2. radostinalassa
3. iliaganchev
4. kvg55
5. demograph
6. zahariada
7. reporter
8. mt46
9. planinitenabulgaria
10. varg1
11. iw69
12. wonder
13. grigorsimov
14. leonleonovpom2
2. katan
3. leonleonovpom2
4. wonder
5. mt46
6. ka4ak
7. ambroziia
8. dobrota
9. milena6
10. donkatoneva
2. lamb
3. radostinalassa
4. hadjito
5. dokito
6. rosiela
7. kalpak
8. iw69
9. savaarhimandrit
10. varg1

Прочетен: 135 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 11.01 22:31
и гоненията над Българската православна църква
След преврата от 1944 г. настъпва пирова победа на безбожието, която разрушава вековните духовни устои на българската нация, потъпква вярата на народа и превръща Българската православна църква в обект на систематични репресии и инструмент за налагане на тоталитарен идеологически диктат.
Опасните последици от тази политика причиняват сериозни страдания на паството на Българската православна църква – както на клириците и монашестващите, така и на миряните. След вдигането на схизмата през 1945 г., БПЦ не успява дори за миг да изпита радостта от възстановеното Всеправославно общение. Тази година съвпада с началото на жестокия болшевишки терор, който обхваща цялото българско общество.
В продължение на 45 години религиозните организации в страната са подложени на систематични гонения, много от тях са забранени, а стотици свещеници от различни деноминации са изпратени в концентрационни лагери или екзекутирани. Убийството на Неврокопския митрополит Борис – извършено от лица, свързани с комунистическия режим, след неделна литургия – остава емблематичен пример за мъченичеството на Църквата през този период.
Наред с външните репресии, протича и вътрешно разрушаване на Църквата чрез почти пълното ѝ подчинение на комунистическата държава. Значителна част от епископата е принудена да сътрудничи на различни идеологически, командни и репресивни структури на режима.
В международен план църковните контакти, които биха могли да носят духовна и културна стойност, са инструментализирани от държавата в подкрепа на интересите на комунистическата партия и Съветския съюз. Участието на БПЦ в Световния съвет на църквите и други международни форуми често се използва като пропаганден инструмент, което засилва фрустрацията сред вярващите.
След падането на комунистическия режим през 1989 г., този модел на манипулация не само не е напълно преодолян, но в някои аспекти ситуацията се влошава. Разколът в БПЦ (1992–1998) е ярко доказателство за това. Той е инспириран от кръгове, свързани с бившите центрове на власт, както и от част от демократичната опозиция, която, макар да се бори срещу миналото, остава в ментална зависимост от него.
Последиците от тези събития водят до това, че и днес върху БПЦ продължават да влияят формални и неформални лобита с различна геополитическа ориентация. Това, от своя страна, поражда нежелание за активно участие в международни инициативи, особено с неславянските православни юрисдикции и представители на други религии.
Исторически контекст и предпоставки за кризата
Съдбата на Българската православна църква през ХХ век се преплита драматично с политическите сътресения в страната. Вдигането на схизмата през 1945 г. – исторически акт с дълбока духовна значимост – съвпада със суровия болшевишки терор, който обхваща цялото общество. Вместо радост и възраждане на църковния живот, това време бележи началото на гонения, които превръщат БПЦ в обект на систематична репресия.
Стотиците свещеници, монаси и миряни, изпратени в лагери или екзекутирани, са живо свидетелство за мащаба на тези гонения. Убийството на Неврокопския митрополит Борис след литургия е трагичен символ на мъченичеството на църковните водачи. Паралелно с физическите репресии, комунистическата власт успява да подчинява църковната институция отвътре – чрез шантаж, натиск и сътрудничество с репресивния апарат. Много епископи са принудени да служат на режима, компрометирайки духовната си мисия.
Историческият контекст хвърля светлина върху специфичния подход на българската църковна йерархия към богословието и академичния живот. В продължение на десетилетия БПЦ се дистанцира от богословската наука и академичните изследвания – области, които по своята природа надхвърлят националните граници. За разлика от други православни страни, нито един от българските митрополити (с изключение на патриарха) не е бил ангажиран с преподавателска дейност в държавен университет.
Тази пропаст между образованието и църковния живот води до недостатъчна прецизност при вземането на решения и затруднява формулирането на ясни и адекватни позиции по въпроси като икуменическия диалог. Това е сериозно препятствие за участие в богословския обмен и основен мотив за неговото избягване. Когато все пак се осъществяват международни контакти, БПЦ често следва позицията на Руската православна църква, което допълнително ограничава автономията ѝ в международен план.
На този мрачен фон изпъква фигурата на митрополит Михаил Доростолски и Червенски – един от духовните водачи, които успяват да запазят принципната си позиция и да съхранят искрата на духовността в трудните времена. Като предстоятел на БПЦ (1948–1949), неговата дейност е не само насочена към административното ръководство на Църквата, но и към съхраняването на богослужебния, каноничния и духовния ред.
Митрополит Михаил е известен с принципната си позиция срещу всякакви форми на духовна деградация и идеологическо подчинение. Неговото служение се основава на убеждението, че Църквата трябва да остане вярна на Христовото учение, независимо от политическите обстоятелства. Това го поставя в сложни отношения с властите, които виждат в него заплаха за идеологическата си хегемония.
Гоненията срещу БПЦ имат не само физически, но и духовен измерител. В международен план църковната дипломация е инструментализирана от режима за легитимация на комунистическите политики. Участието в Световния съвет на църквите, например, често служи на интересите на Съветския съюз, а не на духовните нужди на БПЦ.
Митрополит Михаил обаче успява да балансира между този натиск и мисията на Църквата. Макар че неговото предстоятелство е съвсем кратко, то се отличава с усилия за съхраняване на църковната независимост и защита на паството от по-дълбоки компромиси. Въпреки че тези усилия не винаги са видими на повърхността, те оставят трайна следа в историята на Църквата.
Кризата на БПЦ през ХХ век не е само политическа. Тя е и богословска, тъй като Църквата е принудена да се справя с разкъсването на връзките между богословската наука, литургичния живот и академичната култура. За разлика от други православни страни, където митрополити често са ангажирани с преподавателска дейност, в България църковната йерархия се дистанцира от образованието, което създава пропаст между богословието и реалния живот на вярващите.
Тази ситуация води до трудности при формулирането на ясни и съвременни позиции по въпроси като икуменическия диалог. В този контекст фигурата на митрополит Михаил се откроява като опит за преодоляване на тази дистанция. Той вижда в богословието не само академична дисциплина, но и средство за духовно укрепване на Църквата.
След падането на комунистическия режим през 1989 г., БПЦ е изправена пред нови предизвикателства. Разколът от 1992–1998 г. и продължаващите вътрешни борби са пряк резултат от десетилетията на манипулации и разединение. Влиянието на различни лобита – както вътрешни, така и външни – продължава да затруднява автономността на Църквата.
Духовната и богословска линия, оставена от митрополит Михаил, обаче остава важен ориентир. Неговият пример напомня за възможността за принципна позиция дори в най-трудните обстоятелства. Живителната му роля в тези тежки времена не е просто въпрос на историческа памет, а модел за подражание за бъдещите поколения църковни лидери.
Митрополит Михаил Доростолски и Червенски олицетворява не само мъченичеството на БПЦ през ХХ век, но и възможността за съпротива срещу обезличаването на Църквата. Неговата дейност в едни от най-мрачните периоди на българската история показва, че духовната истина може да бъде съхранена дори когато институциите са подложени на репресия и разрушение. Неговото наследство ни напомня за непреходната роля на Църквата като стожер на вярата, културата и идентичността на българския народ.
Лалю Метев, 11 януари 2024 г.
Тагове:
Възстановяване на Българската Патриаршия
Митрополит Михаил и Русе
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев