2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. deathmetalverses
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. mimogarcia
8. samvoin
9. bateico
10. sekirata
Прочетен: 4628 Коментари: 4 Гласове:
Последна промяна: 05.12.2010 11:10
Годините, в които Николай Павлович е минал своето детство, напълно се отличават от нашата съвременност. В условията на турското робство обществено-възпитателният фактор, който днес играе първостепенна роля за формирането на детето и младежа, тогава не е заемал толкова голямо място. За разлика от днешното възпитание тогава децата са били повече под влияние на домашната обстановка и семейната среда е била оная сила, която предимно е спомагала за създаване характера на бъдещия гражданин.
И затова когато трябва да се пристъпи към животоописанието на известна личност от онова време, не би могло да се даде пълна характеристика на нейния облик, ако не се вземе предвид и семейната, и родовата обстановка, в която лицето е израснало и се е формирало.
Разглеждането на живота и дейността на художника Николай Павлович налага да се има предвид особеното значение на окръжаващата го среда от близки и далечни сродници както по бащина, така и по майчина линия, които са играли голяма роля в неговото формиране. Между представителите и на двата рода има множество лица, които са развивали в ония години активна просветна, обществена и стопанска дейност или са врели в революционните борби, като някои са емигрирали вън от границите на Турската империя и са успявали да разширят своя мироглед. Така един от представителите на рода — Николай Катранов, близък другар и пръв братовчед на Николай Павлович, е известният Инсаров от „В навечерието” на Тургенев, а вуйчото на художника Яков Илиев Цанков, аптекар от Зимнич, голям славянофил, е вземал участие като доброволец в руската армия през цялата Кримска война, бил е награден с руски орден „за храброст” и произведен „за отличие” от прост редник в чин фелдфебел. Той също се е грижел за възпитанието на малкия Николай. Особено важно е влиянието на Христаки Павлович Дупничанин, бащата на художника, както и на баба му по майка, която в ония времена (тя е родена около 1780 г.) е получила значително образование и е кореспондирала със своя племенник. За всички тия лица, които са били в близък контакт с художника Николай Павлович, ще дадем кратки сведения.
Н. Д. Павлович. Николай Павлович 1835-1894. Наука и изкуство, С., 1955.
РОДЪТ НА ДРАГАН ЦАНКОВ ПО БАЩИНА ЛИНИЯ
И НА НИКОЛАЙ ПАВЛОВИЧ ПО МАЙЧИНА ЛИНИЯ 1
Родословното дърво е работено от баща ми д-р Димитър Павлович в 1911 г. с помощта на Драган Цанков, който е от същия род, а попълнено от мен (б.р. Николай Д. Павлович).2
Според изследванията на д-р Павлович за родоначалник е показан поп Димитър, след който следва чорбаджи Цанко. В 1923 г. обаче при едно случайно разкъртване на мазилката на западната вътрешна стена на църквата „Св. Петър и Павел”, която се намира в „Долната махла” на град Свищов, се показа надпис със славянски букви, от който става ясно, че църквата е строена в 1644 г. във времето на търновския архиепископ Макарий от майсторите Кръстю и Станко и че ктитори са били: влашкият войвода Матей и съпругата му Елена, поп Димитър, съпругата му Иереица и синът му Аврам.3
Тоя надпис ясно установява служебното и социално положение на поп Димитър. Тъй като по онова време „ктитори” са можели да бъдат само по-издигнати от съгражданите си хора, които са били всеобщо уважавани и готови да правят жертви за общото благо, ктиторството на цялото семейство наред със семейството на влашкия войвода Матей показва до какво обществено положение е достигнало семейството на поп Димитър в средата на XVII в. Надписът също сочи, че поп Димитър е имал син Аврам, за когото не са запазени никакви спомени в историята на рода (б.р. Аврам йерей Димитриевич е родоначалника на род Аврамови)
От друга страна е ясно, че щом като поп Димитър е живял към края на XVII в., а чорбаджи Цанко през втората половина на XVIII в., между двете халки на семейната верига, посочени от д-р Павлович, остава празно място.
По-нататъшните изследвания обаче дават възможност да се запълни тая празнина. Така в книгата си „Няколко речи о Асеню първому” Раковски напада Драган Цанков, който е потомък на същия род, че не бил „примитивен” свищовец и че баща му бил куцовлах, преселен от Македония.
На това Драган Цанков отговаря в своя вестник „България”: „За да знай дали баща ми се е преселил от Македония, г. Раковски трябваше да пита някой свищовец, а пък ако пита и децата в Свищов, те ще му кажат от предание, че баща ми, когото те наричат дядо Гико, е роден в Свищов и баща му е бил чорбаджи Цанко, прочут по своето богатство и по своята строгост към духовенството и към лошите управници на града. Това ще му кажат децата, а ние ще кажем на г. Раковски, че дядо ни, чорбаджи Цанко, е роден в Свищов от поп Георги, който е попувал в Свищов и е роден пак в Свищов от поп, комуто забравих името. За това последното свидетелствуват черковните книги, на които е записвал прадядото на поп Георги някои приключения, а освен това писмата и тефтерите на поп Георги и чорбаджи Цанка. Сичките тия книги, писма и тефтери са на български език и стоят още у дома на Свищов.”4
Тоя пасаж хвърля ясна светлина върху нашите издирвания и запълня празното пространство между двете халки на семейната верига. Следователно родословното дърво на доктор Павлович трябва да се попълни със синовете на поп Димитър – Аврам и поп Георги, баща на дядо Цанко, който дава фамилното име на рода Цанкови, от чийто род по майка произхожда художникът Николай Павлович.
Дядо Цанко е бил много предприемчив и всеобщо уважаван в града. Г. П. Христов в статията си „Нашето възраждане в Свищов” пише, че долномахленското училище се е строило и поддържало повечето от свищовските първенци дядо Цанко, чорбаджи Алекси и Ив. Кабакчиоолу.5 И действително тефтерите, за които говори Драган Цанков в отговора си до Раковски, показват, че чорбаджи Цанко е харчил за направата и поддържането на долномахленското училище грамадни за него време суми. Важно е да се отбележи, че в училището, което е строил дядо Цанко, много по-късно ще учителствува и живее Христаки Павлович и там ще се роди дядо Цанковият правнук — художникът Николай Павлович.
Дядо Цанко е имал три дъщери: Екатерина, Ана и Марюца, и трима сина: Илия, Гика (Кирияк) и Параскева, който се е поминал твърде млад. Вследствие на турските гонения и честите опожарявания на града цялото семейство избягало в Румъния, гдето момичетата се задомили. Екатерина се омъжила за един от служителите при румънския двор от гръцко потекло, носещ титлата „служар” — служар Стефанаки. Те живеели в Букурещ, но имали къща в малкия градец Александрия, близо до Зимнич, гдето прекарвали известна част от годината.6 Ана се омъжила за търговец-българин Георги Верата, а Марюца за живущия в Букурещ богат свищовлия Хаджи Васил.7
1 Вж. таблица II.
2 Ив. Клинчаров в книгата си „Инсаров”, използувайки нашето родословно дърво, пише, че д-р Павлович, изследвайки родословието на Инсаров, не можал да даде сведения за баща му Митю Катранов. Това е погрешно, защото д-р Павлович е изследвал не родословието на Инсаров, а това на своя род по женска линия, като при името на майка си Севаста е вписал: „мъж Христаки Павлович”, а при името на нейната сестра Пауника (майката на Инсаров) е вписал „мъж Митю Катранов”. В отделно родословно дърво е разследвал рода си по мъжка линия, т. е. тоя на Хр. Павлович. Родът на Катранов не го е интересувал ; за него изследвания е трябвало да направи Клинчаров.
3 Ст. Ганчев. Свищов — принос към историята му, стр. 48, и Г. П. Христов. Свищов вялото, стр. 47.
4 В. „България”, год. II, 1860, 5 септември, брой 81, стр. 450.
5 Вж. горната статия в „Юбилеен сборник на Свищовското читалище”, 1931 г., стр. 25.
6 При все че била омъжена за чужденец, тя никога не прекъсвала връзките си със сънародниците си. Много е обичала Димитър и Николай Павлович, които често са я посещавали в Александрия. В едно писмо с дата 26 юли 1860 г. д-р Д. Павлович пише на брат си Николай: „Утре ще идем в Александрия на разход при служаря.”
7 Хаджи Васил имал син Димитър — богат букурещки търговец, който е направил дарение на Свищов. От негови средства е построена търговската гимназия в Свищов.Опит за проследяване пътя на гените
Изчезналата българска аристокрация?
03.12.2010 11:29
Напиши нещо свое, да видим ти кой си и как пишеш.
за да мога да знам какво търсиш в живота и дали ще го намериш точно тук.
Първо, това не са "разни художници", а именити представители на рода ни.
- с които всеки може само да се гордее, помни и уважава за постигнатото.
Второ, пардон, не съм имал за цел да насилвам когото и да било в нета
към четене, а и винаги имате опция да подминете към по-приятни теми.
Трето, ще съм Ви благодарен, ако ми посочите данни за твърдението си:
"Като предлагате готова информация от нета" - за мое лично улеснение.
Иначе, сте прав - Да стоиш отстрани и да съскаш злобно - го може всеки.
Надявам се, да не сте балък, който не взима нищо от поръчителите си...
И не на последно място, продължавам да се чудя, кой и защо продължава
да си прави вътрешни упражнения с достойнството на някого, от какъв зор.
Май, май, наистина ще се окаже практична максимата на повечето кибици,
нищо да не вършиш, седиш си отстрани, и си гледаш само своя кеф.
Кой ви Даде това право да се гаврите с хората, бе,
или просто ви идва отвътре някак си - ей така...?
Благодаря, че поне не сте ми сгрешили името!
Очаквам предложение за темите, които вълнуват живо вашето същество,
и разбира се размера на давания хонорар. Може и в стекове цигари!
03.12.2010 18:45
Бащата на Николай Павлович е Христаки Павлович, който създава през 1846г .- "Светиниколско училище" в Свищов. Именно в него днес се проведе празник посветен на Никулден с деца от четери детски градини и едно училище.
http://tanyarisemova.blog.bg/lichni-dnevnici/2010/11/30/nikulden-prez-detskite-ochi.642900
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев