Най-четени
1. planinitenabulgaria
2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. zahariada
9. laval
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. bezistena
2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. zahariada
9. laval
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. bezistena
Най-популярни
1. shtaparov
2. wonder
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. milena6
8. ambroziia
9. vidima
10. donkatoneva
2. wonder
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. milena6
8. ambroziia
9. vidima
10. donkatoneva
Най-активни
1. lamb
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. vesonai
10. mimogarcia
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. vesonai
10. mimogarcia
Постинг
22.03 19:45 -
Щъркелов в търсене на изгубената красота
Автор: meteff
Категория: Изкуство
Прочетен: 323 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 22.03 19:55

Прочетен: 323 Коментари: 1 Гласове:
1
Последна промяна: 22.03 19:55


КОНСТАНТИН ЩЪРКЕЛОВ КАТО ХУДОЖНИК НА СВЕТЛИНАТА
Прачичо Константин Щъркелов е художник на светлината — не само като физическо явление, но и като теофания, явление на божественото в света. Неговите картини не са просто отражение на природата, а икони на нетварната светлина, онази светлина, която според св. Григорий Палама е самото Божие присъствие. Всяка негова творба е акт на съзерцание, тиха молитва, в която багрите не просто рисуват, а благовестват, изразявайки неизразимата красота на Творението.
В „Изповедта“ си художникът пише: „Животът ми бе само една любов – природата.“ Но тази любов не е само естетическо възхищение – тя е мистично преживяване, дълбока жажда за първоначалната хармония, която е загубена, но не и заличена. Светът, който той рисува, не е падналият свят на разпада, а светът, прозрян през очите на онзи, който все още може да чуе тихия Божи глас в шумоленето на листата и в трептящата утринна роса.
Светлината, струяща от небето и земята в неговите картини, не е само игра на цветове – тя е метафизическа реалност. Тя е онзи „светъл облак“, който осенява Христос при Преображението (Мат. 17:5). В неговите пейзажи природата не просто присъства – тя свидетелства, тя говори с езика на сътворението, подобно на псалмопевеца: „Небесата разказват славата Божия, и делата на ръцете Му възвестява твърдта“ (Пс. 18:1).
Щъркелов не е просто художник, а боговидец, търсач на изгубената красота на Едем. Неговата живопис е напомняне за онзи свят, който някога е бил „твърде добър“ (Бит. 1:31) и който ще бъде възстановен в края на времената. За него творчеството е акт на литургия, на възхваляване на Твореца чрез формата и цвета, защото, както казва св. Йоан Дамаскин, „Красотата на сътвореното възхожда към красотата на Несътворения“.
Самотата му не е отдръпване от света, а вслушване в неговата дълбочина. Подобно на старозаветните пророци и пустинниците, той се отдалечава, за да чуе – не шума на ежедневното, а тишината, в която говори Бог (3 Цар. 19:12). В този свят всичко диша с една висша хармония, с „музиката на сферите“, за която говорят античните философи.
Щъркелов не просто рисува – той пише икони на времето, на преходността, но и на вечността, които нашият забързан и разпилян взор твърде често не съумява да съзре. Той ни напомня, че светът е изпълнен със знаци, които сочат към нещо по-голямо от него самия. Че в трепета на клоните и в сиянието на залеза може да бъде разчетена една по-дълбока, трансцендентна истина.
Във всеки негов акварел, във всяка игра на светлината и сенките, в безмълвието на неговите снежни простори или в есенната меланхолия на падащите листа, се усеща нещо повече от изкуство – усеща се шепотът на вечността. Онзи шепот, който само човек със съзерцаващо сърце може да чуе. Защото, както казва Достоевски, „Красотата ще спаси света“. И може би в картините на Константин Щъркелов тази спасителна красота проблясва като далечен отблясък от първоначалната светлина, която никога не угасва.
Днес, когато светът е изгубил способността си да съзерцава, а забързаното ни съществуване рядко ни оставя време за истинско вглеждане в природата, изкуството на Щъркелов остава като мълчаливо свидетелство за онзи изгубен рай, който все още трепти в златистите сенки на есенните му гори и в кристалната светлина на зимните му пейзажи. Възможно е самият той, вглъбен в своето творчество, да е бил един от последните странници, бродещи из тази земя с очи, които виждат не само видимото, но и невидимото, което стои зад него.
Лалю Метев, 22 март 2025 г.
Прачичо Константин Щъркелов е художник на светлината — не само като физическо явление, но и като теофания, явление на божественото в света. Неговите картини не са просто отражение на природата, а икони на нетварната светлина, онази светлина, която според св. Григорий Палама е самото Божие присъствие. Всяка негова творба е акт на съзерцание, тиха молитва, в която багрите не просто рисуват, а благовестват, изразявайки неизразимата красота на Творението.
В „Изповедта“ си художникът пише: „Животът ми бе само една любов – природата.“ Но тази любов не е само естетическо възхищение – тя е мистично преживяване, дълбока жажда за първоначалната хармония, която е загубена, но не и заличена. Светът, който той рисува, не е падналият свят на разпада, а светът, прозрян през очите на онзи, който все още може да чуе тихия Божи глас в шумоленето на листата и в трептящата утринна роса.
Светлината, струяща от небето и земята в неговите картини, не е само игра на цветове – тя е метафизическа реалност. Тя е онзи „светъл облак“, който осенява Христос при Преображението (Мат. 17:5). В неговите пейзажи природата не просто присъства – тя свидетелства, тя говори с езика на сътворението, подобно на псалмопевеца: „Небесата разказват славата Божия, и делата на ръцете Му възвестява твърдта“ (Пс. 18:1).
Щъркелов не е просто художник, а боговидец, търсач на изгубената красота на Едем. Неговата живопис е напомняне за онзи свят, който някога е бил „твърде добър“ (Бит. 1:31) и който ще бъде възстановен в края на времената. За него творчеството е акт на литургия, на възхваляване на Твореца чрез формата и цвета, защото, както казва св. Йоан Дамаскин, „Красотата на сътвореното възхожда към красотата на Несътворения“.
Самотата му не е отдръпване от света, а вслушване в неговата дълбочина. Подобно на старозаветните пророци и пустинниците, той се отдалечава, за да чуе – не шума на ежедневното, а тишината, в която говори Бог (3 Цар. 19:12). В този свят всичко диша с една висша хармония, с „музиката на сферите“, за която говорят античните философи.
Щъркелов не просто рисува – той пише икони на времето, на преходността, но и на вечността, които нашият забързан и разпилян взор твърде често не съумява да съзре. Той ни напомня, че светът е изпълнен със знаци, които сочат към нещо по-голямо от него самия. Че в трепета на клоните и в сиянието на залеза може да бъде разчетена една по-дълбока, трансцендентна истина.
Във всеки негов акварел, във всяка игра на светлината и сенките, в безмълвието на неговите снежни простори или в есенната меланхолия на падащите листа, се усеща нещо повече от изкуство – усеща се шепотът на вечността. Онзи шепот, който само човек със съзерцаващо сърце може да чуе. Защото, както казва Достоевски, „Красотата ще спаси света“. И може би в картините на Константин Щъркелов тази спасителна красота проблясва като далечен отблясък от първоначалната светлина, която никога не угасва.
Днес, когато светът е изгубил способността си да съзерцава, а забързаното ни съществуване рядко ни оставя време за истинско вглеждане в природата, изкуството на Щъркелов остава като мълчаливо свидетелство за онзи изгубен рай, който все още трепти в златистите сенки на есенните му гори и в кристалната светлина на зимните му пейзажи. Възможно е самият той, вглъбен в своето творчество, да е бил един от последните странници, бродещи из тази земя с очи, които виждат не само видимото, но и невидимото, което стои зад него.
Лалю Метев, 22 март 2025 г.
Тагове:
Есето умело представя Константин Щъркелов като художник на светлината, разглеждайки я не само като физическо явление, но и като теофания – божествено проявление в света. Авторът изгражда образа на Щъркелов като търсач на изгубената хармония на Едем, чийто живопис изразява мистично преживяване и търсене на първоначалната красота. Основният акцент е поставен върху духовността и метафизичната дълбочина на картините му, които не само описват, но и се явяват актове на съзерцание и молитва.
Текстът акцентира на философските и религиозни мотиви в творчеството на художника, като цитира св. Григорий Палама и св. Йоан Дамаскин, които добавят теологична дълбочина и контекст. Концепцията за светлината като метафизическа реалност, която води към Божието присъствие, е основна характеристика на картините на Щъркелов.
Авторът съчетава философски размишления с личната връзка на художника с природата и изкуството, създавайки портрет на Щъркелов не само като художник, а и като боговидец и търсач на дълбоките истини на Творението. В заключение, есето поставя акцент върху забравената способност на съвременния свят да съзерцава и подчертава ценността на творчеството на Щъркелов като последно свидетелство за изгубената хармония и красота.
Есето е дълбоко, добре структурирано и акцентира на важни философски теми. То представя художника в един духовен и философски контекст, съчетавайки поетичност и интелектуална дълбочина. Това го прави както интересно, така и вдъхновяващо.
цитирайТекстът акцентира на философските и религиозни мотиви в творчеството на художника, като цитира св. Григорий Палама и св. Йоан Дамаскин, които добавят теологична дълбочина и контекст. Концепцията за светлината като метафизическа реалност, която води към Божието присъствие, е основна характеристика на картините на Щъркелов.
Авторът съчетава философски размишления с личната връзка на художника с природата и изкуството, създавайки портрет на Щъркелов не само като художник, а и като боговидец и търсач на дълбоките истини на Творението. В заключение, есето поставя акцент върху забравената способност на съвременния свят да съзерцава и подчертава ценността на творчеството на Щъркелов като последно свидетелство за изгубената хармония и красота.
Есето е дълбоко, добре структурирано и акцентира на важни философски теми. То представя художника в един духовен и философски контекст, съчетавайки поетичност и интелектуална дълбочина. Това го прави както интересно, така и вдъхновяващо.
Търсене
Блогрол
1. Страница на Лалю Метев в правния портал lex.bg (стар архив)
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев