2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. zahariada
9. laval
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. bezistena
2. wonder
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. milena6
8. ambroziia
9. vidima
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. vesonai
10. mimogarcia

Прочетен: 124 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 25.02 17:05
Напоследък, отново ме занимават щекотливи теми, свързани с българските банки и банкери от миналото. Колко от вас са си задавали въпроса: „Кои са най-значимите български банки и банкери преди национализацията?“ Още по-малко са тези, които биха могли да дадат изчерпателен отговор. Но защо е така? И кой има интерес от това продължаващо невежество?
Истината е, че ако в периода след Кримската война до Първата световна война в българската икономика доминира калоферският търговски капитал, то между двете световни войни настъпва трансформация – габровският промишлен елит поема водещата роля. Този възход е рязко прекъснат през 1947 г., когато комунистическият режим осъществява национализация по съветски образец – един недалновиден, престъпен и безпощаден акт, който унищожава десетилетия на икономическо и финансово развитие. И до днес усещаме неговата сянка – политическа, икономическа и обществена.
В християнската традиция парите не са самоцел, а средство – изпитание за душата и инструмент за добри дела. Въпросът не е дали богатството само по себе си е грях, а как се използва. Евангелското разбиране за милосърдие и обществена отговорност намира израз в живота на редица български банкери и индустриалци, които не само трупат капитали, но ги преобразяват в храмове на знанието, културата и благотворителността.
Съдружниците ни Христо П. Тъпчилещов в Цариград и братята Христо и Евлогий Георгиеви във Влашко, братовчедите ни Иван и Атанас Д. Бурови, дядо Лалю Метев Чехларов и съдружникът му Пенчо Семов – техните имена и до днес осветяват българската история.
Но защо тогава паметта за тях не е почитана, а дори често заличена? Историята ни напомня, че когато една нация забравя своите благодетели, тя губи своите ориентири. В православното богословие забравата не е просто небрежност, а форма на духовен упадък. „Вечная память“ се пее не само за душата на починалия, но и за следата, която той оставя в света.
Банките и стопанските институции в България са изграждани с години на труд и усилия, а тяхната национализация през 1947 г. може да се разглежда като метафорично разрушаване на храм. В Стария Завет виждаме как вавилонският плен лишава народа от неговия духовен и културен център. По аналогия, национализацията в българската история не само унищожава елита, но и нарушава естествения стопански ред. На мястото на индустриалци с визия и стратегия идват бюрократи, които липсват на необходимата икономическа логика и устойчивост.
Добрият капитал: има ли го?
Марксизмът традиционно демонизира капитала, но в православната мисъл съществува различен възглед – богатството е изпитание, което, ако се използва правилно, може да води до добродетелен живот. Византийските императори, като ктитори на манастири, и западните банкери от Ренесанса, които финансират изкуствата, показват как капиталът може да бъде канал за духовно и културно развитие. В православния свят дарителството се приема като форма на духовно израстване.
Днес България все още търси своя икономически и духовен баланс. Споменът за старите банки и банкери не е само академичен въпрос – той е и морален дълг към наследството, което те оставиха.
Моят род също носи отпечатъка на тези времена. Предците ни винаги са били в сянката, но рамо до рамо с първите на деня: митрополит Михаил и духовния му отец Симеон Варненски и Преславски, Лалю Метев и Пенчо Семов, Щъркелов и Борис III, ген. Владимир Вазов и инж. Иван Иванов, Владимир Аврамов и проф. Александър Цанков, Васил Аврамов и проф. д-р Богдан Филов, полк. Аврам Аврамов и Александър I, проф. Атанас Тинтеров и Захарий Стоянов, Никола Аврамов и Христо П. Тъпчилещов, братята Аврамови и Георгиеви, хаджи Аврам и капитан Георги Мамарчев (1828-1829), Аврам йерей Димитриевич и ученикът му Кръстю Граматик, ктитор Димитри йерей и Матей Басараб (1644), Шишман IV и Теодор Балина (1598–1606), Фружин и Константин II (1404–1408), и т.н. – една трайна историческа линия, проследима през повече от шест века.
Надявам се, че някой ден, освен в учебниците по финанси и българска история, името на моя скромен, но забележителен дядо Лалю – полиглот, първият българин с четири висши образования и финансист от най-висока класа – ще бъде почетено подобаващо. Би било справедливо неговото име да украси част от софийската улица, наричана простонародно Графа, в отсечката от някогашното ЗК „Орел“ (по проект на братовчеда Фингов) до пресечката с „Дякон Игнатий“ и площад „Славейков“, където някога се намираха поне три от най-важните частни банки на Царство България.
Разбира се, не е редно човек да живее само в миналото. Но какво друго остава след нас, освен следите от стореното добро? Истинското наследство не е в банковите сметки, сградите и авоарите – то е в паметта на нацията, в благото име, в доброто, което сме оставили след себе си.
Докато помним и почитаме тези уроци, има надежда, че българската икономическа мисъл няма да бъде просто отражение на чужди модели, а осъзнато завръщане към едно прекъснато, но не и забравено духовно и стопанско наследство.
Лалю Метев, 25 февруари 2025 г.
Тагове:
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев