2. radostinalassa
3. iliaganchev
4. demograph
5. kvg55
6. zahariada
7. reporter
8. mt46
9. planinitenabulgaria
10. varg1
11. iw69
12. grigorsimov
13. wonder
14. leonleonovpom2
2. katan
3. leonleonovpom2
4. wonder
5. ka4ak
6. mt46
7. ambroziia
8. dobrota
9. milena6
10. donkatoneva
2. lamb
3. radostinalassa
4. hadjito
5. dokito
6. iw69
7. rosiela
8. kalpak
9. savaarhimandrit
10. varg1

Прочетен: 81 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 29.11.2024 18:10
Свободата на изразяване е не само юридически принцип, но и дълбоко морална категория, свързана с човешкото достойнство и отговорността на индивида към обществото. За мен и моето семейство, изследването на тези граници не е абстрактен дебат, а дълг — личен и обществен. Наследственото ни обременяване с теми, които обществото често подминава с мълчание, ни кара да се изправим пред въпроса: каква е цената на премълчаването?
Исторически контекст: българската памет и забраватаВ България свободата на изразяване е белязана от епохи на налагане на забрани и създаване на табута. Сред тях са периодите на комунистическа цензура, когато ключови фигури от междувоенния период, включително интелектуалци, духовници и политици, бяха подложени на унищожителна дискредитация. Тази тенденция се е прехвърлила и в посткомунистическата епоха, където идеологически натоварената памет продължава да доминира.
Имената на личности като политиците проф. Богдан Филов, полк. Христо Калфов, индустриалци и духовници като Лалю Метев и митрополит Михаил, художници като Константин Щъркелов и Никола Аврамов или магистрати и общественици като Васил и Владимир Аврамови не само се възприемат през призмата на политическия контекст, но и често се изопачават или остават в сянка. Личните ми връзки с тези теми ме задължават да разглеждам историята през по-човешка, по-интимна перспектива.
Член 19 от Всеобщата декларация за правата на човека и Член 10 на Европейската конвенция за правата на човека (ЕКПЧ) ясно посочват, че свободата на изразяване не е абсолютна. Въпреки това, моралната дилема се крие в балансирането на този принцип с обществените интереси.
Философи като Джон Стюарт Мил твърдят, че истината може да бъде утвърдена само чрез свободен дебат. Но опитът на нашето семейство ни показва, че когато гласовете на определени хора или идеи бъдат потиснати, общественото развитие страда. Заглушаването на миналото лишава настоящето от възможността за осъзнаване и поука.
Като потомци на личности, чиито истории са били изкривявани или забравяни, ние не можем да се примирим с пасивността. В нашия случай това означава активно противопоставяне на културното изключване и застъпване за обективността.
Например, темата за междувоенния период в България е натоварена със сложни интерпретации. Идеята за „врагове на народа“ е използвана, за да се оправдаят репресии и морално унижение. Същевременно, нашето наследство от тези години е важно не само за нас, но и за разбирането на националния ни характер.
Свободата на изразяване трябва да бъде съпътствана от образователни инициативи, които насърчават открития дебат. Само чрез осъзнаване на травмите на миналото можем да излекуваме раните на настоящето. Този процес изисква:
- Отвореност към дискусията: Дори трудни теми, като ролята на определени фигури от Втората световна война, трябва да бъдат разглеждани с уважение към фактите, без да се изопачават с идеологически цели.
- Обективност в публичната памет: Трябва да премахнем политическите филтри, които изкривяват историческите личности, и да се опираме на научни изследвания.
- Ангажираност на гражданите: Гражданското общество трябва да бъде по-активно в защита на правото на мнение, особено когато то е неудобно или непопулярно.
Свободата на изразяване е основен тест за зрелостта на една демокрация. Вярвам, че България има потенциала да преодолее своите травми и да изгради бъдеще, в което гласът на всеки човек може да бъде чут. Нашият личен дълг е да работим за възстановяването на историческата истина, защото без нея демокрацията остава само празна формалност.
Лалю Метев, 29 ноември 2024 г.
Тагове:
Църквата „Св. Рождество Христово и Свети...
Значението на будителите
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев