2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. zahariada
9. laval
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. bezistena
2. wonder
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. milena6
8. ambroziia
9. vidima
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. vesonai
10. mimogarcia

Прочетен: 221 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 21.01 00:13
Една от най-мрачните глави в историята на XX век – Втората световна война – остана белязана от неописуемите гонения срещу евреите и други „неарийски“ народи. В основата на нацистката идеология лежаха насаждането на омраза и унищожението, които доведоха до смъртта на милиони души в концентрационни лагери, масови гробове и репресивни кампании. Тези събития оставиха дълбока рана в сърцето на човечеството. Въпреки че антисемитизмът се вкорени в законодателствата на редица съюзници на Третия райх, като Унгария, Румъния, Словакия и Хърватия, България се открои като духовен оазис на състрадание, милост и християнска добродетел.
Сянката на Холокоста, надвиснала над Европа, изправи българския народ пред исторически и духовен изпит. В този съдбовен момент България доказа непреходността на Православната вяра и нейните основополагащи принципи – любовта към ближния, милосърдието и защитата на беззащитните. Спасяването на близо 50 000 български евреи не беше просто политически акт, а ярко свидетелство за силата на вярата, морала и духовното водачество.
Българската православна църква, със своите архиереи и духовни водачи, се изправи като непоколебим стожер на правдата и добродетелта. Светият Синод, ръководен от архиереите, дръзновено осъди несправедливостта, въпреки заплахите и натиска от нацисткия режим. Наред с тях, цар Борис III, 43-мата депутати, противопоставили се на депортациите, и хилядите обикновени българи доказаха, че истинската вяра намира своя израз в делата на милосърдие и любов.
Думите на апостол Павел: „Носете теготите един на друг и така изпълнете закона Христов“ (Гал. 6:2) оживяха в тези съдбовни дни, когато вярата се превърна в сила за спасение. Тази морална и духовна победа бе вдъхновена от дълбоките корени на Православието – една вяра, която съчетава в себе си любов, смелост и жертвоготовност.
Камбаните на храма „Света София“ отекваха като живо свидетелство за героизма и милостта на българския народ. Това велико дело на спасение, родено от християнските добродетели, остава вечен урок за това как вярата, обединена с дела, може да разруши веригите на несправедливостта. Христовите думи: „Няма по-голяма любов от тази – да дадеш живота си за приятелите си“ (Йоан 15:13) се въплътиха в действията на тези, които не се поколебаха да защитят невинните.
Така, в едно от най-мрачните времена в историята, България се превърна в светъл пример за това как Божият закон и християнските ценности могат да устоят на бурите на злото. Нека тази паметна страница остане вкоренена в съзнанието ни, напомняйки ни за силата на вярата, обединена с добродетелна смелост, която е способна да преобрази света.
Духовен подвиг на човечност: Спасяването на българските евреи
Ролята на Българската православна църква в спасяването на българските евреи по време на Втората световна война е не само исторически значима, но и свидетелство за силата на православната вяра, която действа като живо въплъщение на Христовото учение. Този героичен акт разкрива дълбокия богословски смисъл на християнската добродетел и непреклонната вярност на Църквата към евангелските принципи на любов, милосърдие и защита на човешкото достойнство.
Първата реакция на Светия Синод срещу антисемитските политики в България бе вдъхновена от християнската грижа за „малките и немощните“ (Мат. 25:40). Проектът за Закона за защита на нацията (ЗЗН) стана повод за духовна съпротива, водена от архиереите, които разпознаха в този закон опит за оскверняване на Божия образ у човека. На 12 ноември 1940 г. Синодът се събра, за да разгледа писмо от Централната консистория на евреите в България – действие, което още тогава показа готовността на Църквата да бъде глас на безгласните и защитник на онеправданите.
Сред духовните водачи, които най-ярко изразиха тази съпротива, се откроява митрополит Стефан Софийски. С думите си: „…Строго погледнато, в България не съществува еврейски въпрос. Евреите у нас са добри, лоялни, коректни граждани и с гордост и родолюбие носят българското поданство. Те са доказателство за българската толерантност и истински патриоти“, той не само изрази гражданска позиция, но и потвърди християнския принцип за равенството на всички хора пред Бога, независимо от техния етнос или произход.
Светият Синод категорично осъди рестриктивните мерки на ЗЗН, разглеждайки ги като несъвместими с Божия закон и учението на Църквата. Изготвеният от Синода доклад до председателя на Народното събрание не беше просто политическа намеса, а дълбок богословски апел, основан на идеята, че човекът е „венецът на Божието творение“ (Пс. 8:6). Сред най-съществените предложения бе настояването евреите, приели православната вяра, да бъдат третирани наравно с всички православни християни – ясно свидетелство за това, че кръщението в Христос заличава всяко разделение (Гал. 3:28).
През 1942 г. опитите на БПЦ да издейства облекчаване на мерките срещу евреите продължават. В писмо до министър-председателя Богдан Филов, Църквата заявява: „…Страда ли един член, страдат с него всички членове. Преследват ли се покръстените християни от еврейски произход, това засяга цялата БПЦ…“. Тази декларация утвърждава солидарността на Църквата с всички, които страдат, независимо от техния произход.
Тази позиция на БПЦ не беше просто реакция на конкретен исторически момент, а духовен подвиг – живо свидетелство за Христовата любов, която „винаги търпи, на всичко се надява и никога не отпада“ (1 Кор. 13:7-8). Вярата и делата на българските архиереи и обикновени християни доказаха, че Православието не е само догматична истина, а живот в действие – живот, който разсейва мрака на човешката омраза и утвърждава вечната истина, че любовта е по-силна от всяко зло.
Българската православна църква се изправя пред сложна морална и богословска дилема, свързана с отношението към евреите, изповядващи юдаизма, и евреите-християни. В този критичен исторически момент Църквата остава твърда в своята вярност към християнските принципи, като не допуска компромис със светските закони, които противоречат на Божията правда. Въпреки обвиненията от крайни националистически среди, че покръстването на евреи е просто средство за избягване на гонения, БПЦ изразява богословска позиция, която отразява дълбокото разбиране за спасението: „Не е наше право да съдим. Това само Бог може да стори.“
С тези думи Църквата утвърждава своята роля като духовен дом и убежище за всички, които търсят Божията милост и истина. В окръжно на Софийската митрополия ясно се подчертава, че вратите на Църквата трябва да останат широко отворени за всеки, който се стреми към покаяние и духовно спасение. Тази позиция отразява християнското разбиране, че Църквата е мистичното Тяло Христово, в което няма разделение и дискриминация.
Особено силно богословско измерение носи и въпросът за забраната на бракове между евреи и българи, наложена от чл. 21, буква „Б“ от Закона за защита на нацията (ЗЗН). Светият Синод категорично отхвърля тази разпоредба, посочвайки, че тя е в противоречие с Екзархийския устав и нарушава основополагащите християнски принципи. В своето несъгласие архиереите се позовават на думите на свети апостол Павел: „Няма пред Бога нито юдеин, нито елин…“ (Гал. 3:28), като по този начин заявяват, че всяка форма на расова дискриминация е несъвместима с православната вяра.
Старозагорският митрополит Климент и Врачанският митрополит Паисий, заедно с другите архиереи, виждат в този стих не само богословска истина, но и призив за действие, който утвърждава равенството на всички хора пред Божията благодат. Това е напомняне, че Църквата е призвана да бъде пазителка на Христовото учение, което поставя любовта над закона, милостта над осъждането и истината над всяко човешко разделение.
Ролята на БПЦ в този исторически момент е пример за християнско милосърдие и верност към Божието учение. Със своята категорична позиция срещу антисемитските закони, Църквата потвърждава, че вярата не може да бъде в услуга на политически режими, които нарушават основните права на човека. Тя става изразител на Евангелската заповед за любов към ближния и защитава Божия образ в човека, независимо от неговата етническа принадлежност или религия.
Митрополит Михаил Доростолски и Червенски се откроява като ярък духовен водач в съпротивата на Българската православна църква срещу антисемитизма. С дълбока вяра и неизменна преданост към Христовото учение, той поема водеща роля както в своята епархия, така и като активен член на Светия Синод. Неговите инициативи в Русе се отличават с решителност и състрадание към страдащите, превръщайки църковните институции в убежище за евреите, потърсили закрила. Той открито изразява несъгласие с антисемитските мерки, наложени от държавната власт, и организира практически действия за подпомагане на засегнатите.
Митрополит Михаил, воден от богословския принцип за светостта на човешкия живот, насочва местното духовенство да осигурява защита и подкрепа на евреите. Неговите пастирски усилия са вдъхновени от евангелските истини за любовта към ближния и милосърдието. „Гладен бях, и Ми дадохте да ям; жаден бях, и Ме напоихте“ (Мат. 25:35) – този Христов призив става живо свидетелство в делата на митрополита.
Като член на Светия Синод, митрополит Михаил активно участва в изготвянето на писмени становища и петиции, адресирани до правителството. Тези документи са не просто протести, а богословски обосновани призиви за защита на човешкото достойнство, които отразяват учението на Църквата за равенството на всички хора пред Бога. Неговите думи и действия показват, че християнството не може да съществува като абстрактна вяра, а трябва да бъде изразено чрез конкретни действия на любов и справедливост.
Особено значима е ролята на митрополит Михаил като посредник между Църквата и държавната власт. Неговите родствени връзки с високопоставени фигури в правителството, като министър-председателя проф. Богдан Филов, председателя на Народното събрание полк. Христо Калфов и първия председател на Върховния касационен съд Владимир Аврамов, му предоставят уникалната възможност да постави въпроса за правата на евреите пред най-високите държавни органи. Дядо владика използва тези контакти не за лични облаги, а за да утвърди християнските морални принципи, настоявайки за хуманно отношение и отмяна на дискриминационните мерки.
Неговата дейност не е просто историческо свидетелство, а ярък пример за това как православната вяра, изразена в дела, може да преобразява обществото и да утвърждава истината, че любовта и милосърдието превъзхождат всяка форма на омраза и разделение.
Защитата на човешкото достойнство от Българската православна църква в спасяването на българските евреи е не само ярък израз на християнската добродетел, но и свидетелство за дълбочината и мощта на Православната вяра. Тези действия са живо потвърждение за моралната отговорност на Църквата да се противопоставя категорично на беззаконието и насилието, стоейки на страната на истината и справедливостта. Те се явяват светъл ориентир за бъдещите поколения, доказвайки, че в моменти на най-голямо изпитание Божията любов и състрадание са неизменни и непобедими принципи, способни да победят всяка форма на несправедливост. В тях е живото свидетелство, че вярата в Христос е не само вяра в спасението, но и сила, която създава пътя към истинската човечност и морал.
Във всяко послание за този исторически подвиг неизменно трябва да звучат имената на достойните архиереи от Светия Синод, които със своето безстрашно свидетелство за истината и вярата в Христовото учение станаха жив пример за духовно мъжество и човеколюбие. Това са: Видинският митрополит Неофит – Наместник-председател на Светия Синод, Софийският митрополит Стефан, Доростолският и Червенски митрополит Михаил, Врачанският митрополит Паисий, Неврокопският митрополит Борис, Търновският митрополит Софроний, Варненският и Преславски митрополит Йосиф, Пловдивският митрополит Кирил, Ловчанският митрополит Филарет, Сливенският митрополит Евлогий и Старозагорският митрополит Климент.
Вечна и блажена да бъде паметта им! Делото им свидетелства за силата на православната вяра, която призовава всеки от нас да бъде не само носител на Божията любов, но и защитник на достойнството и правдата, дарени на всяко човешко същество като образ и подобие Божие. Нека вярата, която ги укрепи в тези тежки времена, бъде светлина за нас, за да можем и ние да бъдем свидетели на Христовата истина и светлина за света.
Лалю Метев, 20 януари 2025 г.
Тагове:
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев