2. radostinalassa
3. zahariada
4. wonder
5. reporter
6. radalia
7. kuschel
8. leonleonovpom2
9. panazea
10. kvg55
11. iw69
12. penata555
13. mt46
14. apollon
2. katan
3. wonder
4. bojil
5. leonleonovpom2
6. dobrota
7. donkatoneva
8. vidima
9. ambroziia
10. mt46
2. penata555
3. yuriylenev
4. radostinalassa
5. varg1
6. virtu
7. panazea
8. marana69
9. dobrodan
10. sekirata

Прочетен: 3251 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 09.11.2021 08:27

Константин Щъркелов – царят на акварела
„Когато рисувам – било пейзаж или цвете, аз чувам музика, споделя за работата си именитият ни художник”
На 29 април 1961 г. Чудомир пише: „Черна събота. Получих телеграма, че приятелят ми от 55 години Кочо Щъркелов е починал внезапно. Той е жертва преди всичко на завист и злоба. Не беше добре и в семейството си. Колкото пъти отивах да го видя, все едно и също нещо чувах: „У дома е ад, ад!”
По стечение на обстоятелствата и днес е събота – ден, в който почитаме паметта на големия български художник.
Дълго време на Щъркелов се е гледало като на рафиниран творец, далеч от развитието на модерните изкуства и следващ вкуса на публиката. Времето нанася корекции на това схващане, като поставя художникът сред лицата на родния пейзаж, постигнал редица забележителни серии творби с много любов към натурата и непрестанна работа над своето усъвършенствуване.
Константин Щъркелов е роден на 12 (25) март 1889 г. в София, в занаятчийско семейство. Има семеен спомен, че фамилията е придобита като трансформация на псевдонима на дядо му - Щрък-Кольо и оттам Щъркольо - Щъркела.
Баща му Георги е бил софиянец, обущар по професия, а майка му, Мария е родена в Ниш. Освен Константин, семейството има още две момчета - Милан и Димитър.
Бащата на художника почива рано – Константин е само на 13 години. Започва да подпомага майка си за прехраната на семейството – работи в обущарски работилници, продава вестници, статист е в Операта и Народния театър вечерно време...
През 1906 г. Контантин Щъркелов постъпва в Рисувателното училище и още първия семестър участва в конкурс между студентите от всички курсове за есенен пейзаж, спечелвайки втора награда. Димитър Чорбаджийски – Чудомир казва: „Спомням си едно високо, слабо момче, на което или ръцете бяха дълги, или палтенцето късо. То рисуваше с дясната и като се умореше, със същата сръчност започваше да работи с лявата ръка. Само си правеше рамките, кутиите, палитри си изрязваше от картон и всяка сутрин, преди работното време, пристигаше с готов акварелен пейзаж.”
Едва 18-годишен, бъдещият художник пристига в Русия и се настанява за известно време в Одеса. Без средства, без познанства и препоръки, той намира подслон на първо време в известния одески манастир „Андреевское подворие” – убежище за много български гурбетчии, студенти и изпаднали занаятчии. Манастирът е осигурявал на пребиваващите в него само подслон, чай и хляб.
„Босяшките дни – признава в спомените си художникът – не ми правеха впечатление. Доволен бях, щом имах парче хляб и чаша топъл чай.” Само за няколко месеца Константин намира своя среда – също така скитаща и бездомна, но изпълнена със светли надежди и преди всичко с неугасима обич към изкуството.
В Одеса е естествено и началната му среща с живописта на Русия, защото вижда оригиналите в урежданите тук изложби на „Дружеството на южноруските художници” и „Мир искусства”.
След кратък престой в Москва, в края на 1909 г., Константин Щъркелов се завръща в България с достатъчно опит, за да работи самостоятелно, но и с нагласата, че трябва да се сдобие с диплом за художник, за да направи бъдещето си по-сигурно.
През 1911 г. Щъркелов организира първата си самостоятелна изложба. Салонът, в който младият художник излага картините си, е необикновен – това е стаичката, служеща за гардероб към салона по история в Рисувателното училище. Въпреки това, младият човек се представя с почти 80 творби, много от които са откупени още в самото начало на изложбата. Този успех прави името на Щъркелов популярно всред широката публика и му спечелва симпатиите на критиката и изкуствоведческите среди.
Оказал се неочаквано притежател на невероятна за него парична сума, Щъркелов оставя значителна част от нея на майка си, а с останалата тръгва на Запад, за да посети големите галерии във Виена, Мюнхен, Париж, Лондон, Лозана, Женева и Венеция.
След 75 дни Константин Щъркелов се връща в България с богати впечатления от вековните съкровища на европейското изкуство, с нови 35 нарисувани през време на пътуването картини и с още по-голяма надежда да претворява и одухотворява в творбите си българската природа.
През 1915 г. Щъркелов завършва живопис в Държавното художествено-индустриално училище в София при проф. Иван Мърквичка. Нарежда се в списъка на основателните и редовните членове на Съюза на българските учени, писатели и художници. През 1919 г. е сред основателите на дружеството „Родно изкуство” и участва във всички негови изложби.
Александър Балабанов споделя пред в-к „Заря”: „От двадесет години отблизо следя изкуството на Константин Щъркелов... Искам да кажа, знам генезиса и подбудите на изкуството му. И затова, преди три-четири години го нарекох „Цар на акварела”, господар в областта на най-трудната, най-нежната, най-опасната живопис...”
През своя живот Константин Щъркелов е честван истински само при един свой юбилей – през февруари 1935 г., когато заедно с десетата самостоятелна изложба на художника се отбелязва тържествено и 25-годишната му творческа дейност.
„Когато рисувам – било пейзаж или цвете, аз чувам музика или като че ли прочитам стихове на Лермонтов или Надсон. А когато слушам голям оркестър или хор, аз виждам пейзаж… Тия пейзажи, що са дните на моите тъжни песни, тия малки мирове, на които душата се е спирала, споделяла е своето настроение. Там е истинският й живот” – изповядва художникът Константин Щъркелов.
* * *
Царят на Акварела, както сполучливо е определен, е един от най-известните български художници на ХХ век. Завършва Държавното рисувално училище, като ученик на Проф. Мърквичка. Рисува основно пейзажи и цветя. По време на войните е също и военен художник. За нещастие, домът му (ателие) изгаря по време на бомбардировките и множество готови платна са изгубени безвъзвратно. Днес творбите му са сред най-търсените и най-скъпо оценявани произведения на изкуството от български автор. По време на т.нар. ‘народна’ власт софиянецът Щъркелов, любимец на царското семейство и близък приятел на цар Борис, е хвърлен в Централния софийски затвор, изключен от СБХ и изселен във Варна.
Едно от най-важните направления на политиката, разработена от Петия конгрес на БКП в края на 1948 г., е свързано с ангажимента в България да се проведе „социалистическа културна революция”. По същество това означаваше да се промени из основи равнището на материалната база, организиционната структура, методите за научно и художествено твоческо мислене, чрез които ще се създава и предоставя на обществото в перспектива новосъздаваният духовен продукт в държавата. Практическата реализация на новата политическа стратегия най-напред засяга старите организации и кадрите на българската наука и култура.
Всички художественотворчески съюзи, съществували до 9 септември 1944 г., са разтурени или преустроени по новому. Частните училища, книгоиздателствата, кината, театрите и други културни институции, създадени в миналото с комерсиални цели, са национализирани. Част от старата научна интелигенция е „прочистена” – особено преподавателите в Софийския университет.
Пред името на патрона на Алма матер вече не се използва дори каноническата приставка „Свети”, защото църковните „атрибути” се тълкуват от сталинистката мисловност в края на 40-те години като „несъвместими” с облика на социалистическите научни институции. Уволненията засягат най-вече дейците в областта на хуманитарните науки, правото, икономическото знание и богословието.
Педантично извършеният мащабен сегрегационен процес засяга фундаментални пластове на българската духовност. Плеяда от учени, писатели, поети, художници и журналисти са обявени за трубадури на „реакцията и мракобесието”. Поради това техните творчески постижения по административен път „са отстранени” от духовното пространство на обществото. Редица професори, литератори, писатели, художници и плеяда още творци на духовността изчезват от съдържанието на университетите лекционни курсове и учебници.
В условната скала на новите ценности за няколко години на задни позиции са изтласкани дори художниците Константин Щъркелов и Райко Алексиев. Тяхното изучаване в училището или е преустановено, или е силно редуцирано, за да се намали въздействието им върху съзнанието на подрастващите поколения. На тяхно място приоритетно напред в учебния и възпитателен процес са „изведени” вече преди всичко ценностите заложени в духа на новото време плод на социалистически реализъм. По този път до края на 40-те години на ХХ век е елиминирана в голяма степен възможността старият кадрови потенциал на нацията и неговият духовен продукт да оказват каквото и да било въздействие върху мисленето, чувствата, емоциите и практическото поведение, а това означава и върху характера на българския народ.
Паралелно с процесите на деструкция в областта на духовният живот е реализирано и колосално преустройство в начините на възприятие. По съветски образец е създадена друг тип организационна структура за производство и разпространение на духовен продукт. Основани са нови съюзи на научната и художествено-творческата интелигенция – на писателите, журналистите, артистите, различните направления на науките и инженерно-техническиите кадри. Те са възглавени от творци, които са свързани пряко – чрез лично членство, в редовете на тоталитарно управляващата комунистическа партия.
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев