2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. zahariada
9. laval
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. bezistena
2. wonder
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. milena6
8. ambroziia
9. vidima
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. vesonai
10. mimogarcia
Христо Тъпчилещов
Из живота на един незабравим възрожденец
I
През епохата на турското владичество борбата за свобода и културен напредък на българския народ е подпомогната от смели и образовани патриоти, представители на всички социални среди. В тази борба участват както служителите на църквата, така и хората на перото и индустриалния труд. Видни апостоли на националното свестяване и просвета са Паисий Хилендарски, Неофит Бозвели, Неофит Рилски, Иларион Макариополски, Климент Търновски, и други техни събратя, включително Софроний Врачански. Наред с тях стоят писатели и публицисти като Априлов, Славейков, Раковски, Каравелов, Ботев и Левски, които водят политическата борба за национално освобождение. Не по-малко важни обаче са и дейците от еснафския и търговския свят, които подкрепят националното движение с ентусиазъм и преданост.
Съществени заслуги за успеха на българското възраждане има и Христо Тъпчилещов, представител на цариградската българска колония, който с усилията си в различни области допринася за постигането на целите на националното движение. Тъпчилещов, роден в Калофер, започва своя живот с елементарно образование и трудности, но през целия си живот се отдава на работата за благото на народа си, използвайки своите търговски и политически връзки.
За Христо Тъпчилещов, Димо Гендов, калоферец и свидетел, пише, че той бил известен в Цариград и в цялата османска империя като важен ходатай за българите пред Високата Порта. Лексикографът Лука Касъров го нарича „най-влиятелен търговец и отличен родолюбец“, който помага на българите в различни сфери – от черковните въпроси до печатниците и народните работи. Петко Славейков, в писмо от 1857 г., го представя като човек, който с помощта на своето влияние и готовност за работа, е помагал за напредъка на българската култура и национално осъзнаване.
В писмото на Марко Балабанов от 1875 г. се подчертава упоритата работа и всеотдайността на Христо Тъпчилещов. Той е признат като един от сърцето на цариградската българска общност, като се подчертава неговото въздействие на всички български дейци, включително и по време на критични моменти за народа.
II
Калофер, въпреки че не е много старо селище, има дълбоки корени в българската история. Основан е през XVI век, когато, в резултат на анархията в Османската империя и насилието на спахиите и еничерите, много села, подобно на Котел, Габрово и Копривщица, се преместили в подножието на Стара планина и Средна гора, търсейки спокойствие и препитание чрез скотовъдство и занаяти.
Предприемчиви българи от Софийско, Търновско, Тракийско и Македония се установили в Калофер и бързо се утвърдили като майстори в различни занаяти — овчари, абаджии, кожари и т.н. Те успели да създадат търговски успехи, които укрепили гражданското им съзнание. Особено известни станали с изработката на висококачествени шаяци и гайтани, които се произвеждали в над 1200 чаркове по река Тунджа. Продукцията от тези изделия се разнасяла не само из цяла Османска империя, но и в Цариград и Смирна. Калофер се славел със своите търговски кервани, които всяка година изпращали дълги коли, натоварени с аба и гайтани, за да се завърнат с торби с турски лири и австрийски минцове (жълтици), което дало основание на селото да бъде наричано Алтън-Калофер (Златен Калофер).
Много калоферци, след като натрупали капитал, пренасяли занаята си в чужбина, ставайки абаджии, търговци и банкери в Цариград, Виена, Одеса и други големи градове, но не забравяли родното си място и роднини. Местната пословица "Щом се излупи пиле, пущат го в реката, а щом се вдигне момче, пращат го в чужбина" отразява силния дух на предприемчивост и желанието на младите да постигнат успех в чужбина, като същевременно остават свързани с родните си корени.
Синовете на Калофер са известни със своето родолюбие и принос към България, като Христо и Никола Тъпчилещови, братя Комсиеви, братя Бакалови, братя Симови и много други. Сред тях са и две значими личности от българската духовност — Екзарх Йосиф и Христо Ботев, които остават ярки фигури във възраждането на нацията.
Христо Тъпчилещов, който произхожда от известен род, е един от тези, които допринасят за развитието на българската просвета и стопанство. Неговият баща, предприемчив човек, се занимавал не само с дребна търговия, но и с износ на шаяци за Цариград и Мала Азия. След смъртта му през 1822 г. в Измир, неговата вдовица успяла да уреди семейните дела и да осигури добър старт за синовете си. Тя им дала не само финансови средства, но и ценни уроци за трудолюбие и морал.
До 1847 г. Христо и Никола Тъпчилещови работели заедно в Калофер, като брат им Стоян се намирал в Цариград. След като значително увеличили капитала си, те решили да преместят търговската си дейност в турската столица. През 1854 г., в началото на Кримската война, те се настанили в Цариград, където основали търговска кантора в известния Балкапан, а майка им ги придружавала, не желаейки да се раздели с тях. Това събитие е част от широката миграция на калоферци, които работили в тъй наречения "Хамбар" — голямо каменно здание, където шивачи от различни балкански селища подготвяли дрехи за армията.
В същото време в Цариград се зараждали идеи за национално достойнство и духовна свобода, благодарение на усилията на Неофит Бозвели и неговите последователи. Под неговото влияние, както търговците, така и занаятчиите, започнали да се събудят за важността на църковната и националната независимост. Това движение довело до активни действия за създаването на българска църква, която да не подлежи на властта на гръцкия патриарх, и да представлява интересите на българския народ.
Възраждането на българската идентичност и стремежът към духовна и политическа независимост преминали през различни етапи, но ключови за този процес били действията на калоферци и техните близки, които оставили значителна следа в българската история.
IIIВъпреки множеството си търговски ангажименти, Христо Тъпчилещов винаги намирал време и сили да се застъпва пред великия везир, пашите и другите османски чиновници за нуждите на българския народ. Той оказвал помощ при отварянето на църкви и училища, освобождаването на наклеветени и затворени свещеници, учители и селски първенци, както и за осигуряването на книги и други нужди за учебните заведения. Особено важно било съдействието му за укрепването на новооснованата Българска екзархия и подкрепата на българската преса в Цариград, която често била подложена на доноси и гонения.
Сред многото примери за неговата благотворна дейност се откроява един разказ, предаден от копривщенеца Иван Говедаров.
Известно е, че около 1872 г. сред българската общност в Цариград настъпило силно напрежение, породено от политиката на Екзархията спрямо Патриаршията и османското правителство. Оформили се две основни течения: едното – по-консервативно и примирително, водено от Иларион, Гаврил Кръстевич и Иван Пенчович, а другото – радикално и демократично-либерално, начело със Стоян Чомаков и Петко Славейков.
В статия на Тодор Икономов, публикувана в списание „Читалище“, се застъпвала идеята за църковно преустройство в духа на новите обществени и религиозни схващания, като се предлагало скъсване с някои традиции и отхвърляне на „клерикализма“ в полза на протестантски влияния. В друга статия, написана от Светослав Миларов и отпечатана във вестник „Македония“ – издание на Славейков, се защитава тезата, че борбата срещу Патриаршията трябва да надхвърли църковните рамки и да придобие политико-национален и социален характер, като се противопостави на „калутерокрацията“ (власта на висшето духовенство) и чорбаджийската аристокрация.
Дръзкият език и бунтарският тон на тези публикации предизвикали сериозен смут както в църковните, така и в светските кръгове. В резултат на протестите срещу статиите вестникът на Славейков бил спрян от цензурата, а самият той – арестуван и хвърлен в затвора.
В този критичен момент Христо Тъпчилещов се намесил, за да помогне на своя приятел. Чрез личните си контакти с великия везир той успял да смекчи присъдата му и да постигне освобождаването му само месец след ареста. Първата грижа на освободения Славейков била да изрази благодарността си към онези, които го подкрепяли – сред тях били търговците Иван Личев, Станчо Брадински и Петър Стаматов, а най-вече Христо Тъпчилещов.
Съществува свидетелство, че при тяхната среща Тъпчилещов, слизайки от коня си, шеговито му казал:
„Ти много приказваш, затова и много теглиш. Занапред обаче бъди по-внимателен какво пишеш, защото знаеш, че има Диарбекир, а има и въже на моста в Каракьой. Хайде, утре мини през кантората.“
Говедаров допълва: „Славейков винаги намираше силна морална и материална подкрепа у дядо Христо и сина му Николчо, а и всички знаеха – дори самият той не криеше – че без тяхната помощ вестник Македония не би просъществувал шест или седем години.“
Ролята на Христо Тъпчилещов в организирането и преодоляването на трудностите на Българската екзархия е добре известна на историците, изследващи църковния въпрос. Той полага значителни усилия за утвърждаването на авторитета и влиянието както на екзарх Антим, така и на екзарх Йосиф, с цел укрепване на българската духовна независимост. Въпреки че по необходимост е възприеман като туркофил, Тъпчилещов използва широко връзките си с османски министри и паши в Цариград, както и с местни управници в провинцията – каймаками и валии – за да осигури защита за българските църкви и училища, да се застъпи за несправедливо обвинени и затворени граждани или учители и да противодейства на гръцките клевети.
От цялата страна към него се отправят молби и заявления – както за ходатайства пред османската власт, така и за материална помощ. Удивително е как този изключително зает с частните си дела човек успява да се ангажира с народните дела, действайки като неофициален и невъзнаграден посредник между българската общност и османската администрация. Подобно на Априлов преди него, Тъпчилещов понякога е обвиняван в скъперничество, тъй като не е бил в състояние да удовлетвори всички искания. Въпреки своята щедрост и филантропия, финансовите му възможности са били ограничени, което често го е принуждавало да отказва помощ, пораждайки неоправдани подозрения и упреци. Въпреки това, неговото великодушие и готовността му за саможертва в името на общото благо никога не са стихвали.
При строежа на българската църква в Цариград и в моменти, когато Екзархията изпада в тежки финансови затруднения, главна подкрепа оказват търговците Христо и Никола Тъпчилещови, както и Димитър Гешоолу. Те отпускат на Екзархията заем от 900 хиляди гроша, който дълго време остава непогасен. Едва след Освобождението въпросът е уреден от Народното събрание в полза на техните наследници.
Като член на Смесения гражданско-духовен съвет при Екзархията, Тъпчилещов среща множество трудности, особено в разгорещените спорове относно нейната политика спрямо Вселенската патриаршия и османската власт в сложните българо-турски отношения. По разбиранията си за националния въпрос и тактиката спрямо Османската империя и великите сили той е по-близък до възгледите на туркофила д-р Чомаков и демократа Петко Славейков. Въпреки това, не е могъл да избегне вътрешните междуособици сред българските дейци, които често отслабват духа на народа и затрудняват неговите лидери. Със своята примирителна натура и прагматичен подход Тъпчилещов се стреми да бъде полезен навсякъде, където патриотичният му дълг го зове.
Архивът на Тъпчилещов, запазен в своята цялост, представлява безценен източник както за изследването на икономическото развитие на страната чрез търговските връзки на неговата голяма търговска къща, така и за проучването на културното и политическото развитие на България през XIX век. В пожълтелите, но все така значими копирни книги, писма и документи се разкриват ценни сведения за възрожденската епопея, патриотичния устрем на българите и безбройните трудности, пред които е изправен народът. Тези архивни материали ще продължат да бъдат обект на изследвания от учени, които анализират борбата за църковна независимост, стопанския напредък и културния възход на България.
Тъпчилещов води обширна кореспонденция с личности от различни обществени кръгове. Писмата и документите, запазени в неговия архив, съдържат ценни признания и оценки от значими фигури в българското възраждане. Те разкриват реалностите на епохата и приносите на онези, които изграждат българския обществен живот, насочвайки го към мечтаното по-добро бъдеще.
През 1857 г. Христо Тъпчилещов обсъжда с руския вицеконсул в Пловдив, Найден Геров, идеята за откриване на българско училище в Цариград. Планът предвижда училището да бъде ръководено от Димитър Мутев, калоферец и доктор по философия от Берлинския университет, като финансовата подкрепа е осигурена от братята Христо и Никола Тъпчилещови и Никола Минчоолу, всеки от които дарява по 25 хиляди гроша.
В Букурещ, заедно с братя Христо и Евлогий Георгиеви, Тъпчилещов организира събирането на абонаменти за вестник „Съветник“, редактиран от Иван Бурмов и субсидиран от самия него. В Стара Загора той се застъпва за местните първенци пред властите, настоявайки за отстраняването на несправедлив местен мидюрин.
С много български общини в Македония и с българофила археолог Стефан Веркович Тъпчилещов договаря стратегията за противодействие на пангръцката църковна и училищна пропаганда, както и за защита от доносите на Патриаршията срещу българските стремежи. В Одеса, заедно с Николай Миронович Тошков, той осигурява средства за подпомагане на училищата в Калофер, Пловдив, Сливен, Неврокоп, Битоля, Щип, Охрид, Солун, Воден и други градове, както и за изпращане на стипендианти в Русия.
С общината в Калофер Тъпчилещов договаря финансирането на учителски заплати и осигурява средства за обучението в чужбина на Лазар Йовчев, бъдещия екзарх Йосиф. През 1866–1867 г. той ходатайства за освобождаването на заточени българи от Русе, Видин и други места, изпратени в Диарбекир. През 1870 г. уведомява общината в Скопие, че е предприел необходимите стъпки за защита на несправедливо обвинените от гърците българи пред Високата порта.
По повод заточението на българските владици Иларион и Авксентий след Великденския протест от 1860 г. срещу Патриаршията, Тъпчилещов ги подкрепя с писма до министър Али Паша и им осигурява финансова помощ от 60 лири. През 1862 г. той остро порицава Никола Минчоолу от Търново за сътрудничество с гръцкия владика, наричайки го „народоубиец“. През същата година разменя писма със Славейков и Чомаков, изразявайки увереност в успеха на борбата срещу Патриаршията и възхвалявайки тяхната всеотдайност.
С Нако Станишев от Кукуш и други български дейци в Македония той обсъжда тактиката за противодействие на чуждите религиозни пропаганди и гръцките претенции, като ги уверява в благосклонността на османското правителство към българските права.
Христо Тъпчилещов е образцов пример за търговец-патриот, който с безкористност и всеотдайност подпомага българското просветно и национално дело. Неговият архив е безценен източник за историците, а самият той остава символ на възрожденския идеализъм сред българските търговци. Заедно с други предприемачи от Цариград, Букурещ, Браила, Галац и Одеса, Тъпчилещов изгражда своето благополучие не само в личен, но и в обществен и национален интерес. Той е сред онези личности, които с чест заемат своето място в пантеона на героите и мъчениците, допринесли за българското национално възраждане.
Проф. Михаил Арнаудов
Духовна култура : Година XLI, Книжка 7–8, София, юли–август 1961 г.
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев