Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. wonder
4. kvg55
5. leonleonovpom2
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. deathmetalverses
11. getmans1
12. hadjito
13. samvoin
14. tili
2. radostinalassa
3. wonder
4. kvg55
5. leonleonovpom2
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. deathmetalverses
11. getmans1
12. hadjito
13. samvoin
14. tili
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. vesonai
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. getmans1
2. radostinalassa
3. vesonai
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. getmans1
Постинг
20.04.2008 10:49 -
Много повече от биография
Автор: meteff
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1923 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 20.04.2008 11:02
Прочетен: 1923 Коментари: 0 Гласове:
0
Последна промяна: 20.04.2008 11:02
Много повече от биография
Цвета Унджиева.
Иван Унджиев. Изграждането на човека и учения.
Издателство Полис. София, 2002.
Четенето на нечии спомени винаги е странно занимание, защото създава усещане за прекрачване на граница, за недопустимо втурване в личния живот на някой абсолютно чужд човек. В този смисъл то е рисковано, защото крие опасността да допусне до тайни, които е по-добре да не се знаят, смущаващо е с интимността, която оголва. В същото време обаче, може би тъкмо заради склонността си към откровеност и своеобразен вид споделяне, спомените са един от предпочитаните жанрове. Казвам това, защото ровенето из спомените за Иван Унджиев ме накара да се почувствам доста странно - за кой ли път се запитах редно ли е съкровеното да се огласява, има ли мяра за лична неприкосновеност и действително ли когато един човек е значима фигура (независимо в каква сфера), животът му може и трябва да бъде достояние за всички.
Не искам да бъда разбирана криво. Мярата в спомените за Иван Унджиев е перфектно спазена и не прекрачването й стана повод за горните ми питания. По-скоро едно подхвърлено в началото на спомена на Цвета Унджиева ("Иван Унджиев - изграждането на човека и учения") твърдение, което разсъждава върху разрива между миналото и настоящето. Цитираните или публикувани в книгата писма и откъси от дневници - отбелязва авторката - днес по-скоро ще се възприемат с присмех от съвременните поколения, ще се отчетат като анахронични - оттук и люшкането между личното колебание (което очевидно заразява), засиленото съзнание за пропаст, за граница и в същото време непреодолимото и убедено в правотата си желание да се разкаже семейната история, да се знае миналото... Като въпреки тъжната констатация за асиметричността, в която попадат поколенията, въпреки трудния диалог, въпреки разцепената българска история, чиито пластове много бавно и болезнено могат да бъдат наместени (ако това изобщо се случи), все пак надделява волята да се противостои с думи...
Важно е да се помни - претендира книгата, - важно е да се събират и разказват спомените, за да се съхранява някакъв образ на миналото. Защото в противен случай ще се окажем обречени да губим миналото със смъртта на всеки негов конкретен носител (неслучайно по света се създават институти, чиято цел е архивирането на миналото, неслучайно Спилбърг се зае да документира свидетелствата на преживелите Холокоста), доколкото в България паметта не се мисли като институция. И патосът на Цвета Унджиева - автор и съставител на настоящата книга - е тъкмо обратният. Целта на авторката е изграждането на максимално детайлен образ както на миналото, така и на хората в него - като в центъра на тези хора застава баща й, вдъхновил това говорене за миналото. Унджиева добре знае "стойността на всеки ред, запазен от миналия век", защото самата цял живот работи с архиви и документи и това е допълнителен стимул за начинанието, с което се е заела. И най-сетне, понеже и Иван Унджиев е историк, човек, който винаги се е занимавал с проучването на чужди животи, тези спомени са и своеобразно отблагодаряване за архиварската страст, те са вид изпълнен дълг.
Основният текст "Иван Унджиев. Изграждането на човека и учения" поставя въпроса и за избирателността на паметта, за това как и какво помним, как забравяме; опитва се да акцентира върху човешкото (само)изграждане, да обследва традицията; желае да обособява и да говори за поколения; интересува се от способността на човека да се впише във времето; отбелязва как духовната епоха влияе върху личността (книгата много ясно показва колко различен е духовният климат, ако си послужа с лексиката на Иполит Тен, преди 9-ти септември 1944 и след това и по колко много начини реагират хората на промените). Като най-вече се акцентира върху облика на поколението, формирало се между двете световни войни, говори се за идеите от онова време - за толстоизма, за вярата, за увлеченията по Тагор; разказва се за Софийския университет, за изпитите при Боян Пенев и Иван Шишманов, за мисията да си учител, за литературния живот и конкретно за периодичния печат, за оценките, които Унджиев дава на Яворов, Пенчо Славейков, Дора Габе, Васил Пундев...
Както стана дума, специално внимание спомените на Цвета Унджиева отделят на времето след 9-ти септември, показват как тази дата и последвалото рефлектират в живота и на повярвалите, и на неповярвалите, разказва за обвързаността между това да искаш да правиш кариера и влизането в комунистическата партия, за национализацията, за партийните поръчения, свързани с фабрикуването на процеси - срещу офицерските организации, срещу протестантите, за патологичното търсене на петна и развихрянето на доносите...
Достойнство на книгата е и решението на Цвета Унджиева в нея да прозвучат множество гласове и то - през различни жанрове. Така освен гласът на дъщерята, който изпълва основния текст, в книгата се преплитат и гласовете на роднини, приятели, ученици (самите те известни), които в кратките спомени допълват облика на учителя и учения Унджиев. Общото между всички тези спомени е свидетелството, че са посветени на един силен и морален човек, на една личност, способна да създава атмосфера... Важни в полифонията от гласове са и гласът на жената на Иван Унджиев Люба Унджиева, както и на самия Иван Унджиев, който присъства чрез ранните си текстове, най-вече - кратки литературни обзори и рецензии, издаващи голямата литературна и театрална култура на историка Унджиев, а и чрез отделни писма. И в тази мозайка от гласове автентиката на образите се съхранява по-добре.
Амелия Личева
In memoriam
На 24 декември 2000 г. в навечерието на Рождество Христово, сякаш по Божия поличба, почина една от видните изследователки на Българското възраждане
ст. н. с. Цвета Унджиева.
Родена в семейството на проф. Иван Унджиев, тя от малка се потапя в атмосферата на епоха, белязана с духовния и жизнен подвиг на титани на перото и саможертвата. Затова още като студентка, в кръжока на акад. Петър Динеков, започва научната й реализация като изследовател на възрожденската литература. В полувековния й научен път има едно няколкогодишно "отклонение" - работи в сектор "Христо Смирненски" на Института за литература при БАН, проучва делото на талантливия пролетарски поет, пише изследвания за естетическите му възгледи, участва в подготовката и издаването на съчиненията му. Това не я отклонява от творческия й афинитет към проблемите на Българското възраждане. След като е "зачислена" в Секцията по българска литература до Освобождението, тя се посвещава за цял живот на сътвореното от българските възрожденци. Унджиева, като всеки значим изследовател, има свои научни пристрастия. И те са около живота и литературното наследство на Каравелов и Ботев. Заедно със свои колеги започва разчитането на трудно разгадаемия архив на Каравелов, който излиза през 1964 г. - "Из архива на Любен Каравелов". В десетки статии проучва белетристиката, фейлетоните, публицистиката на редактора на "Свобода", взема участие в обнародването на 9-томното и 12-томното издание на съчиненията му, в установяване авторството на фейлетонната рубрика "Знаеш ли ти кои сме?".
Цвета Унджиева проучва всестранно и методично творчеството на Ботев. Проследява участието му във в. "Тъпан", стилно-езиковите особености на стихотворното му творчество, неговите връзки с фолклора. Така се подготвя за монументалната монография "Христо Ботев - живот и дело" (1975, 823 страници), написана съвместно с баща й проф. Иван Унджиев. Пред нас в цял ръст се изправя Ботев - като революционер и творец, като личност в контекста на политическите и духовните събития на Балканския полуостров и Европа. Монографията се нарежда между най-приносните биографии, писани за сина на даскал Ботю, досега. Затова е преиздадена на руски през 1976 г.; резюме от нея се появява на 12 езика (1976); в нов вариант излиза през 1983 г. Унджиева взема участие в изданието "Христо Ботев. Събрани съчинения. Т. 1-3" (1976). Заедно с унгарския изследовател Ш. Карик осъществява книгата "Христо Ботев. Шандор Петьофи" (1977) - изключително ценен паралел между поезията на тези поети.
По време на няколкогодишния си престой в Москва Цвета Унджиева работи упорито в московските библиотеки и книгохранилища - проучва руския периодичен печат, архивни фондове. В резултат на труда й се появи "Български автори в руския периодичен печат. 1854-1864. Т. I" (1982). Тя подготви и т. II от проучването, който за съжаление все още не е обнародван.
Като плод на заниманията на Унджиева се появи и колективното издание "Райко Жинзифов. Публицистика. Т. I-II" (1964). В него са установени много от публикациите на Жинзифов в руски вестници и списания.
Посветила част от проучванията си върху литературното наследство на Славейков, Унджиева се включи и в издаване на това наследство - участва в съставителския и редакторския колектив на 8-томното издание "Петко Р. Славейков. Съчинения" (1978-1982).
Обект на изследователката са не само крупните фигури на Възраждането. Тя проучва обществената, педагогическата и книжовната дейност и на по-второстепенни дейци, развитието на различни жанрови форми. Това води до появата на интересния й очерк "Сава Филаретов" (1970), до издания като "Възрожденски фейлетони" (1968).
Цвета Унджиева е изследовател с ясна и точна мисъл, със съдържателен и богат на нюанси език. Тя бе открита, диалогична. Затова проучванията й допадат на широк кръг читатели. Тя участва в национални и международни сесии, конференции, симпозиуми, в редакционните колегии на сборници, в подготовката на различни издания - енциклопедии, речници, юбилейни проучвания. Скромна, внимателна и с открито сърце към всички, тя не обичаше да парадира с писанията и неоспоримия си авторитет. При нея всичко бе дозирано - защитаваше упорито научните и моралните си принципи, но без да обиди и накърни достойнството на опонента. Такава - мила и деликатна като поведение и характер, откровена и честна като изследовател и гражданин, предразполагаща и контактна като личност - ще я запомнят нейните приятели и колеги.
Цвета Унджиева не престана да работи до последния си дъх. Последната й работа, останала недовършена, е очерк за Ботев, предназначен за подготвяната двутомна "История на литературата и на възприемателя през Българското възраждане". Тя бе воин на перото - с него воюва, за да изследва и наложи научните, моралните и гражданските принципи на Възраждането, от него не се раздели до последния миг на земния си път.
Пред такива личности - поклон!
Проф. д.ф.н. Дочо Леков
Цвета Унджиева.
Иван Унджиев. Изграждането на човека и учения.
Издателство Полис. София, 2002.
Четенето на нечии спомени винаги е странно занимание, защото създава усещане за прекрачване на граница, за недопустимо втурване в личния живот на някой абсолютно чужд човек. В този смисъл то е рисковано, защото крие опасността да допусне до тайни, които е по-добре да не се знаят, смущаващо е с интимността, която оголва. В същото време обаче, може би тъкмо заради склонността си към откровеност и своеобразен вид споделяне, спомените са един от предпочитаните жанрове. Казвам това, защото ровенето из спомените за Иван Унджиев ме накара да се почувствам доста странно - за кой ли път се запитах редно ли е съкровеното да се огласява, има ли мяра за лична неприкосновеност и действително ли когато един човек е значима фигура (независимо в каква сфера), животът му може и трябва да бъде достояние за всички.
Не искам да бъда разбирана криво. Мярата в спомените за Иван Унджиев е перфектно спазена и не прекрачването й стана повод за горните ми питания. По-скоро едно подхвърлено в началото на спомена на Цвета Унджиева ("Иван Унджиев - изграждането на човека и учения") твърдение, което разсъждава върху разрива между миналото и настоящето. Цитираните или публикувани в книгата писма и откъси от дневници - отбелязва авторката - днес по-скоро ще се възприемат с присмех от съвременните поколения, ще се отчетат като анахронични - оттук и люшкането между личното колебание (което очевидно заразява), засиленото съзнание за пропаст, за граница и в същото време непреодолимото и убедено в правотата си желание да се разкаже семейната история, да се знае миналото... Като въпреки тъжната констатация за асиметричността, в която попадат поколенията, въпреки трудния диалог, въпреки разцепената българска история, чиито пластове много бавно и болезнено могат да бъдат наместени (ако това изобщо се случи), все пак надделява волята да се противостои с думи...
Важно е да се помни - претендира книгата, - важно е да се събират и разказват спомените, за да се съхранява някакъв образ на миналото. Защото в противен случай ще се окажем обречени да губим миналото със смъртта на всеки негов конкретен носител (неслучайно по света се създават институти, чиято цел е архивирането на миналото, неслучайно Спилбърг се зае да документира свидетелствата на преживелите Холокоста), доколкото в България паметта не се мисли като институция. И патосът на Цвета Унджиева - автор и съставител на настоящата книга - е тъкмо обратният. Целта на авторката е изграждането на максимално детайлен образ както на миналото, така и на хората в него - като в центъра на тези хора застава баща й, вдъхновил това говорене за миналото. Унджиева добре знае "стойността на всеки ред, запазен от миналия век", защото самата цял живот работи с архиви и документи и това е допълнителен стимул за начинанието, с което се е заела. И най-сетне, понеже и Иван Унджиев е историк, човек, който винаги се е занимавал с проучването на чужди животи, тези спомени са и своеобразно отблагодаряване за архиварската страст, те са вид изпълнен дълг.
Основният текст "Иван Унджиев. Изграждането на човека и учения" поставя въпроса и за избирателността на паметта, за това как и какво помним, как забравяме; опитва се да акцентира върху човешкото (само)изграждане, да обследва традицията; желае да обособява и да говори за поколения; интересува се от способността на човека да се впише във времето; отбелязва как духовната епоха влияе върху личността (книгата много ясно показва колко различен е духовният климат, ако си послужа с лексиката на Иполит Тен, преди 9-ти септември 1944 и след това и по колко много начини реагират хората на промените). Като най-вече се акцентира върху облика на поколението, формирало се между двете световни войни, говори се за идеите от онова време - за толстоизма, за вярата, за увлеченията по Тагор; разказва се за Софийския университет, за изпитите при Боян Пенев и Иван Шишманов, за мисията да си учител, за литературния живот и конкретно за периодичния печат, за оценките, които Унджиев дава на Яворов, Пенчо Славейков, Дора Габе, Васил Пундев...
Както стана дума, специално внимание спомените на Цвета Унджиева отделят на времето след 9-ти септември, показват как тази дата и последвалото рефлектират в живота и на повярвалите, и на неповярвалите, разказва за обвързаността между това да искаш да правиш кариера и влизането в комунистическата партия, за национализацията, за партийните поръчения, свързани с фабрикуването на процеси - срещу офицерските организации, срещу протестантите, за патологичното търсене на петна и развихрянето на доносите...
Достойнство на книгата е и решението на Цвета Унджиева в нея да прозвучат множество гласове и то - през различни жанрове. Така освен гласът на дъщерята, който изпълва основния текст, в книгата се преплитат и гласовете на роднини, приятели, ученици (самите те известни), които в кратките спомени допълват облика на учителя и учения Унджиев. Общото между всички тези спомени е свидетелството, че са посветени на един силен и морален човек, на една личност, способна да създава атмосфера... Важни в полифонията от гласове са и гласът на жената на Иван Унджиев Люба Унджиева, както и на самия Иван Унджиев, който присъства чрез ранните си текстове, най-вече - кратки литературни обзори и рецензии, издаващи голямата литературна и театрална култура на историка Унджиев, а и чрез отделни писма. И в тази мозайка от гласове автентиката на образите се съхранява по-добре.
Амелия Личева
In memoriam
На 24 декември 2000 г. в навечерието на Рождество Христово, сякаш по Божия поличба, почина една от видните изследователки на Българското възраждане
ст. н. с. Цвета Унджиева.
Родена в семейството на проф. Иван Унджиев, тя от малка се потапя в атмосферата на епоха, белязана с духовния и жизнен подвиг на титани на перото и саможертвата. Затова още като студентка, в кръжока на акад. Петър Динеков, започва научната й реализация като изследовател на възрожденската литература. В полувековния й научен път има едно няколкогодишно "отклонение" - работи в сектор "Христо Смирненски" на Института за литература при БАН, проучва делото на талантливия пролетарски поет, пише изследвания за естетическите му възгледи, участва в подготовката и издаването на съчиненията му. Това не я отклонява от творческия й афинитет към проблемите на Българското възраждане. След като е "зачислена" в Секцията по българска литература до Освобождението, тя се посвещава за цял живот на сътвореното от българските възрожденци. Унджиева, като всеки значим изследовател, има свои научни пристрастия. И те са около живота и литературното наследство на Каравелов и Ботев. Заедно със свои колеги започва разчитането на трудно разгадаемия архив на Каравелов, който излиза през 1964 г. - "Из архива на Любен Каравелов". В десетки статии проучва белетристиката, фейлетоните, публицистиката на редактора на "Свобода", взема участие в обнародването на 9-томното и 12-томното издание на съчиненията му, в установяване авторството на фейлетонната рубрика "Знаеш ли ти кои сме?".
Цвета Унджиева проучва всестранно и методично творчеството на Ботев. Проследява участието му във в. "Тъпан", стилно-езиковите особености на стихотворното му творчество, неговите връзки с фолклора. Така се подготвя за монументалната монография "Христо Ботев - живот и дело" (1975, 823 страници), написана съвместно с баща й проф. Иван Унджиев. Пред нас в цял ръст се изправя Ботев - като революционер и творец, като личност в контекста на политическите и духовните събития на Балканския полуостров и Европа. Монографията се нарежда между най-приносните биографии, писани за сина на даскал Ботю, досега. Затова е преиздадена на руски през 1976 г.; резюме от нея се появява на 12 езика (1976); в нов вариант излиза през 1983 г. Унджиева взема участие в изданието "Христо Ботев. Събрани съчинения. Т. 1-3" (1976). Заедно с унгарския изследовател Ш. Карик осъществява книгата "Христо Ботев. Шандор Петьофи" (1977) - изключително ценен паралел между поезията на тези поети.
По време на няколкогодишния си престой в Москва Цвета Унджиева работи упорито в московските библиотеки и книгохранилища - проучва руския периодичен печат, архивни фондове. В резултат на труда й се появи "Български автори в руския периодичен печат. 1854-1864. Т. I" (1982). Тя подготви и т. II от проучването, който за съжаление все още не е обнародван.
Като плод на заниманията на Унджиева се появи и колективното издание "Райко Жинзифов. Публицистика. Т. I-II" (1964). В него са установени много от публикациите на Жинзифов в руски вестници и списания.
Посветила част от проучванията си върху литературното наследство на Славейков, Унджиева се включи и в издаване на това наследство - участва в съставителския и редакторския колектив на 8-томното издание "Петко Р. Славейков. Съчинения" (1978-1982).
Обект на изследователката са не само крупните фигури на Възраждането. Тя проучва обществената, педагогическата и книжовната дейност и на по-второстепенни дейци, развитието на различни жанрови форми. Това води до появата на интересния й очерк "Сава Филаретов" (1970), до издания като "Възрожденски фейлетони" (1968).
Цвета Унджиева е изследовател с ясна и точна мисъл, със съдържателен и богат на нюанси език. Тя бе открита, диалогична. Затова проучванията й допадат на широк кръг читатели. Тя участва в национални и международни сесии, конференции, симпозиуми, в редакционните колегии на сборници, в подготовката на различни издания - енциклопедии, речници, юбилейни проучвания. Скромна, внимателна и с открито сърце към всички, тя не обичаше да парадира с писанията и неоспоримия си авторитет. При нея всичко бе дозирано - защитаваше упорито научните и моралните си принципи, но без да обиди и накърни достойнството на опонента. Такава - мила и деликатна като поведение и характер, откровена и честна като изследовател и гражданин, предразполагаща и контактна като личност - ще я запомнят нейните приятели и колеги.
Цвета Унджиева не престана да работи до последния си дъх. Последната й работа, останала недовършена, е очерк за Ботев, предназначен за подготвяната двутомна "История на литературата и на възприемателя през Българското възраждане". Тя бе воин на перото - с него воюва, за да изследва и наложи научните, моралните и гражданските принципи на Възраждането, от него не се раздели до последния миг на земния си път.
Пред такива личности - поклон!
Проф. д.ф.н. Дочо Леков
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
Блогрол
1. Страница на Лалю Метев в правния портал lex.bg (стар архив)
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев