Най-четени
1. radostinalassa
2. zahariada
3. kvg55
4. mt46
5. varg1
6. missana
7. iw69
8. rosiela
9. wonder
10. planinitenabulgaria
11. getmans1
12. leonleonovpom2
13. kordon
14. hadjito
2. zahariada
3. kvg55
4. mt46
5. varg1
6. missana
7. iw69
8. rosiela
9. wonder
10. planinitenabulgaria
11. getmans1
12. leonleonovpom2
13. kordon
14. hadjito
Най-популярни
1. wonder
2. katan
3. shtaparov
4. leonleonovpom2
5. ka4ak
6. mt46
7. ambroziia
8. milena6
9. mihailts
10. vidima
2. katan
3. shtaparov
4. leonleonovpom2
5. ka4ak
6. mt46
7. ambroziia
8. milena6
9. mihailts
10. vidima
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. siainia
4. hadjito
5. bateico
6. lamb
7. iw69
8. ivanvarbanovtv
9. sekirata
10. missana
2. radostinalassa
3. siainia
4. hadjito
5. bateico
6. lamb
7. iw69
8. ivanvarbanovtv
9. sekirata
10. missana
Постинг
03.09 12:01 -
Мидхат паша
Ахмед Шефик Мидхат паша е османски държавник, известен с реформаторските си усилия и модернизационни проекти в Османската империя. Назначен за управител на новосформирания Дунавски вилает през 1864 г., той играе ключова роля в трансформацията на Русчук (днешен Русе) в модерен европейски град.
Градоустройствени и архитектурни реформи
Мидхат паша започва с изграждането на нови пътни артерии и улици с тротоари, които заменят тесните и прашни ориенталски сокаци. Новите улици са широки, застлани с калдаръм и осветени с улични фенери по модел на виенските. В края на четиригодишното му управление, вилаетът разполага с 3000 км шосеен път и 1400 моста, включително известния Беленски мост над р. Янтра, построен от майстор Колю Фичето.
Административни и съдебни реформи
Мидхат паша реформира администрацията и съдебната система, създавайки Общ вилаетски съвет, в който участват представители на различни верски и етнически групи. За първи път османска провинция се сдобива с представителна институция. Българите Иванчо Пенчович и Атанас Петкович от Русчук, Никола Михайловски и Тодор Марков от Търново, Димитър Трайкович от София и Матю Рачев от Шумен са сред членовете на този съвет. Хаджи Иванчо х.Пенчович става председател на вилаетския търговски съд.
Икономически и фискални реформи
Мидхат паша въвежда публични търгове за откупуването на данъците и създава земеделското стопанство "Образцов чифлик", което на 13 декември 1879 г. става място на първото българско земеделско училище. През 1865 г. Мидхат паша прокарва път през прохода Арабаконак, който свързва София със Северна България (за Плевен и Русчук). Поради нарасналото значение на с. Самунджиево, разположено на новия път, то е прекръстено на Орхание (дн. Ботевград), обявено е за град и впоследствие бързо се разраства. На 26 октомври 1866 г. Мидхат паша официално открива железопътната линия Русе-Варна, чиято първа копка поставя русенският валия Ариф паша на 21 май 1864 г.
Образователни реформи
Мидхат паша планира сливането на турските и българските училища в единна система, което обаче не се осъществява поради противоречие с българските национални интереси. Той също така инициира създаването на първия османски официоз, списван на турски и български език - седмичния вестник "Дунав", излизащ от печат между март 1865 и юни 1877 г. В редакцията му влизат българите Стоил Попов и Иван Чорапчиев.
В крайна сметка Мидхат паша оставя значително наследство в Русе и Дунавския вилает, като модернизира инфраструктурата, администрацията и икономиката. Въпреки че е османски управител, неговите усилия за модернизация и реформи имат дълготраен положителен ефект върху региона.
Лалю Метев, 3 септември 2024 г.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ahmed Shefik Midhat Pasha
Ahmed Shefik Midhat Pasha was an Ottoman statesman known for his reformist efforts and modernization projects within the Ottoman Empire. Appointed as the governor of the newly formed Danube Vilayet in 1864, he played a key role in transforming Ruschuk (present-day Ruse) into a modern European city.
Urban and Architectural Reforms
Midhat Pasha began by constructing new road arteries and streets with sidewalks, replacing the narrow and dusty oriental alleys. The new streets were wide, paved with cobblestones, and illuminated with street lamps modeled after those in Vienna. By the end of his four-year administration, the vilayet had 3,000 km of roads and 1,400 bridges, including the famous Belenski Bridge over the Yantra River, built by master Kolyo Ficheto.
Administrative and Judicial Reforms
Midhat Pasha reformed the administration and judicial system by creating a General Vilayet Council, which included representatives from various religious and ethnic groups. For the first time, an Ottoman province had a representative institution. Bulgarians such as Ivanco Penchovich and Atanas Petkovich from Ruschuk, Nikola Mihailovski and Todor Markov from Tarnovo, Dimitar Traykovich from Sofia, and Matyu Rachev from Shumen were among the members of this council. Hadji Ivanco Penchovich became the chairman of the vilayet"s commercial court.
Economic and Fiscal Reforms
Midhat Pasha introduced public auctions for tax collection and established the agricultural estate "Obraztsov Chiflik," which on December 13, 1879, became the site of the first Bulgarian agricultural school. In 1865, Midhat Pasha built a road through the Arabakonak Pass, connecting Sofia with Northern Bulgaria (to Pleven and Ruschuk). Due to the increased importance of the village of Samundzhievo, located on the new road, it was renamed Orhanie (now Botevgrad), declared a town, and subsequently grew rapidly. On October 26, 1866, Midhat Pasha officially opened the Ruse-Varna railway line, whose first stone was laid by the Ruse governor Arif Pasha on May 21, 1864.
Educational Reforms
Midhat Pasha planned to merge Turkish and Bulgarian schools into a unified system, which, however, did not materialize due to conflicts with Bulgarian national interests. He also initiated the creation of the first Ottoman official newspaper, published in both Turkish and Bulgarian - the weekly "Danube," which was in print from March 1865 to June 1877. Bulgarians Stoil Popov and Ivan Chorapchiev were part of its editorial team.
Ultimately, Midhat Pasha left a significant legacy in Ruse and the Danube Vilayet by modernizing infrastructure, administration, and the economy. Despite being an Ottoman governor, his efforts for modernization and reforms had a long-lasting positive effect on the region.
Lalu Metev, September 3, 2024
Градоустройствени и архитектурни реформи
Мидхат паша започва с изграждането на нови пътни артерии и улици с тротоари, които заменят тесните и прашни ориенталски сокаци. Новите улици са широки, застлани с калдаръм и осветени с улични фенери по модел на виенските. В края на четиригодишното му управление, вилаетът разполага с 3000 км шосеен път и 1400 моста, включително известния Беленски мост над р. Янтра, построен от майстор Колю Фичето.
Административни и съдебни реформи
Мидхат паша реформира администрацията и съдебната система, създавайки Общ вилаетски съвет, в който участват представители на различни верски и етнически групи. За първи път османска провинция се сдобива с представителна институция. Българите Иванчо Пенчович и Атанас Петкович от Русчук, Никола Михайловски и Тодор Марков от Търново, Димитър Трайкович от София и Матю Рачев от Шумен са сред членовете на този съвет. Хаджи Иванчо х.Пенчович става председател на вилаетския търговски съд.
Икономически и фискални реформи
Мидхат паша въвежда публични търгове за откупуването на данъците и създава земеделското стопанство "Образцов чифлик", което на 13 декември 1879 г. става място на първото българско земеделско училище. През 1865 г. Мидхат паша прокарва път през прохода Арабаконак, който свързва София със Северна България (за Плевен и Русчук). Поради нарасналото значение на с. Самунджиево, разположено на новия път, то е прекръстено на Орхание (дн. Ботевград), обявено е за град и впоследствие бързо се разраства. На 26 октомври 1866 г. Мидхат паша официално открива железопътната линия Русе-Варна, чиято първа копка поставя русенският валия Ариф паша на 21 май 1864 г.
Образователни реформи
Мидхат паша планира сливането на турските и българските училища в единна система, което обаче не се осъществява поради противоречие с българските национални интереси. Той също така инициира създаването на първия османски официоз, списван на турски и български език - седмичния вестник "Дунав", излизащ от печат между март 1865 и юни 1877 г. В редакцията му влизат българите Стоил Попов и Иван Чорапчиев.
В крайна сметка Мидхат паша оставя значително наследство в Русе и Дунавския вилает, като модернизира инфраструктурата, администрацията и икономиката. Въпреки че е османски управител, неговите усилия за модернизация и реформи имат дълготраен положителен ефект върху региона.
Лалю Метев, 3 септември 2024 г.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ahmed Shefik Midhat Pasha
Ahmed Shefik Midhat Pasha was an Ottoman statesman known for his reformist efforts and modernization projects within the Ottoman Empire. Appointed as the governor of the newly formed Danube Vilayet in 1864, he played a key role in transforming Ruschuk (present-day Ruse) into a modern European city.
Urban and Architectural Reforms
Midhat Pasha began by constructing new road arteries and streets with sidewalks, replacing the narrow and dusty oriental alleys. The new streets were wide, paved with cobblestones, and illuminated with street lamps modeled after those in Vienna. By the end of his four-year administration, the vilayet had 3,000 km of roads and 1,400 bridges, including the famous Belenski Bridge over the Yantra River, built by master Kolyo Ficheto.
Administrative and Judicial Reforms
Midhat Pasha reformed the administration and judicial system by creating a General Vilayet Council, which included representatives from various religious and ethnic groups. For the first time, an Ottoman province had a representative institution. Bulgarians such as Ivanco Penchovich and Atanas Petkovich from Ruschuk, Nikola Mihailovski and Todor Markov from Tarnovo, Dimitar Traykovich from Sofia, and Matyu Rachev from Shumen were among the members of this council. Hadji Ivanco Penchovich became the chairman of the vilayet"s commercial court.
Economic and Fiscal Reforms
Midhat Pasha introduced public auctions for tax collection and established the agricultural estate "Obraztsov Chiflik," which on December 13, 1879, became the site of the first Bulgarian agricultural school. In 1865, Midhat Pasha built a road through the Arabakonak Pass, connecting Sofia with Northern Bulgaria (to Pleven and Ruschuk). Due to the increased importance of the village of Samundzhievo, located on the new road, it was renamed Orhanie (now Botevgrad), declared a town, and subsequently grew rapidly. On October 26, 1866, Midhat Pasha officially opened the Ruse-Varna railway line, whose first stone was laid by the Ruse governor Arif Pasha on May 21, 1864.
Educational Reforms
Midhat Pasha planned to merge Turkish and Bulgarian schools into a unified system, which, however, did not materialize due to conflicts with Bulgarian national interests. He also initiated the creation of the first Ottoman official newspaper, published in both Turkish and Bulgarian - the weekly "Danube," which was in print from March 1865 to June 1877. Bulgarians Stoil Popov and Ivan Chorapchiev were part of its editorial team.
Ultimately, Midhat Pasha left a significant legacy in Ruse and the Danube Vilayet by modernizing infrastructure, administration, and the economy. Despite being an Ottoman governor, his efforts for modernization and reforms had a long-lasting positive effect on the region.
Lalu Metev, September 3, 2024
Тагове:
Няма коментари
Търсене
Блогрол
1. Страница на Лалю Метев в правния портал lex.bg (стар архив)
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев