2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. zahariada
9. laval
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. bezistena
2. wonder
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. milena6
8. ambroziia
9. vidima
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. vesonai
10. mimogarcia

Прочетен: 423 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 27.02 23:12


Как стигнахме дотук – до това бездушие и злоба? Този всеобхватен материализъм руши не само душата, но и самото човешко същество. Докога ще вървим по този път – потънали в ненавист и омраза към ближния, заслепени от измамното си благополучие, заглушили гласа на съвестта в името на личната изгода?
Триумфът на материализма
Въпросът „Как стигнахме дотук?“ е не просто риторично недоумение, а вик на съвестта в епоха, белязана от морална криза. Светът, в който живеем, все повече се движи от материални интереси, а бездуховността и злобата се превръщат в инструменти за постигане на цели. Когато човек постави материалното над духовното, той неизбежно руши не само душата си, но и самата си човешка същност.
Съвременната реалност е изпълнена с примери за тази нравствена разруха. Един от тях е опитът на наемател – адвокат, да присвои чужд имот, като в процеса на това не се спира пред нищо: клевети, набеждаване, уронване на престижа на собственика. Как е възможно един човек, който би трябвало да е защитник на правото, да изкриви своята професия в средство за лична изгода, подменяйки истината с манипулации? Отговорът се крие в дълбините на човешката природа и нейната борба между добродетелта и покварата.
Материализмът, в своята най-крайна форма, се превръща в идолопоклонство – култ към притежанието, към властта, към господството над другите. Това е подмяна на ценностите, при която човекът вижда в себе си не Божие творение, а „потребител“ в свят, където всичко може да бъде купено или отнето.
В християнската традиция тази подмяна е осъдена още в Писанието: „Не можете да служите на Бога и на мамона“ (Мат. 6:24). Когато материалното благополучие стане единствената цел, духовните основи на живота рухват. Именно тук се крие коренът на бездушието и злобата – човек, който е заслепен от богатството, губи способността да вижда ближния си като личност, достойна за уважение и любов.
Казусът с адвоката-наемател разкрива още една трагична страна на духовния упадък – злоупотребата с правото. В нормалния обществен ред адвокатът е призван да защитава истината и справедливостта. Но когато правото се превърне в инструмент на безчестие, когато законът бъде изопачен, за да обслужва користни интереси, настъпва разпад не само на обществото, но и на човешката личност.
Църковните отци неведнъж са предупреждавали, че изопачаването на правото е едно от най-страшните проявления на грехопадението. Св. Йоан Златоуст говори за онези, които „се кичат с правда, но действат с неправда“, и ги сравнява с варосани гробници (Мат. 23:27).
В случая с адвоката, който се опитва да си присвои чужд имот, виждаме класически пример за злоупотреба с власт и положение. Но над всичко стои и моралният аспект: ако човекът е готов да продаде честта си заради материална изгода, какво остава от душата му?
Омразата и завистта са неизбежни спътници на материалистичното мислене. Когато човек възприеме света като арена, в която „оцелява най-силният“, той неизбежно започва да гледа на ближния си не като на брат, а като на конкурент или враг.
Затова не е изненадващо, че опитът за присвояване на чужда собственост е съпроводен с клевети и очерняне. Такъв човек не само се стреми да отнеме материалното, но и да унижи собственика, да го лиши от правото да защити истината. Именно тук се проявява най-голямата морална деградация – когато материалната цел оправдава разрушаването на човешкото достойнство.
Изходът от този порочен кръг е един: завръщане към духовните принципи на истината, добродетелта и любовта. Докато хората са заслепени от алчност и властолюбие, обществото ще продължи да се разпада. Християнското учение ни напомня, че истинската сила не е в притежанието, а в духовното богатство.
Какъв е изходът за собственика на имота, срещу когото се води тази клеветническа кампания? Освен правните средства, той разполага и с по-висшата защита – истината и моралната стойност на правдата. Историята показва, че онези, които градят своя свят върху лъжа и омраза, рано или късно рухват под собствената си тежест.
Бездуховността и злобата не са просто лични слабости, а симптоми на по-дълбока криза – загубата на духовна основа в живота. Материализмът, когато се превърне в абсолютна цел, разрушава човешкото същество и го превръща в хищник, който е готов да тъпче всяка добродетел в името на личната изгода.
Докога ще вървим по този път? Докато не осъзнаем, че истинското богатство не е в притежанието, а в способността да бъдем хора – със сърце, с душа, с уважение към ближния. Само тогава ще се освободим от илюзиите на временната изгода и ще се върнем към вечните истини, които правят човека наистина свободен.
Лалю Метев, пр. юр., 27 февруари 2025 г.
Тагове:
Ахмадинеджад обсипа Израел с омраза от 4...
Държава, в която нищо не е лично
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев