2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. laval
9. zahariada
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. bezistena
2. shtaparov
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. ka4ak
7. dobrota
8. milena6
9. ambroziia
10. vidima
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. mimogarcia
10. bateico

Прочетен: 112 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 16.04 02:22
ПРЕПОГРЕБВАНЕ И ПАМЕТ
100 години от атентата в храма „Св. Неделя“ в София и 50 години от разрушаването и осквернението на храма „Всех Святих“ в Русе, съпроводено с препогребването на тримата приснопаметни русенски йерарси – Паметта за разрушените храмове и последиците от тяхното разрушение.
На 16 април 1975 г. в град Русе се извършва препогребването на тримата заслужили Доростолско-Червенски митрополити — Григорий (†1898), Василий (†1927) и Михаил (†1961). Техните тленни останки, доскоро положени в криптата на храма „Всех Святих“, са преместени в притвора на катедралния храм „Св. Троица“, след като храмът е обезличен и частично разрушен при планираната му трансформация в Пантеон на възрожденците — акт, който символично маркира напрежението между духовната памет на Църквата и идеологическите реконструкции на сакралното пространство по времето на атеистичния комунистически режим.
Инициативата за преместването е подета от митрополит Софроний (1920–2013), който в писмено обръщение до Светия Синод на Българската православна църква подчертава необходимостта от възстановяване на църковното достойнство на погребаните архиереи. В това негово усилие прозира не просто пастирска загриженост, а дълбока еклисиологична чувствителност – осъзнаване, че Църквата, освен общност на живите вярващи, е и „тялото Христово“ в историческата си приемственост, която включва и покойните, особено онези, посветили живота си на служение.
Присъстват представители на Русенската митрополия, сред които се открояват отец Георги Казасов и митрополитският секретар Йордан Александров. При отварянето на гробовете се констатира, че тленните останки на митрополит Григорий се намират в почти нетленно състояние, което не остава без богословска интерпретация. В православната традиция нетлението на тялото не е само биологично явление, а понякога се възприема и като свидетелство за благодатна особена святост или духовна чистота на живота на покойния. Състоянието на останките на митрополитите Василий и Михаил е в контраст с това – по-разложени и фрагментарни, но все така обгърнати с молитвена и канонична почит.
Погребалният чин, макар и извършен при липса на публична церемония и без гражданско траурно шествие – поради особеностите на политическата обстановка в средата на 70-те години – се състои с надлежната молитвена последователност, отреждаща на тримата архиереи техния дял в мистичния кръг на църковното съвкупление. Самият акт на препогребване, в богословски план, може да се тълкува като възстановяване на литургичната цялост на Църквата, като жест на „възпоменателно възкресяване“ на пастирското им присъствие, макар и вече в есхатологична перспектива.
Философски, препогребването е акт на съпротива срещу времето – срещу забравата, разрушението и обезценяването на личностите. То е форма на историческа добродетелност, защото признава, че миналото не е просто хронологична отломка, а жива основа на настоящето. Това е свидетелство за човешката нужда от смисъл и принадлежност: дори в разложението, дори в разрушението на гроба, човешката личност остава значима, а нейният духовен принос – достоен за признание и памет.
Новоизградената обща гробница в притвора на храма „Св. Троица“ не е просто архитектурен елемент, а символ на възстановеното единство между временната и вечното, между земното признание и небесната надежда. Поставянето на архиереите в притвора – място между външния свят и олтара – има дълбоко богословско значение. Притворът в православния храм често се възприема като междинна зона – символичен праг между света и Царството Божие. Там, където духовните пастири са положени в очакване на всеобщото възкресение, Църквата ни напомня, че смъртта не е краят, а преход – че всяка гробница, съградена с вяра и почит, става семе на възкресението.
Лалю Метев, 16 април 2025 г.
Тагове:
Михаил Сматракалев
Митрополит Михаил (1884-1961) - Част II
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев