2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. zahariada
9. laval
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. bezistena
2. wonder
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. milena6
8. ambroziia
9. vidima
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. vesonai
10. mimogarcia

Прочетен: 372 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 14.04 13:13


Думи на един син за правото, доброто и истината
В свят, в който формата често надделява над съдържанието, а процедурите – над справедливостта, все по-рядко се чуват гласове, които дръзват да поставят етиката и човешкото достойнство в центъра на правния дебат.
Този текст споделя една лична, но и универсална история – не просто за сблъсък с правосъдието, а за битката за душата на самото право.
Разказвам за случай, в който бе изпитана не само законността на едно поведение, но и нашата представа за добро и зло, за истина и измама, за сила и милост. Един възрастен човек – самият аз, инвалид след преживяно онкологично заболяване – беше подложен на унижение от човек, който по призвание би трябвало да служи на закона, но предпочете да го използва като оръжие.
Този текст е моят отговор – не само като юрист и гражданин, но и като син, човек и съвестен участник в обществения разговор.
Съдиите и адвокатите в една правова държава не са просто специалисти – те са пазители на надеждата, че справедливостта не е утопия, а възможност.
Този апел не търси съчувствие, а събудено съзнание. Не обвинява, а назовава. Не иска отмъщение, а изцеление.
Защото истинската човечност не се измерва с победи, а с начина, по който се отнасяме към най-уязвимите – особено когато властта е в наши ръце.
Публикувам това обръщение до съдебната власт като акт на вярност – към върховенството на закона, към истината и към доброто.
То е моя лична битка – но не частна.
То е протест срещу юридическата бездушност и в същото време призив за духовна съпротива – с думи, със съвест и с надеждата, че правото все още има лице.
КЪМ СЪДЕБНАТА СИСТЕМА И ОБЩЕСТВЕНАТА СЪВЕСТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
„Истинската човечност не се проявява в тишината на мира, а в бурята на несправедливостта – когато човек избере добротата, въпреки всичко.“
— Лалю Метев
Настъпва момент в живота на всеки човек – и на всяко общество – когато мълчанието се превръща в съучастие, а бездействието – в грях. Когато правото се използва като инструмент за доминация, а не като път към справедливостта, тогава не просто моралният, а самият правов ред започва да се разпада.
Ние отправяме това обръщение с болка и надежда. Болка – заради преживяна несправедливост. Надежда – защото вярваме, че все още има съвест в институциите, и истина в човешките сърца. Затова не просто настояваме за защита на правото, а призоваваме за възстановяване на неговия морален и духовен смисъл.
„Човечността е силата да бъдеш добър, когато имаш всички причини да не бъдеш.“
— Лалю Метев
Правото не е технически инструментариум, нито съвкупност от формули. То е нравствена архитектура, издигната върху основата на справедливостта, милостта и разума. Законите, ако не са пропити с дух на състрадание и съвест, се превръщат в мъртви букви – „паяжини“, както предупреждава още Солон, които силните разкъсват, а слабите заплитат.
В конкретния случай, който засягаме, наблюдаваме опасен прецедент:
-
Наемател с адвокатска правоспособност, след прекратяване на договор, отказва да освободи чужд имот.
-
Преустановява плащането на наем и предявява претенции за придобиване на имота по давност, въпреки наличен писмен договор – правен абсурд, който обезсмисля понятието за договорна воля.
-
Изисква обезщетение за „подобрения“, извършени без съгласие на собственика.
-
Инициира наказателни дела за „обида“ с искове от 40 000 лв., уж за уронване на професионален престиж.
-
Използва свидетелства с нисък доказателствен капацитет.
-
И най-тежкото – упражнява продължителен психологически натиск над възрастен и тежко болен собственик, инвалид след онкологично заболяване.
Тук не става дума просто за граждански спор. Това е злоупотреба с правото – не просто юридически трик, а морално падение. Това е поквара на функцията на закона – когато той не защитава, а потиска.
В светлината на богословието, такава злоупотреба напомня за най-дълбокия грях – извращаване на доброто в неговата противоположност. Когато разумът, създаден да търси справедливост, се превръща в инструмент за унижение, ние не сме вече в правов ред, а в бездуховна анархия, облечена в легални одежди.
„Горко на ония, които наричат злото добро, а доброто зло…“ (Исайя 5:20)
„Съдете с праведен съд.“ (Йоан 7:24)
Правосъдието е повече от логика – то е изкуството да уловиш духа на закона, не само буквата му. Духовното служение на съдията не е просто прилагане на текст, а разпознаване на правдата в нейната екзистенциална, човешка и вечна същност.
Справедливостта без милост се превръща в жестокост, а милостта без справедливост – в лицемерие.
Съществува реален и тревожен юридически феномен – нарцистичен юридически стил – при който знанието на закона се използва не като път към истина, а като средство за контрол. Този модел се характеризира с липса на саморефлексия, инструментализиране на съда и неговите ресурси за лична облага, и перверзна форма на морална асиметрия – в която „възможността“ замества „допустимостта“, а „техническият успех“ – „нравствената истина“.
Такова поведение не е индивидуален дефект, а заразна етична ерозия, която разрушава общественото доверие и изкривява облика на професията. Адвокатът, който използва правото за узурпация, не е защитник на правдата, а духовен предател на самия закон.
Затова се обръщаме към съда – не като към механична институция, а като към храм на справедливостта. Апелираме не за милост, а за ясно разпознаване. За мъдрост. За духовна чувствителност.
Защото онова, което обществото нарича „прецедент“, Бог често нарича „изпитание“.
Няма истинско правосъдие без съвест. Няма съвест без състрадание. А няма състрадание без духовна зрялост, която вижда отвъд фактите – до сърцето на страданието.
„Да бъдеш прав не е достатъчно. Трябва да бъдеш и справедлив.“
— Лалю Метев
Българският съд има възможността да защити не просто едно право, а човешкото достойнство като ценност. Да въздаде правосъдие, което лекува, а не отмъщава. Което изгражда доверие, а не го руши.
Това е онзи съд, за който говори пророк Михей:
„О, човече, казано ти е що е добро: да вършиш правосъдие, да обичаш милост и да ходиш смирено с твоя Бог.“ (Михей 6:8)
И ако днес съвестта се смята за слабост, ние ще продължим да вярваме, че именно тя ще бъде последната истина в последния съд – не този на човеците, а на Вечността.
Лалю Метев, пр. юр., 14 април 2025 г.
Тагове:
ЗА ОБЕКТИВНАТА ИСТИНА С ВЪПРОСИ И ОТГО...
ИЗДИРВА СЕ УКРИВАЩ СЕ АДВОКАТ!
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев