2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. zahariada
9. laval
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. bezistena
2. wonder
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. milena6
8. ambroziia
9. vidima
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. vesonai
10. mimogarcia
Църквата и затворното дело у нас
(По повод на печатните доклади до министъра на правосъдието от Владимир Н. Аврамов, началник на углавното отделение при министерството.)
Въпросът за затворното дело в България, повдигнат от г-н Владимир Н. Аврамов – един от най-добрите наши криминалисти, е от изключително социално значение. Особено след войната, която не само че погуби милиони животи и донесе тежки бедствия, но и изврати човешкото съзнание, разстрои социалния ред и разклати моралните устои на обществото, този въпрос добива още по-голяма тежест.
Престъпността в България, която и сега остава сериозен социален проблем, започна да нараства тревожно. Ето защо въпросите, свързани с нейното ограничаване и премахването на условията, които я пораждат, са от критично значение за обществото. Всяка държава, която прилага ефективни социални мерки и има добре развити грижи за своите граждани, регистрира по-ниско ниво на престъпност.
В този контекст г-н Владимир Аврамов заслужава признание за усилията си да информира обществото за досегашните мерки, предприети за подобряване на затворното дело в България. Вече са публикувани два негови доклада, единият от които съвсем наскоро излезе от печат и анализира състоянието на затворите като наказателни институции.
В своя доклад той подчертава:
„Правото на държавата да съди и наказва е нейно суверенно право. Тя обаче би изменила на своето културно предназначение и би заслужила основателна критика за незаинтересованост към един от най-важните интереси на своите поданици, ако не полага усилия наказанието, което налага, да има за цел поправянето на осъдените.“
Според него, ако престъплението е особена форма на морална болест, то наказанието следва да бъде средство за нейното лечение, като се състои в нравствено или физическо страдание, наложено за извършеното нарушение. Основната му цел трябва да бъде предотвратяването на повторни престъпления чрез нравственото поправяне на нарушителя.
„Тъй като наказанието засяга личността на престъпника, а не самото престъпление, то може да гарантира обществената безопасност и да възстанови социалната хармония само ако успее да възстанови нравственото равновесие в душата на самия престъпник, да го превъзпита и накара отново да уважава закона.“
Следователно, основната цел на наказанието трябва да бъде нравственото превъзпитание, а не физическото наказание, мотивирано от чувство за отмъщение. Методи на въздействие следва да се насочат към превръщането на наказанието в процес на превъзпитание, като се цели:
- освежаване на ума на престъпника;
- унищожаване на предишните престъпни нагласи и насаждане на нови, благородни идеи;
- утвърждаване на принципите на добродетелта и уважение към себе си и другите;
- укрепване на характера и стимулиране на стремежа към по-високи ценности;
- откриване на нови възможности за труд и честна дейност;
- замяна на порочните желания с полезни и благородни стремежи.
Така правилно разбирана, тази задача е дълг на Църквата, която също трябва да направи всичко възможно от своя страна, за да подпомогне държавата и обществото в изправлението на нейните блудни синове и затворници.
Наистина, в това отношение нашата Църква може да изиграе значителна роля за подобряване на затворническата система у нас, за ограничаване на престъпността и за отстраняване на редица социални язви. Само етичните и религиозни принципи могат да въздействат най-благотворно върху болната душа на затворника, като допринесат за неговото превъзпитание и изправление, за да стане отново добър гражданин и християнин.
Християнската Църква още от най-старо време полага грижи за затворниците. Тя е вменила в дълг на всеки християнин да се грижи за тях, защото сам Господ Иисус Христос осъжда всеки, който не се грижи за болните и затворниците (Мат. 25:37).
Водени от тези евангелски изисквания и дълг, ние неведнъж сме подчертавали колко важна роля може да изиграе свещеникът сред затворниците (вж. „Ролята на църковните пастири между затворниците“, „Църковен Вестник“, 1916, бр. 8). Особено в днешно време пастирът може да допринесе значително за ограничаването на престъпността, ако Църквата организира работата му системно и целенасочено, посвещавайки специални грижи на затворническото дело в страната.
В тази връзка смятаме, че Светият Синод би извършил добро дело, ако основе специален духовен инспекторат за християнизирането на затворниците у нас, подобно на инспектората за организиране на благотворителността в страната. В напредналите християнски държави духовното възпитание на затворниците е поверено на специално подготвени духовници с висока интелигентност и образование.
Радваме се, че и сам г-н Вл. Аврамов в своя нов печатен доклад, който наскоро беше разпратен до всички държавни и духовни институции, възлага големи надежди на Църквата за подобряване на затворническото дело. Според него тя следва да положи специални грижи в тази насока, като вземе пример от други християнски църкви.
Фактът, че настоящият Папа е бил дългогодишен тъмничен свещеник и че от Аржентина идва специален епископ, за да изучава затворническото дело в Европа и да посещава европейските затвори, където и г-н Вл. Аврамов се среща с този виден духовник, показва колко голямо значение се отдава на религиозно-нравственото възпитание на затворниците в културно-просветно напредналите държави.
Дано в скоро време и нашата Църква се заеме със системна духовно-просветна дейност сред затворниците в страната, за да ги превърне в добри, изправни и честни граждани и християни. Такава инициатива несъмнено ще намери подкрепа както в обществото, така и в държавата, а резултатите от нея ще бъдат от изключителна полза за укрепването на моралните устои на обществото.
Архимандрит д-р Антим Шивачев
(Източник: Доклад на Вл. Н. Аврамов, София, 1923 г., издаден от Фонда за подобрение на затворното дело в България.)
Църковен вестник : Година 25, Брой 8, София, събота, 23 февруари 1924 г.
Тагове:
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев