Цариград той ще изброи точно 30 спирки, после ще продължи с параход през Мраморно море до Мудания, а оттам пък с файтон до Бурса, и след няколкомесечни лутания из Цариград, Варна и Провадийско и бюрократични процедури ще си възвърне и продаде приспадащото му се наследство, като документите ще бъдат подписани и заверени от самия бурсенски валия Ахмед Вефик паша.

Автор: Хюсеин Мевсим, Анкара (Турция)


Тагове:   Никола,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - никола Начов
16.05.2008 14:36
Доста непълноценно, за разлика от други Ваши статии.Може да почерпита информация за биографията на Никола Начов от издадената от Военно издателство през 2006 г. книга на Начов-"За Христо Ботев"/открит ръкопис от Кирил Милчев от 1921г. в Калофер/
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: meteff
Категория: История
Прочетен: 3848075
Постинги: 572
Коментари: 1072
Гласове: 19970
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930