Постинг
15.03.2023 14:30 -
Публицистика или критически реализъм?
Автор: heliana
Категория: Изкуство
Прочетен: 1181 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 17.03.2023 21:46
Прочетен: 1181 Коментари: 0 Гласове:
0
Последна промяна: 17.03.2023 21:46
към романа "Общества на абсурда", въпрос от читател
Публицистика или критически реализъм?
Много благодаря за въпроса. Критически реализъм не е, защото съм далече от мисълта, че в такова амбивалентно състояние на света и начина ни на мислене истината може да бъде лесно идентифицирана. По-скоро говорим за стандартен антиутопичен сюжет с публицистични елементи предполагащи своята лична интерпретация на четящия до къде са публицистични и от къде нататъка са чисто антиутопични. Но аз като автор не мога да твърдя нито едно от двете за книгата с увереност. Може би защото втора част е с откровено засилена публицистична част и тежко хиперболизирана за да пари повече на сетивата. Без значение каква е основната конструкция на сюжета. И при публицистиката и при критическият реализъм има стремеж да бъде представена една поне приблизителна картина на битието, което познаваме докато в тази книга хиперболизираните концепции се отдалечиха достатъчно от действителността за да можем да кажем спокойно, че това е чиста фантастика. Да, антиутопична, защото демонстрира някои сериозни счупвания, но все пак фантастика. Във втора част това вече съвсем ясно се усеща. Нито е регистрирано текущото състояние на света, нито има опит за това. Единственото, което може да бъде прието като критически реализъм е концепцията, че това е едно възможно бъдеще. Възможно ли е, обаче? Защото след няколко години работа над историята все повече виждам, че критиката е представена толкова индиректно, че много малко хора ще я видят като такава. Повечето ще видят парчетата на наратива като обикновени аномалии.
По-интересното е, че сюжета е така конструиран, че фактическата основна история не е толкова интересна колкото градивните елементи вписани вътре в нея и предположи написването на отделни истории, които ще са още по-ярки. Аз съм на края на втора част "Ферма за свинско месо" и нямам търпение да вляза в зоната на адаптите за дапокажа какво става там в предходни на сюжета моменти. Те са ми до такава степен интересни, че детайлите им ме изяждат. Представете си как се появява една съжетност основана на три основни закона. И тези закони се блъскат в мен през цялото време докато сюжета се изпъстря със своите подробности и на финала нека бъдем честни, аз имам много динамичен стил на разказване, искам да спестя на читателя предисловиято. Той отново ще бъде поснат директно в кипящият котел на действието за да се окаже в порвите няколко страници неподготвен за това, което идва, а на финала изненадан от начина, по който са се развили нещата. Това е валидно и за романа "Общества на абсурда". Той тръгва в една посока и само няколко глави по-късно започва да разгръща и наслоява една действителност, която началото съвсем не подсказва, че ще се появи. И така е до края. Динамично, като в кино. Снимки, епизоди и сцени, които стърчат с острите си ръбове и постепенно се събират в едно цяло. Най-хубавата част на трите романа от поредицата "Войната на гъбите" е, че те се случват едновремено. Персонаж, който загина в края на първа част активно участва във втора и там, във втора част, разбираме защо е бил важен. Хелиана Стоичкова
Публицистика или критически реализъм?
Много благодаря за въпроса. Критически реализъм не е, защото съм далече от мисълта, че в такова амбивалентно състояние на света и начина ни на мислене истината може да бъде лесно идентифицирана. По-скоро говорим за стандартен антиутопичен сюжет с публицистични елементи предполагащи своята лична интерпретация на четящия до къде са публицистични и от къде нататъка са чисто антиутопични. Но аз като автор не мога да твърдя нито едно от двете за книгата с увереност. Може би защото втора част е с откровено засилена публицистична част и тежко хиперболизирана за да пари повече на сетивата. Без значение каква е основната конструкция на сюжета. И при публицистиката и при критическият реализъм има стремеж да бъде представена една поне приблизителна картина на битието, което познаваме докато в тази книга хиперболизираните концепции се отдалечиха достатъчно от действителността за да можем да кажем спокойно, че това е чиста фантастика. Да, антиутопична, защото демонстрира някои сериозни счупвания, но все пак фантастика. Във втора част това вече съвсем ясно се усеща. Нито е регистрирано текущото състояние на света, нито има опит за това. Единственото, което може да бъде прието като критически реализъм е концепцията, че това е едно възможно бъдеще. Възможно ли е, обаче? Защото след няколко години работа над историята все повече виждам, че критиката е представена толкова индиректно, че много малко хора ще я видят като такава. Повечето ще видят парчетата на наратива като обикновени аномалии.
По-интересното е, че сюжета е така конструиран, че фактическата основна история не е толкова интересна колкото градивните елементи вписани вътре в нея и предположи написването на отделни истории, които ще са още по-ярки. Аз съм на края на втора част "Ферма за свинско месо" и нямам търпение да вляза в зоната на адаптите за дапокажа какво става там в предходни на сюжета моменти. Те са ми до такава степен интересни, че детайлите им ме изяждат. Представете си как се появява една съжетност основана на три основни закона. И тези закони се блъскат в мен през цялото време докато сюжета се изпъстря със своите подробности и на финала нека бъдем честни, аз имам много динамичен стил на разказване, искам да спестя на читателя предисловиято. Той отново ще бъде поснат директно в кипящият котел на действието за да се окаже в порвите няколко страници неподготвен за това, което идва, а на финала изненадан от начина, по който са се развили нещата. Това е валидно и за романа "Общества на абсурда". Той тръгва в една посока и само няколко глави по-късно започва да разгръща и наслоява една действителност, която началото съвсем не подсказва, че ще се появи. И така е до края. Динамично, като в кино. Снимки, епизоди и сцени, които стърчат с острите си ръбове и постепенно се събират в едно цяло. Най-хубавата част на трите романа от поредицата "Войната на гъбите" е, че те се случват едновремено. Персонаж, който загина в края на първа част активно участва във втора и там, във втора част, разбираме защо е бил важен. Хелиана Стоичкова
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
Архив
Блогрол
1. Всичко е нормално, разказ Хелиана Стоичкова
2. Комплект за самоевтаназия, разказ Хелиана Стоичкова
3. Изтекъл срок на годност, разказ Хелиана Стоичкова
4. Васил Петлешков, Хелиана Стоичкова
5. Спас Гинов, Хелиана Стоичкова
6. Добре информиран, Хелиана Стоичкова
7. ОТМ, разказ Хелиана Стоичкова
8. Коефициент на доходност, разказ Хелиана Стоичкова
9. Антигравитон, разказ Хелиана Стоичкова
10. Восъчни лица, разказ Хелиана Стоичкова
11. Дяволското гърло, разказ Хелиана Стоичкова
12. Път с предимство, разказ Хелиана Стоичкова
13. Далекогалактическо съобщение, разказ Хелиана Стоичкова
14. Топло сърце, разказ Хелиана Стоичкова
15. Диагонал. Черно. 2., разказ Хелиана Стоичкова
16. Ябълка садена от татко, разказ Хелиана Стоичкова
2. Комплект за самоевтаназия, разказ Хелиана Стоичкова
3. Изтекъл срок на годност, разказ Хелиана Стоичкова
4. Васил Петлешков, Хелиана Стоичкова
5. Спас Гинов, Хелиана Стоичкова
6. Добре информиран, Хелиана Стоичкова
7. ОТМ, разказ Хелиана Стоичкова
8. Коефициент на доходност, разказ Хелиана Стоичкова
9. Антигравитон, разказ Хелиана Стоичкова
10. Восъчни лица, разказ Хелиана Стоичкова
11. Дяволското гърло, разказ Хелиана Стоичкова
12. Път с предимство, разказ Хелиана Стоичкова
13. Далекогалактическо съобщение, разказ Хелиана Стоичкова
14. Топло сърце, разказ Хелиана Стоичкова
15. Диагонал. Черно. 2., разказ Хелиана Стоичкова
16. Ябълка садена от татко, разказ Хелиана Стоичкова