2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. zahariada
9. laval
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. bezistena
2. wonder
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. milena6
8. ambroziia
9. vidima
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. vesonai
10. mimogarcia

Прочетен: 162 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 15.04 02:04
„Помни, че до края на живота си ще падаш в грехове – тежки или леки: гняв, самохвалство, лъжа, тщеславие, обида, алчност. Помни това – и ще останеш в смирение.
Защо да се гордееш, когато ежедневно грешиш, нараняваш ближния и наскърбяваш Бога?
Но за всеки грях има покаяние. Съгрешиш – покай се. Пак паднеш – пак се покай. Стани. И така – до края на пътя си.
Не се отчайвай. Постепенно ще достигнеш мир.
Но най-важното е да следиш помислите си – добри, неутрални, зли. Злия – отсичай още в зародиш с Иисусовата молитва. Защото ако го приемеш, ще те омае и обладае. И тогава грехът ще се роди.“
✝️ Йеросхимонах Михаил Питкевич
Този кратък, но дълбоко боговдъхновен текст съдържа същностната формула на православната духовност. Той не е просто нравоучение, а откровение за човешкото състояние в света – паднало, но способно да се изправи; греховно, но призвано към светост. В този дух можем да разгърнем мисълта му в богословски, философски и екзистенциален план – с особено внимание към България: в миналото, днес и в нейното бъдещо място в света.
Човекът – между пропастта и въздиганетоВ православната антропология човекът е сътворен по образ и подобие Божие (Бит. 1:26), но грехопадението разкъсва тази връзка – и с Бога, и със самия себе си. Оттогава насам човешкият живот е духовна борба – не между доброто и злото извън нас, а между същото това добро и зло вътре в нашите мисли, желания и решения.
Отец Михаил говори за греха не като за морален „провал“, а като за онтологично отчуждение – отклонение от пътя към Истината. Покаянието, в този смисъл, е не просто чувство на вина, а радикално обръщане на ума и сърцето (метаноѝа) – акт, който възстановява личността и я връща в Божието присъствие.
Смирението тук не е подчиненост или безволие, а осъзнатие за човешката немощ, съчетано с доверие в Божествената милост. Смиреният човек не е сломен, а свободен – защото е поставил себе си в истинската перспектива на вечността.
Помислите – невидимата биткаОсобено важно е подчертаването на значението на помислите (логизмѝ) – според светоотеческата традиция те са първият фронт на духовната война. Ако човек се научи да различава и отсича злите помисли още в „прилога“ – в самото им възникване – тогава може да опази сърцето си чисто. Затова Иисусовата молитва – „Господи Иисусе Христе, Сине Божий, помилуй мене, грешния“ – не е просто ритуал, а оръжие, светлина и спасение.
Съвременният човек, напротив, често живее в неосъзната пасивност – приемайки внушения, образи, реклами и идеологии като свои мисли. Така губи ориентацията си, идентичността си, душата си.
България – свидетел, не наблюдател► В миналото:
България е преживяла и духовни възходи, и исторически падения. Но нейната същностна мисия винаги е била духовна. Монашеството, исихазмът, мъченичеството, книжовността – те са я вкоренили не в политическата география, а в духовната топография на православната ойкумена.
Св. Йоан Рилски, Св. Теодосий Търновски, патриарх Евтимий – това са не просто личности, а духовни стълбове, които днес продължават да крепят България отвъд видимото. Паисий Хилендарски не е просто историограф, а покайник, пророк и будител, който призовава не към национализъм, а към духовна отговорност.
► Днес:
Днес България преживява своя постмодерен Страстен петък – със загуба на ориентири, демографска пустота и културен нихилизъм. Но, както в Евангелието, Страстният петък не е краят – а преход към Възкресение.
Неолибералните идеологии и „евроатлантическите ценности“ често се възприемат механично, без реален диалог със собствената духовна традиция. Така българската идентичност става или неуверена, или сервилна – и в двата случая – духовно немощна.
Но духовният път, описан от отец Михаил – с покаяние, бдение и смирение – може да се приложи и на ниво народ. Един народ, който осъзнава своето падение, но не се отчайва, има шанс да възкръсне не с пари или геополитика, а със съвест, със слово и с вяра.
► България утре:
България няма да бъде световен фактор с армия или технологии. Но може да бъде духовен маркер – мая, както казва Христос, която заквасва цялото тесто (Мат. 13:33). Може да бъде „глас в пустинята“ на глобалния хаос – чрез монашество, словесност, литургична култура, милосърдие и вяра.
Думите на йеросхимонах Михаил са духовен компас: падението не е краят, а начало. Смирението не е отчаяние, а път към яснота. Покаянието – не вина, а възстановяване. Бдението – не бреме, а свобода.
Ако всеки от нас се научи да бъде внимателен към мислите си и да се изправя след всяко падане, ще започне да се преобразява и невидимо ще преобразява и света. Защото там, където има поне един човек, който се моли и се бори със себе си – там и целият народ има надежда.
Нека България бъде такъв народ. Не съвършен, но покаен. Не силен, но верен. Не горд, но истински – с лице към Бога и с мисия в света.
Лалю Метев, 14 април 2025 г.
Тагове:
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев