Най-четени
1. radostinalassa
2. zahariada
3. kvg55
4. mt46
5. varg1
6. missana
7. iw69
8. rosiela
9. wonder
10. planinitenabulgaria
11. getmans1
12. leonleonovpom2
13. kordon
14. bogolubie
2. zahariada
3. kvg55
4. mt46
5. varg1
6. missana
7. iw69
8. rosiela
9. wonder
10. planinitenabulgaria
11. getmans1
12. leonleonovpom2
13. kordon
14. bogolubie
Най-популярни
1. wonder
2. katan
3. shtaparov
4. leonleonovpom2
5. ka4ak
6. mt46
7. ambroziia
8. milena6
9. vidima
10. mihailts
2. katan
3. shtaparov
4. leonleonovpom2
5. ka4ak
6. mt46
7. ambroziia
8. milena6
9. vidima
10. mihailts
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. siainia
4. bateico
5. hadjito
6. lamb
7. iw69
8. ivanvarbanovtv
9. sekirata
10. missana
2. radostinalassa
3. siainia
4. bateico
5. hadjito
6. lamb
7. iw69
8. ivanvarbanovtv
9. sekirata
10. missana
Постинг
20.07 20:08 -
За Кьосе Михал
Автор: meteff
Категория: История
Прочетен: 509 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 20.07 21:11
Прочетен: 509 Коментари: 1 Гласове:
3
Последна промяна: 20.07 21:11
Исторически контекст и роля на Кьосе Михал
В края на XIII и началото на XIV век малкият тюркски бейлик на Осман, син на Ертогрул, започва да набира сила в Северозападна Мала Азия. Осман воюва с християни и тюрки, печели привърженици и увеличава територията си, полагайки основите на бъдещата Османска империя. Един от най-ранните му привърженици е византийският феодал Михаил, управител на крепостта Кирменкия (Харман Кая) в полите на Малоазиатския Олимп.
Преход към исляма и служба на Осман
Първоначално противник на Осман, Михаил е пленен в битка. Според османския хронист Мехмед Нешри, Осман пощадява живота му заради храбростта му и го освобождава. Впоследствие Михаил (Палеолог Асен), известен като Кьосе Михал, приема исляма през 1308 г. заедно със семейството си, макар и не съвсем доброволно. Той става предан слуга и приятел на Осман, участвайки във всички битки за разширяване на владенията му и изпълнявайки дипломатически мисии.
Разбира се, това не може да бъде вярно, тъй като Кьосе Михал още не е бил роден. Дори баща му е бил на 1-3 години по това време. Тук става въпрос за дядо му Михаил Асен, който никога не е приемал исляма, макар и да става другар на Осман. По-късно той отива на служба в Сръбското царство, а смъртта го заварва в Солун, където е и погребан в един от околните манастири. Така че, тук най-вероятно става въпрос за объркване и преплитане на биографиите на внук със дядо.
Етнически произход и легенди
Етническият произход на Кьосе Михал е спорен. Българското население в Плевен вярва, че потомците на Кьосе Михал са от български произход. През 1889 г. Рагъб ефенди от ихтиманския клон на рода пише, че фамилията е от български произход. Георги Сава Раковски, Петко Рачев Славейков, Константин Иречек и други историци също разглеждат този въпрос. Юрдан Трифонов счита, че вярването в българския произход на Михал Бей е легенда и че Кьосе Михал е византиец.
Българите в Мала Азия Катерина Венедикова в книгата си „Българите в Мала Азия” предполага, че Кьосе Михал е от прабългарски произход, основавайки се на „Историята на Караман” и други източници. Тя обръща внимание на наличието на компактно българско население в Мала Азия от XII до XVI век, което живее на и около Булгар Дагъ (Българската планина) и други райони. Според Ибни Есир, през 1042 г. е имало преселение на българи от Волга в Тарсус.
Кьосе Михал е ключова фигура в ранната история на Османската империя, чийто етнически произход остава спорен. Неговата роля като съветник и военен лидер на Осман I е от съществено значение за разширяването на османските владения. Въпреки различните теории за неговия произход, влиянието му върху формирането на Османската империя е неоспоримо.
Нашето вярване в българския произход на Михаил обаче е безкритично. Преди време успяхме да идентифицираме тази видна личност, което ни отне години изследвания и разсъждения. Сега трябва само да направим обобщение и да представим нагледно как стоят нещата. Голямата заблуда всъщност идваше от разминаванията и различните видове използвана хронология.
Накратко, нашите изводи са следните: Михаил е свързан с рода на Мицо Асен, син на Йоан III Асен. Михаил Асен, признат от мнозина за легитимен император на Загора, има двама сина – Авраам Асен Палеолог и Ярослав Асен Палеолог. Един от тези двама синове, може би по-скоро Ярослав, е бащата на Кьосе Михал, който приема исляма и неговите потомци стават едни от най-близките довереници и сродници на Османската династия, също така клон на Дуло.
Лалю Метев, 20 юли 2024 г.
В края на XIII и началото на XIV век малкият тюркски бейлик на Осман, син на Ертогрул, започва да набира сила в Северозападна Мала Азия. Осман воюва с християни и тюрки, печели привърженици и увеличава територията си, полагайки основите на бъдещата Османска империя. Един от най-ранните му привърженици е византийският феодал Михаил, управител на крепостта Кирменкия (Харман Кая) в полите на Малоазиатския Олимп.
Преход към исляма и служба на Осман
Първоначално противник на Осман, Михаил е пленен в битка. Според османския хронист Мехмед Нешри, Осман пощадява живота му заради храбростта му и го освобождава. Впоследствие Михаил (Палеолог Асен), известен като Кьосе Михал, приема исляма през 1308 г. заедно със семейството си, макар и не съвсем доброволно. Той става предан слуга и приятел на Осман, участвайки във всички битки за разширяване на владенията му и изпълнявайки дипломатически мисии.
Разбира се, това не може да бъде вярно, тъй като Кьосе Михал още не е бил роден. Дори баща му е бил на 1-3 години по това време. Тук става въпрос за дядо му Михаил Асен, който никога не е приемал исляма, макар и да става другар на Осман. По-късно той отива на служба в Сръбското царство, а смъртта го заварва в Солун, където е и погребан в един от околните манастири. Така че, тук най-вероятно става въпрос за объркване и преплитане на биографиите на внук със дядо.
Етнически произход и легенди
Етническият произход на Кьосе Михал е спорен. Българското население в Плевен вярва, че потомците на Кьосе Михал са от български произход. През 1889 г. Рагъб ефенди от ихтиманския клон на рода пише, че фамилията е от български произход. Георги Сава Раковски, Петко Рачев Славейков, Константин Иречек и други историци също разглеждат този въпрос. Юрдан Трифонов счита, че вярването в българския произход на Михал Бей е легенда и че Кьосе Михал е византиец.
Българите в Мала Азия Катерина Венедикова в книгата си „Българите в Мала Азия” предполага, че Кьосе Михал е от прабългарски произход, основавайки се на „Историята на Караман” и други източници. Тя обръща внимание на наличието на компактно българско население в Мала Азия от XII до XVI век, което живее на и около Булгар Дагъ (Българската планина) и други райони. Според Ибни Есир, през 1042 г. е имало преселение на българи от Волга в Тарсус.
Кьосе Михал е ключова фигура в ранната история на Османската империя, чийто етнически произход остава спорен. Неговата роля като съветник и военен лидер на Осман I е от съществено значение за разширяването на османските владения. Въпреки различните теории за неговия произход, влиянието му върху формирането на Османската империя е неоспоримо.
Нашето вярване в българския произход на Михаил обаче е безкритично. Преди време успяхме да идентифицираме тази видна личност, което ни отне години изследвания и разсъждения. Сега трябва само да направим обобщение и да представим нагледно как стоят нещата. Голямата заблуда всъщност идваше от разминаванията и различните видове използвана хронология.
Накратко, нашите изводи са следните: Михаил е свързан с рода на Мицо Асен, син на Йоан III Асен. Михаил Асен, признат от мнозина за легитимен император на Загора, има двама сина – Авраам Асен Палеолог и Ярослав Асен Палеолог. Един от тези двама синове, може би по-скоро Ярослав, е бащата на Кьосе Михал, който приема исляма и неговите потомци стават едни от най-близките довереници и сродници на Османската династия, също така клон на Дуло.
Лалю Метев, 20 юли 2024 г.
Тагове:
Прочетен от създаването: 6000000 + ЙЕЕЕ....
Опит за проследяване пътя на гените
Изчезналата българска аристокрация?
Опит за проследяване пътя на гените
Изчезналата българска аристокрация?
ПОЖАРИТЕ И ВЗРИВОВЕТЕ В БЪЛГАРИЯ СА ПРАВ...
Днес научих жените че....
СВЕЖИ МАЙОРИЗМИ ОСМИВАТ ОСМАНСКОТО "...
Днес научих жените че....
СВЕЖИ МАЙОРИЗМИ ОСМИВАТ ОСМАНСКОТО "...
AI Генериран Сензор за съдържание оценява, че вероятността текстът да е написан от човек е 90%, тъй като в него има добър баланс между сложни структури на изреченията, нюансиран исторически контекст и традиционен научен стил на цитиране, които са типични за текстове, написани от хора.
цитирайТърсене
Блогрол
1. Страница на Лалю Метев в правния портал lex.bg (стар архив)
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев