2. planinitenabulgaria
3. wonder
4. varg1
5. mt46
6. iw69
7. kvg55
8. zahariada
9. reporter
10. bogolubie
11. zaw12929
12. laval
13. patriciq1111
14. getmans1
2. shtaparov
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. ka4ak
6. mt46
7. donkatoneva
8. dobrota
9. milena6
10. vidima
2. radostinalassa
3. sarang
4. mimogarcia
5. hadjito
6. iw69
7. djani
8. savaarhimandrit
9. rosiela
10. varg1

Прочетен: 370 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 10.04 12:07

„От общо морално гледище въпросът бе третиран пред министър-председателя Филов от Негово Високопреосвещенство Доростолочервенския митрополит Михаил.“
— Патриарх Кирил, 1954 г.
В зловещата сянка на 1943 г., когато мракът на омразата се сгъстяваше над Европа, в сърцето на православна България прозвуча един глас — ясен, неустрашим, пророчески. Това бе гласът на митрополит Михаил Доростолски и Червенски — архиерей, богослов и духовен страж, който не се поколеба да се противопостави на беззаконието, облечено в законова форма. Той стана живо въплъщение на съвестта на Църквата — съвест, която дори когато остане самотна, избира верността към Христос пред мълчаливото съгласие със злото.
По време на историческите срещи със злощастния министър-председател Богдан Филов, вътрешния министър и председателя на Народното събрание, Светият Синод, воден от Видинския митрополит Неофит, бе представен от трима архиереи. Митрополит Паисий Врачански изложи политическите доводи, митрополит Кирил (по-късно Български патриарх) — икономическите съображения. Но именно нравственият и богословски протест — същината на духовното свидетелство — бе изразен от митрополит Михаил. Неговото слово не беше просто църковно становище, а пламенно и безкомпромисно свидетелство срещу антисемитския Закон за защита на нацията — закон, който оскверняваше образа Божи в човека и разрушаваше основите на всяко правдолюбиво общество.
Митрополит Михаил говореше не от името на църковната институция, а от дълбокото евангелско разбиране, че всяка власт — дори най-законната — е подложена на съда на Божията правда. Той защити правото на живот, достойнство и спасение на онези, които властта беше обявила за „чужди“. Той не се позова на конюнктура, а на вечната истина: че няма закон, който да има стойност, ако противоречи на Закона на любовта.
Тогава неговите думи не бяха приети. Но не бяха и забравени. Те отекват и до днес като живо напомняне, че истинската Църква не е удобна и мълчалива, а изповедна и саможертвена. Християнството не е религия на компромисите, а духовен подвиг, който понякога изисква да се застане срещу тълпата, срещу властта, срещу дори собствените страхове — в името на Истината.
В лицето на митрополит Михаил Църквата изпълни своята пророческа мисия — не само да утешава и благославя, но и да изобличава, да възпитава, да бъде нравствено огледало пред обществото. Неговата епископска роля надхвърли литургичното и административното; той стана жив апостол на Христос в един период на мълчание, когато думите можеха да струват живот. Но това мълчание — беше съучастие.
Митрополит Михаил защити тези, които бяха лишени от глас. Той свидетелства за Христа в страдащите, преследваните, заплашваните. В него виждаме как съвестта, закалена в молитва и истина, се изправя пред силите на лъжата не с оръжие, а с духовна твърдост. Неговият живот и слово изпълняват сърцевината на епископската функция — да бъде пазител на правдата и застъпник за всяко човешко същество, носещо в себе си образа Божи.
Днес, в нови времена на изпитания, раздвоения и нравствена дезориентация, когато езикът на омразата отново набира сила, примерът на митрополит Михаил свети като фар в духовната мъгла на съвремието ни. Той ни напомня, че моралната смелост не е просто личен избор, а дълг пред Бога и ближния. И че е възможно — дори необходимо — Църквата да бъде глас на съвестта, който не само говори, но и действа, когато човешкото достойнство е потъпкано.
Митрополит Михаил не беше революционер, нито политик. Той беше пастир, но пастир, който носеше кръста на своето време с яснотата на пророк и със състраданието на светец. Неговият глас не беше глас на бунт, а на истина; не вик на отмъщение, а зов за милост и човещина. Именно затова неговият пример продължава да отеква и днес — не в протоколите, а в сърцата на тези, които вярват, че Църквата не е само дом за душите, а и будител на народната съвест.
Затова си спомняме за него не с обикновена почит, а с благоговейно признание. Той не остави богословски трактати или политически манифести. Остави ни нещо по-голямо — живото свидетелство на едно съвестно сърце, което предпочете да бъде светлина в тъмнината, отколкото да се слее с нея.
Нека паметта за митрополит Михаил остане винаги будна. Нека ни вдъхновява да не предаваме истината, дори когато тя е неудобна. И нека в неговия образ видим какво означава да бъдеш истински християнин — не по формата на вярата, а по дързостта на любовта.
Лалю Метев, 9 април 2025 г.
Тагове:
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев