2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. zahariada
9. laval
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. bezistena
2. wonder
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. milena6
8. ambroziia
9. vidima
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. vesonai
10. mimogarcia
Аврам Драганов е забележителна личност, роден в семейството на бакърджии в село Ново Село, Троянско, през 1850 г. Той е истински майстор на бакърджийския занаят и човек със силен характер, посветил живота си на борбата за свобода на България. Семейството му е известно с майсторството в обработката на бакър, като работилницата им е разположена в централната част на селото, в района на къщата на Стоян Гергюв (днес там се намира пощата). След време те преместват бизнеса си в т.нар. Драганова махала. В работилницата им винаги са работили по 7-8 калфи и чираци. Бакърът, който използвали, бил закупуван в кюлчета, а не в листове. Майсторите с чукошета и клещи изработвали различни съдове – от саханчета до казани за ракия, като в процеса на работа се чува мелодия от ударите върху наковалнята, наподобяваща звуците на камбаните на Троянския манастир.
Аврам Драганов е истински майстор не само в занаята, но и в живота. Известен е със своето умение да работи с оръжия – пушка, пищови и нож, което го прави и значителен участник в революционната борба. Той е активно ангажиран в подготовката и организирането на въстанието и участва в сраженията в Зларешкия боаз. По-късно е заловен от турците и заточен в Кипър, където претърпява тежки мъки в турските зандани. Известна е и историята за самоволния му бой с турско заптие, което се осмелило да изпикае в стомната на заточените в Кипър, както е описано от Михаил Лазаров.
След Освобождението, разочарован от бедността и разрухата, Аврам Драганов търси ново препитание в село Дерекьой, Шуменско, но не му е по вкуса и се връща в родното Ново село. Накрая, след като преживява трудностите на живота, той се установява в село Дамяново, където прекарва последните си дни. Умира на 23 януари 1923 г. и е погребан в Дамяновските гробища.
Портретът на Аврам Драганов, запазен до ден-днешен, показва какъв мъж е бил – с накривен калпак, облечен в шаечни потури и абичка, с патрондаш на рамо и пушка в ръка, стъпил уверено с единия си крак върху длъбнята на дръвника – истински балканджия и комита. Този образ е символ на мъжественост, борбеност и отдаденост на родната земя.
Аврам Драганов е истински герой, чиято отдаденост към каузата за освобождението на България и майсторството му в занаята и военната подготовка го правят не само значима фигура в историята на Ново село, но и пример за бъдещите поколения.
Семейство и наследство:
Аврам Драганов е имал съпруга на име Велика и синове: Цанко (1878), Цонко (1880), Драган (1882) и дъщеря Стояна (1889). Тези данни са извлечени от пенсионното му досие за поборническа пенсия, от 3 юли 1896 г.
Той е родоначалник на поколението Драгановци, които остават в историята на Ново село като бойци за свобода, но и като майстори на бакърджийския занаят. Въпреки трудностите, с които се сблъсква в края на живота си, той е оставил трайна следа както в културата и занаятчийската традиция на региона, така и в борбата за национално освобождение.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
За фалшификациите около Новоселското въстание в книгата „Бунтът на непокорните“ от М. Грашнов
Разказът, според който Стоянка Драгановска обличала гащи и яздела кон, най-вероятно произхожда от публикация във вестник „Работническо дело“ от 3 март 1980 г., където в статия на Петър Кожухаров се твърди, че тя препускала из селото с пищов в ръка и викала: „Смърт на душманите“. Подобно описание буди усмивка и недоумение.
В действителност Стоянка Драгановска е била проста, сгъната стара мома, мъжкарана и необщителна. След прекарана едра шарка по лицето ѝ остават множество белези. При една от разходките ѝ в Балкана за дърва, кракът ѝ бива премазан от труп, вследствие на което остава куца. Освен това говорът ѝ бил гъгнив, което правело възможността за женитба неосъществима.
Стоянка се е движела около чичо си, Аврам Драганов, на когото активно е помагала в типично мъжки дейности. Именно по този път тя се включва в подготовката на въстанието – подпомагала е изработването и подострянето на саби и се е научила да стреля. Семейството ѝ – Драгановци – произхожда от Калофер и е сродено с рода на майката на Христо Ботев, което свидетелства за родова смелост и буден дух. Именно тази среда вероятно оформя у Стоянка решимостта да се изправи с оръжие срещу османската власт в помощ на бягащите новоселци. Самото ѝ участие в тази съпротива е достатъчно, за да бъде призната за героиня на въстанието.
Описанията за обличане на мъжки дрехи, конна езда с оръжие в ръка, участие в куриерска дейност и бойни действия при Дебневския боаз обаче не почиват на исторически факти, а са по-скоро плод на идеологически романтизъм. Тези твърдения са опровергани и от свидетелства на съвременници, включително на Ангелина Попска.
Тагове:
Кибалион - Ментална трансмутация - МЕНТА...
Шести септември – Съединението и други в...
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев