2. varg1
3. wonder
4. planinitenabulgaria
5. zahariada
6. iw69
7. mt46
8. djani
9. grigorsimov
10. kvg55
11. reporter
12. zaw12929
13. hadjito
14. sekirata
2. sarang
3. radostinalassa
4. djani
5. wrappedinflames
6. metaloobrabotka
7. iw69
8. savaarhimandrit
9. mimogarcia
10. hadjito

Прочетен: 160 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 31.10.2024 06:32
Темата за православието и националната идентичност е дълбоко емоционална, обвързана с исторически и културни пластове, които влияят върху съвременните възприятия за православната вяра и нейната роля в личната и национална идентичност. В по-долу цитираният симптоматичен коментар се разкриват поне два основни аспекта на този дебат: 1) ролята на националността и геополитиката в православието и 2) напрежението между универсалността на вярата и връзката ѝ с етническата принадлежност и изкривените марксистко-ленински идеологически пристрастия.
„Гнусни русофоби с нечистоплътни душички и низки страсти подплатени с долари и евро ругаят св. православна вяра и ни натрапват своите католико-протестантски и езически вярвания, опитващи се да унищожат Българя и православната църква. Бог да ги накаже мерзавците! Православната вяра и предаността към Бога трябва да стоят над националната принадлежност. Преди всичко ние сме православни християни, а след това – българи, сърби, гърци, руснаци, македонци, грузинци и други. Геополитиката няма място в делата на Църквата, а национализмът и омразата към другите народи са грях пред Бога, който е създал хората равни пред Неговите закони. Духът на човека е над кръвната връзка и националната идентичност. Да живее бъдещият православен съюз начело с Русия!“
Православие и национална идентичност
От православна гледна точка, религията в своята същност е наднационална – тя обединява хората в еднаквата им вяра и служение към Бога. Християнството, включително православието, е основано на принципите на любов и общност, които трансцендират националните и етническите различия. В Евангелието (Галатяни 3:28) се подчертава, че „няма вече юдеин, нито елин… защото всички вие сте едно в Христа Иисуса.“ В този смисъл вярата трябва да бъде над националността, тъй като православието призовава към „единство в различията“.
Но от друга страна, православието се е разпространявало и утвърждавало в различни народи чрез местните църкви, които са се превърнали в пазители на националната култура и идентичност. Тази симбиоза между православие и националност има своите корени още от времето, когато църквата е служела като стожер на националното самосъзнание в трудни исторически моменти. Например, за българите православието е неотменна част от съзнанието за идентичност, особено след борбата за независима българска църква през XIX век.
Геополитиката, макар да няма пряко място в духовните дела, засяга църковните връзки и взаимодействия, особено когато се създават съюзи или напрежения между различни православни народи. Идеята за православен съюз под ръководството на Русия е исторически обоснована, особено през XIX век, когато Русия се възприемала като закрилник на православните в Балканите. За мнозина тази идея продължава да има романтичен и културен апел, свързан с възможността православните нации да се обединят, за да съхранят своята културна и духовна идентичност.
Но тук възниква и рискът от смесване на геополитически амбиции с религиозна идеология, което би могло да компрометира посланието на универсалната любов и съпричастност на православието. Например, на международната сцена Руската православна църква често е възприемана като близка до политиката на Кремъл, което създава разделения в православния свят и е повод за вътрешни конфликти между църквите. Подобна употреба на православието като инструмент на политиката може да намали неговата стойност като източник на духовна сила и единство.
Етнофобията и агресивният национализъм са понятия, осъдени в православното учение, което издига духа над кръвната връзка и националната принадлежност. В сърцевината на православието е вкоренена любовта към Бога и ближния. Според теологията на любовта, описана от светите отци, омразата към различните етнически групи или народи е в противоречие с основния християнски принцип на състраданието и прошката.
Теологически погледнато, агресивното отхвърляне на други вярвания и култури често е резултат от страх и неразбиране, а омразата се счита за „страст“, която е пречка към духовното усъвършенстване. Св. Йоан Златоуст подчертава, че „не трябва да воюваме срещу хората, а срещу греховете“, защото Бог обича всички свои създания. Ето защо агресивното противопоставяне на русофобията или критиките към чужди влияния в България трябва да бъде разглеждано с трезва духовна мъдрост, а не с омраза или политическа реторика.
Истински православният живот призовава към смирение и обич, които са дълбоко вкоренени в разбирането, че всеки човек, независимо от националност или култура, е Божие създание. За българите, руснаците и всички други православни християни, приоритетът трябва да бъде изграждането на единство чрез вярата, а не чрез политически съюзи или национални пристрастия.
На финала, истинската сила на православната идентичност се изразява в това да преодолеем земните привързаности и да се съсредоточим върху вечните ценности. Докато историята и националното самосъзнание са важни за разбирането на културната принадлежност, православната вяра ни призовава към по-високо ниво на съзнание, което отхвърля омразата и приоритизира любовта, мира и духовното единство над всичко земно.
Лалю Метев, 31 октомври 2024 г.
Тагове:
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев