2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. zahariada
9. laval
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. bezistena
2. wonder
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. milena6
8. ambroziia
9. vidima
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. vesonai
10. mimogarcia

Прочетен: 128 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 22.03 16:12
Нашата страна е малка и икономически слаборазвита, стопански и културно изостанала с десетилетия спрямо развитите държави. Доскоро обаче тя следваше същите закони, които движеха капиталистическото развитие на Запад, макар и със закъснение. Официалният ни културен живот се влачеше в периферията на западната култура, а изобразителното изкуство не правеше изключение. И у нас законите на пазара определяха характера на художествената продукция, създавайки свои художници – Б. Денев, К. Щъркелов, Н. Танев, Д. Занков и други, мнозина от които вероятно още си спомнят с умиление времето на частния меценат и успешните продажби.
Особено показателна беше конюнктурата в периода 1939–1943 г., когато инфлацията превърна сладникавите, декоративни пейзажи и натюрморти в търсен търговски артикул, разграбван като топъл хляб от изложбите. В този контекст формализмът също намери своето място – не в крайните си форми, а като епигонско подражание, макар и в по-умерена степен. Но дори и в тази половинчатост той не успя да прикрие своята антинародна същност – явление, което носеше симптомите на разложение.
С една дума, всичко, което може да се каже за условията, довели до деградацията на изобразителното изкуство под диктата на частния меценат на Запад, важи и за доскорошната ситуация у нас. Разликите, породени от нашата специфична обстановка, са незначителни. Доказателство за това е фактът, че трудещият се народ остана чужд както на пазарното изкуство, така и на формализма – а и те на него. Разпръснатите тук-таме по платната етнографски мотиви не бяха нищо повече от евтина, подсладена фалшификация на „народност“.
Изкуство: Година 5, 1949 г., бр. № 1
* * *
В исторически контекст изкуството често е било критикувано за своята „елитарност“ и „откъснатост от народа“. Според марксистката перспектива, изкуството трябва да служи на масите, като всяка форма на естетическа автономия се разглежда като буржоазна илюзия. Този класически марксистки детерминизъм, в особено агресивен вариант, не само че анализира историческите тенденции, но и категорично отрича възможността изкуството да бъде автономно, мистично или трансцендентно.
Тук възниква парадокс: ако изкуството трябва да бъде народно и достъпно, защо тогава критериите за неговото оценяване са толкова ограничени и догматични? Критиците, които настоятелно изискват „народност“, налагат строги ограничения върху творческата свобода, като така превръщат културата в инструмент на идеологическа пропаганда.
Пример за идеологическо вмешателство в изкуството е критиката на Александър Жендов – опит за налагане на исторически печат върху нещо толкова ефирно и неуловимо като художественото творчество. Под прикритата загриженост за „народността“ се крие дълбокото желание за идеологическо прочистване на изкуството. Текстът на Жендов се опитва да обвини изкуството в разложение, но не успява да го подложи на контрол, доказвайки, че изкуството не може да бъде редуцирано до политическа пропаганда.
Идеологическият детерминизъм и изкуствотоКритиката си Жендов започва с познатата лайтмотивна самобичуваща мантра – „нашата страна е малка и икономически изостанала“. Това може би трябва да предизвика смирение, но всъщност звучи като оправдание за следващото интелектуално престъпление: ако сме били бедни и изостанали, следователно изкуството ни също трябва да бъде разглеждано като производно на икономиката, подчинено на безмилостните „закони“ на развитие. Забележете скритата презумпция – културата не е проява на човешкия дух, а икономически феномен, функция на пазара. Това е класически марксистки детерминизъм, но в особено агресивна форма – той не просто анализира исторически тенденции, а категорично и преднамерено отрича всяка възможност изкуството да бъде автономно, мистично или трансцендентно.
Този подход обаче напомня на средновековното схващане за предопределеност – но не в религиозния смисъл, а в политико-икономическия. Изкуството, според този текст, не може да избяга от „историческия път“. Но в този „исторически път“ не е трудно да доловим една доста подозрителна цел – прокламиране на нов вид „правоверност“, в която истинското изкуство не е плод на индивидуално вдъхновение, а на колективния дух. И, разбира се, народът трябва да бъде негов съдник.
Проблемът с „антинародната същина“Фразата „антинародна същина“ носи силен резонанс, напомнящ обвинения в ерес. Кои са тези „формалисти“ и защо тяхното изкуство е заклеймено като опасно? Очевидно защото не отговаря на утилитарни и идеологически норми. Но тогава възниква въпросът: ако изкуството трябва да бъде народно и достъпно за масите, защо естетическите критерии, наложени от критиците, са толкова ограничени? Народът, този неуловим субект, очевидно има право да „разбира“ изкуството, но не и да го избира. Това не е естетическо съждение, а догматична присъда.
Но за какво всъщност става въпрос? В православния светоглед народът е духовна общност, а не просто икономическа единица. Това означава, че да наречеш нещо „антинародно“ не се свързва непременно с нарушаване на икономически интереси, а по-скоро с отказ от подчинение на политическа или идеологическа норма.
Православното разбиране за народностВ православната традиция народността не е политическа конструкция, а органична същност. Народът не е просто съвкупност от индивиди със споделени интереси, а жив организъм с духовна мисия. В този контекст изкуството не е подчинено на утилитарни цели, а е израз на вътрешния духовен живот на нацията. Произведение може да бъде „народно“ не защото обслужва обществени интереси, а защото е отражение на дълбинната душевност и духовния мир на даден народ.
Екзистенциалната тъга: Какво губим?Най-тъжният аспект на Жендовата критика не е толкова в идеологическите му претенции, а в студената бездушност, с която подхожда към изкуството. Той не вижда в картините на Б. Денев, К. Щъркелов, Н. Танев и Д. Занков прозорец към душата на народа, към неговите тревоги, светлини и сенки. Вместо това ги редуцира до пазарни продукти — „сладникави“, „кухи“ произведения, предназначени за консумация от буржоазията.
Но не е ли тази злостна оценка точно толкова празна и безсмислена, колкото и това, което тя критикува? Ако изкуството не е достатъчно „народно“, защото хората не го разбират или защото се подчинява на пазарни механизми, какво остава тогава? Единственото, което се предлага като алтернатива, е безличната, колективистка и лишена от индивидуалност „народност“. Това е бутафорна „етнографска автентичност“, която цели да замени живата и пулсираща душа на художника с изискванията на политическата догма.
Иронията на културното подчинениеИронично е, че Жендов обвинява българското изкуство в „епигонство“, докато самият той е епигон на една идеологическа доктрина, родена далеч на Изток, която редуцира творчеството до инструмент за пропаганда. Той упреква художниците за „подражание“, но същевременно настоява за строга дисциплина в художествения израз. Обявява „разложение“, но всъщност самият той представлява разложение — на мисълта, естетиката и духовността.
А ние? Четем тези редове с тъга, защото знаем какво предстои. Ще настъпи момент, в който „сладникавите“ пейзажи ще бъдат заменени с образи на героични колхозници, а „кухите“ натюрморти — с монументални фигури на вождове. Ще се наложи нов канон, и то не защото народът го е поискал, а защото някой е решил какво е добро за него.
Но духът? Той ще намери начин да се прокрадне — в недоизказаното, в скритите нюанси, в онези „сладникави“ детайли, които ще оцелеят въпреки всичко.
Краткосрочен контрол срещу дългосрочна истинаИсторията показва, че изкуството не може да бъде задълго поставено в служба на идеологията. Когато определена естетическа доктрина се налага насила, резултатът е стерилност, а не културно развитие. Най-доброто изкуство винаги надживява идеологиите, които са се опитвали да го контролират. Защото изкуството, за разлика от идеологията, е вечно и винаги намира своя път.
Лалю Метев, 22 март 2025 г.
Тагове:
"ПО ТЕХНИТЕ ДЕЛА ЩЕ ГИ ПОЗНАЕТЕ...!...
ОСУЕТЕНИ ИНВЕСТИЦИИ ЗА 20.000.000.000ЛВ.
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев