2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. zahariada
9. laval
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. bezistena
2. wonder
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. milena6
8. ambroziia
9. vidima
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. vesonai
10. mimogarcia

Прочетен: 192 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 25.03 10:01
Едно благочестиво и добродетелно семейство
В недалечното минало българският народ се е отличавал с редки християнски добродетели. Новото време не оцени надлежно тези душевни бисери, а новите условия, които настъпиха, ги занемариха и оставиха да избуят плевели и да ги заглушат. Плевелите заглушиха добродетелите, ала, за щастие, не можаха да ги задушат и затрият – корените на добродетелите се крепят дълбоко в чисти християнски сърца и вземат и днес храна и сила от вярата и благочестието.
В миналото, за което споменуваме, в нашата земя светили и осветявали с лъчите си пътя на благочестивия ни народ два светилника: вярата и благочестието. В добри и лоши дни, в тишина и буря, те крепили семейства, общини, училища, народ. Във всяко наше село и град, дори в най-затънтените, цъфтели вярата и благочестието и давали своите благодатни плодове. И днес ще намерим във всяко село и град живи паметници на вяра и благочестие. Такива паметници са църквите и училищата, въздигани, отваряни и поддържани с личните жертви на нашите благочестиви бащи и деди. Такива паметници са и имотите, завещани на църкви и училища.
У нас израсна цяло поколение под лъчите на вярата и благочестието. Това поколение, което днес вече е на залез, се възпита в живи примери и дела на вяра и благочестие. То си остана и до днес така вярващо, така благочестиво и така добродетелно, както се е учило от живите примери в семейството, училището и общината. Почти във всеки град и село имало семейства, които не само се отличавали с високи християнски добродетели и с дълбоко благочестие, но били и пример за подражание на всички. Такива семейства били солта на нашето общество, и затова те били почитани и обичани от всички. Те били радост за християните, подкрепа на църкви и училища, утеха на бедни, защитници на гонени, истински бащи на вдовици и сирачета и, най-сетне, пазители на вярата и народността ни. В такива добродетелни семейства паднало семето на съзнанието, правдата и дълга, от което се развил цветът на Възраждането през 40-те години и което дало плодовете си през 1870 и 1877 г. – духовната и политическата независимост на България.
В такова семейство израсъл и високоуважаемият г-н Георги Шопов, първият днес наш съотечественик и пръв български родолюбец, благодетел и патриот. Неговото семейство – семейството на Хаджи Василий – е познато в целия Калофер и околността по своите християнски и граждански добродетели. Благочестиво, набожно и добродетелно, семейството на покойните Хаджи Василий и Мата Шопови било утешител на злочестите, закрилник и помощник на бедни, слаби и гонени. Неговият дом бил благословен и в него никога не оскъдявало ни благочестие, ни милосърдие, ни родолюбие: огорчените намирали в него утеха, бедните – кора хляб и блага дума, а слабите – подкрепа и насърчение. Любознателно и родолюбиво, това семейство било първото българско семейство, което се погрижило да даде на децата си възпитание и широко образование, и първото, което залагало, помагало и насърчавало с дела и средства всяко народополезно начинание. Хаджи Василий бил първият в Южна България българин, който изпратил децата си в чужбина да получат образование. Големия си син, високочтимия г-н Георги Шопов, изпратил в Атина, където завършил образованието си. Втория си син, покойния Иван Шопов, който станал жертва на политическите си убеждения, изпратил също в Атина, където завършил два факултета и пр.
Добродеяние, милосърдие, благочестие, родолюбие – това са лъчите, които отначало и до днес не са залязвали в семейството Шопови. „Баба Хаджийка“, както наричат калоферци майката на прочутия български родолюбец и благодетел, до сетния миг от живота си не напуснала нито църквата, нито бедните: 105-годишна, недъгава и подпирана с тояжка, тя сутрин и вечер изкачвала баира на Калофер, за да отиде до метоха, да се прекръсти в църквата и да посети „Бедницата“, която по нейно настояване синът ѝ Георги открил в родния си град. Тя искала да види със собствените си очи дали всичко е нагодено и уредено за бедните и злочестите, и да чуе със собствените си уши дали е доволно семейството на „Бедницата“. И смъртта на тази старица, в чийто образ калоферци виждали живото благочестие и доброта, покърти целия Калофер през 1898 г.: всички – богати и бедни, стари и млади, мъже и жени – със сълзи съпроводили тленните ѝ останки до гроба в метоха и оплакали сърдечно достойната майка-добродетелка.Вярата, благочестието, добродеянието и родолюбието минали от родителите в децата. Те се развили и разцъфтели най-богато в сърцето на първия им син: няма народно начинание, няма народно дело, което да не е насърчено и подкрепено от Георги Шопов. Никой не схваща така навреме и така дълбоко милосърдието, родолюбието, ученолюбието, патриотизма, и никой не се отзовава с такава ревност и готовност на гласа на дълга, както Георги Шопов.
Жив пример на неговото ученолюбие и родолюбие са зданията на българските начални училища в Солун и на Девическото училище в Калофер — с първо узнаване на нуждите и лишенията на Солунската българска община, той се притече щедро с насърчението и парите си; жив пример на неговото милосърдие и човеколюбие са щедрото му пожертвувание за Българската болница в Цариград, както и „Бедницата“, която построи в родния си град за бедните и болните и която се поддържа с неговите жертви.
Основата на фонда на Цариградската болница се положи от него, и този фонд носи неговото име. Бедните и злочестите, които намират подслон, постилка и завивка, храна и братски грижи в „Калоферската бедница“, него благославят, защото той един, макар и далеч от тях, ги мисли и им праща любовта и подаянията си. Жив паметник на неговата вяра и благочестие е църквицата, която е въздигнал в женския метох в Калофер, както и поправката на долния изгорял метох. В тази църква бедните сутрин и вечер отправят молитвите си за здравето на своя благодетел.
Жив пример на неговото ученолюбие и на неговата привързаност към Светата православна Българска църква е последното му крупно пожертвувание от 10 хиляди златни лева на Светия Синод за Българската духовна семинария в столицата.
Без да се изброяват веригата благодеяния, които е правил и прави за народа си, почитаемият г-н Шопов, справедливо и уместно е, мислим, да се подчертаят тук драгоценните плодове на онова семейно възпитание, което има за основа вярата, благочестието и добродетелта и което дава предимство на живия пример и на делата пред думите. Възпитанието с дела е по-могъщо от възпитанието с думи, а колко могъщо е възпитанието с пример и дела, може да се види от делата на скромния благодетел, за когото говорим.
Ако Калофер знае добродетелите и благодеянията на хаджи Василиевото семейство, цялостният български народ знае благодеянията, жертвите и патриотизма на техния достоен син, ликът на когото даваме в днешния брой.
Последното пожертвувание за Богословското училище, не по-малко ценно от веригата други пожертвувания и обществени благодеяния, трогна Светия Синод на Българската църква. Ползван от честития случай, Светият Синод изказа своята благодарност към г-н Георги Шопов за неговите чувства към Църквата и за редицата благодеяния, които с рядка скромност е правил и прави за цялото отечество.
Ц.
Църковен вестник, Година II, Брой 46, София, 3 март 1902 г.
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев