2. wonder
3. planinitenabulgaria
4. varg1
5. mt46
6. iw69
7. kvg55
8. zahariada
9. reporter
10. bogolubie
11. zaw12929
12. laval
13. patriciq1111
14. getmans1
2. shtaparov
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. ka4ak
6. mt46
7. donkatoneva
8. dobrota
9. milena6
10. vidima
2. radostinalassa
3. sarang
4. mimogarcia
5. hadjito
6. djani
7. iw69
8. savaarhimandrit
9. rosiela
10. varg1

Прочетен: 168 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 08.05 05:59
Митрополит Симеон и неговото духовно време
„Истината е условието за всяка автентична памет. А паметта е условието за всяка възможна човечност.“
Тези думи не звучат просто като мъдра мисъл, а като нравствено предупреждение. Да забравим онези, които са живели в служба на истината, означава да се откажем от самата възможност за човешко достойнство. Означава също да отворим вратата за повторение на историята – не като урок, а като трагедия.
В този смисъл личността на митрополит Симеон Варненски и Преславски (1840–1937) надхвърля рамките на местната църковна и национална история. Делото и духът му се превръщат в лакмус за способността на едно общество да помни, да различава, да цени и да свидетелства – не само с думи, но и с живот.
Паметникът като метафизика на съвесттаПаметта, въплътена в камък, не е просто символ. Тя се превръща в ритуален акт, чрез който едно общество изразява най-дълбоките си етични интуиции – за почит, признателност и духовна приемственост. Паметникът не е само знак на възпоменание, а свидетелство за живата връзка между миналото и съвестта на настоящето.
Затова не е случайно, че в цялата история на България има само два паметника, издигнати приживе: на Иван Вазов през 1921 г. и на митрополит Симеон през 1930 г. И в двата случая става дума не за акт на суета, а за обществен консенсус относно нравствената и духовна изключителност на личността.
Варна – град на духа и словото, културен кръстопът между Изтока и Запада – по онова време се превръща в сцена на рядко единство между Църквата и обществото. Заедно те изговарят признание към човек, чиято роля далеч надхвърля границите на църковната йерархия. Митрополит Симеон не е просто дългогодишен архиерей; той е морален стожер на нацията, застъпник за духовна независимост и живо въплъщение на синтеза между традиция и възраждане.
Митрополит Симеон: между монашеството и нациятаРоден като Одисей Попниколов в пределите на Османската империя, той не просто изминава личния път на монашеско усъвършенстване – животът му се вплита в най-драматичните преобразования на България: от подчинена провинция до свободна държава. Участник в Църковния събор за възстановяване на Българската екзархия, а по-късно епископ и митрополит, Симеон се утвърждава като нравствен авторитет, чийто глас звучи отвъд границите на една епархия.
Той е движеща сила в изграждането на катедралния храм „Успение Богородично“, в създаването на широка мрежа от православни братства, в утвърждаването на църковната просвета. Подобно на свети Филарет Московски, Симеон възприема архиерейството не като власт, а като отговорност – служение пред Бога и народа. Неслучайно още приживе Варна и България увековечават образа му в камък – не просто като духовен водач, а като жива икона на вярата, въплътена в човек.
Митрополит Михаил и Андрей Велички: духовните чеда на един учителИстинската духовна власт не се изразява в контрол, а в способността да възпитаваш личности със съвест и дух. В този смисъл митрополит Михаил Доростолски (†1961) и епископ Андрей Велички (†1972) са живото свидетелство за духовната школа на митрополит Симеон.
Михаил – дългогодишен негов протосингел и викарий – въплъщава линията на патристичната строгост, канонична вярност и дълбока социална чувствителност. В най-мрачните години на богоборческия режим той се превръща в опора на обезсърченото духовенство и в глас на съвестта в Св. Синод – включително като наместник-председател, когато Църквата преминава през сталинисткия натиск и репресии.
Епископ Андрей, верен служител и смирен продължител на своите наставници, олицетворява духа на литургична съсредоточеност, скромност и евангелска последователност.
Заедно, Симеон, Михаил и Андрей образуват нравствената триада на българското духовенство през XX век – архиереи, които не се отклониха, не се уплашиха и не предадоха.
Разрушаването на паметта: комунистическата екзекуция на духаПрез 1962 г. върху духовната памет на България бе извършено престъпление, равносилно на културен геноцид: паметникът на митрополит Симеон бе унищожен. Не става дума за случаен акт на вандализъм, а за съзнателна и координирана кампания по „прочистване“ на публичното пространство от всяко религиозно присъствие. Както иконите бяха прогонени от класните стаи, така и бюстовете на архиереите бяха смазани – в буквалния и символичния смисъл. Режимът не просто налагаше нова идеология – той конструираше нова онтология: човек без Бог, общество без съвест.
Но дори разбитият камък не може да разруши вътрешната истина. Паметта оцелява – като молитва, като предание, като съвест, която не се подчинява. А когато след 1990 г. площадът пред катедралния храм „Успение Богородично“ отново получава името „Митрополит Симеон“, това не е жест на носталгия, а акт на духовно възстановяване. Покаяние, което признава: паметта не може да бъде унищожена.
Отново заличаване: постмодерният релативизъм като нова забраваЗа съжаление, дори след края на комунистическия режим, духът на подмяната не е напълно преодолян. В началото на XXI век, без ясно обществено обсъждане или експертен консенсус, площадът пред катедралния храм „Успение Богородично“ отново променя своето наименование – този път на „Св. св. Кирил и Методий“. Колкото и почтено да звучи това име, то не носи пряка историческа или пространствена връзка с конкретния локус. Случаят илюстрира типичен симптом на постмодерната символна еклектика, в която историческата памет се редуцира до инструментален репертоар за идентичностна витрина, а културната приемственост – до елемент на публичен декор.
Историята изисква конкретика. Паметта се нуждае от определено място и от конкретна фигура, чрез които да се въплъти и да придобие устойчивост. Митрополит Симеон е не просто висш духовник – той е емблематично лице на цяла една епоха. Да бъде заличено неговото присъствие от топографията на града означава да се обезличи самата историческа плът на колективната памет.
Сталинград и символите на новото варварствоНарастващите усилия за символична реабилитация на тоталитарното минало – като преименуването на летището във Волгоград на „Сталинград“ – свидетелстват, че новото варварство не настъпва с щикове, а чрез монументи и топонимии. Това не е акт на възстановяване на историческа справедливост, а симптом на неоимперски реваншизъм. Сталин не е герой на съпротивата, а архетип на терора и олицетворение на системното потъпкване на човешкото достойнство.
В този контекст България – с вековна християнска, просветна и демократична традиция – е изправена пред цивилизационен избор: ще бъде ли общество на историческата памет или ще се превърне в територия на институционализираната забрава?
Духовното родословие като съдбаФигурите на митрополит Симеон и неговите духовни чеда – митрополит Михаил и епископ Андрей – не са просто сенки от миналото. Те въплъщават живото предание на едно духовно родословие, което не прекъсва: то продължава чрез литургията, чрез вярата, чрез устояването пред историческата и идейна подмяна. Да си спомним за тях не е акт на ретроспекция, а израз на съзнателно нравствено изправяне – на един народ, който отказва да бъде безлична маса и търси своето лице като Църква и общество с памет и съвест.
„Историята не е просто разказ за миналото. Тя е тайнството на истината, съхранено в сърцето на времето.“
Паметта като форма на истина
Митрополит Симеон не е просто историческа личност – той е нравствено присъствие, чиято актуалност не избледнява с времето. В епоха на забрава, на символна ерозия и духовен релативизъм, фигурата му остава ориентир – за църковната съвест, за културната приемственост и за моралната устойчивост на българското общество. Да възстановим неговата памет – в камък, в слово, в съзнанието – не е просто дълг към миналото, а отговорност пред бъдещето. Защото обществото, което почита достойните, не умира – то се възражда.
Лалю Метев, 8 май 2025 г.
Тагове:
Лалю Василев Метев е български юрист по образование, изследовател по дух и съвестен свидетел на историческата истина. Роден в София през 1968 г., той съчетава професионалната строгост на правника с чувствителността на изследовател, който вижда в миналото не само извор на знание, но и призив за отговорност. Неговият интерес към духовната история на България, към фигури като архиереите Симеон, Михаил или Андрей, не е академичен каприз, а нравствен ангажимент – израз на едно дълбоко вътрешно убеждение, че паметта не е архив, а акт на съвест. Лалю Метев изповядва разбирането, че „истината е условието за всяка автентична памет, а паметта – условието за всяка възможна човечност“. В тази логика на духовна приемственост, неговото слово е не само анализ, но и свидетелство. То не просто възстановява фактите, а призовава към нравствена ориентация – срещу забравата, срещу подмяната, срещу безразличието. Със своите текстове Лалю Метев търси не просто историческа справедливост, а възстановяване на моралната вертикала в едно общество, в което паметта често е пренебрегван лукс. И затова неговото слово остава като глас на съпротивата срещу духовното обезличаване – и като знак, че българската история има своите продължители.
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев