2. radostinalassa
3. varg1
4. wonder
5. kvg55
6. mt46
7. iw69
8. zahariada
9. laval
10. reporter
11. kunchev
12. getmans1
13. djani
14. bezistena
2. wonder
3. katan
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. milena6
8. ambroziia
9. vidima
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. sarang
4. hadjito
5. wrappedinflames
6. djani
7. savaarhimandrit
8. iw69
9. vesonai
10. mimogarcia

Прочетен: 141 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 13.11.2024 11:46
"Моля някой спокойно и мотивирано да ми обясни. Защото аз не разбирам. С какво преименуваната комунистическа партия, донесла толкова смърт и унижения на българския народ е по-приемлива за коалиционен партньор от ДПС-Ново начало? Но без заклинания. Обяснете ми човешки. С думи прости и логични. Няма санитарен кордон около комунистите, но под карантина са поставени 300 хиляди българи, турци и роми, които не са убивали. Повечето от тях отрудени хора. Защо?"
Константин Мишев, във Фейсбук, повдига въпроси за моралните и политическите стандарти, прилагани към организираните престъпни групи с комунистическо минало и тези, свързани с етнически или малцинствени групи. Основните аспекти на неговите съмнения са два: защо наследниците на Българската комунистическа партия (БСП/ГЕРБ) се разглеждат като приемлив политически партньор въпреки тежкото наследство на тоталитаризма и репресиите, и защо противоконституционната ДПС (на олигарха Пеевски и Кремъл) и неговите привърженици, повечето от които са обикновени граждани от различни етнически групи (цигани/турчеещи се българомохамедани), са подлагани на изолация или недоверие?
Константин Мишев поставя под съмнение политическите и морални стандарти, прилагани към партии и групировки с комунистическо минало, както и към организации, свързани с малцинствени или етнически общности. Той изтъква два основни въпроса:
-
Защо наследници на Българската комунистическа партия (като БСП и ГЕРБ), въпреки репресиите и тоталитарното наследство на своите предшественици, се считат за допустими и легитимни партньори в управлението? За Мишев това повдига въпроси за моралното възприятие на тези партии. Възможно е да има политически и социални компромиси в процеса на тяхното „нормализиране“, което обаче, според критиците, подкопава доверието в принципите на демокрацията и загърбва историческите престъпления на тоталитаризма.
-
Защо ДПС, възприемана като противоконституционна от някои кръгове, и с лидерски връзки със спорни фигури като Делян Пеевски, остава обект на изолация? Възраженията срещу ДПС обикновено са свързани със съмнения за влияние от външни сили (като Кремъл), непрозрачност и корупция. Мишев подчертава, че много от привържениците на ДПС, включително ромски и мюсюлмански български общности, често са стигматизирани и поставени в позиция на „политическа карантина“. Това обаче предизвиква морална дилема – ако тези избиратели не участват в противозаконни или антидемократични действия, изолирането на техните гласове може да бъде възприето като форма на дискриминация и отчуждение.
Тази реторика на Мишев поставя проблема за двойния стандарт: защо в обществото съществува „санитарен кордон“ около някои, но не и около други политически играчи, считани в момента за по-малкото зло. В дълбочина това е философски и социален въпрос за баланса между историческа отговорност и интеграция на различните групи, участвали в покупко-продажбата на последните предсрочни "избори", като пример.
Историческо наследство на БКП и влиянието му
След падането на комунизма в България през 1989 г., страната тръгва по пътя на прехода към демокрация, но с тежко наследство – структурите на бившата Държавна сигурност (ДС) и БКП продължават да оказват влияние върху новите институции. Преименуваната Българска социалистическа партия (БСП) се интегрира в политическата система, без сериозна отговорност за миналите репресии и злоупотреби, които БКП извършва. Това предизвиква дилема относно как историческите несправедливости трябва да бъдат признати и компенсирани и до каква степен е морално приемливо наследниците на тези репресивни структури да участват в управлението.
Парадоксът на „санитарния кордон“ около ДПС и липсата му около БСП и ГЕРБ разкрива различни аспекти на "фасадната демокрация". Фасадната демокрация описва система, в която демократичните институции съществуват на повърхността, но тяхната роля е силно ограничена от мрежи на влияние, произтичащи от миналото и подпомагани от политически и икономически елити. В случая с България, тази фасадна демокрация е подкрепяна от структурите на бившите ДС агенти и от капитали, които произлизат от тази епоха, създавайки невидима, но мощна задкулисна власт, която определя границите на политическия процес.
Двойните стандарти, на които се обръща внимание в реториката на Мишев, са отражение на липсата на еднакъв подход към партиите с историческо негативно наследство. БСП и ГЕРБ са приемани като легитимни партньори в различни коалиции въпреки историята на репресии, свързана с БКП и компромисите на прехода. В същото време ДПС, създадено първоначално за да представлява интересите на малцинствените турски и мюсюлмански общности в страната, е възприемано като противоконституционно от някои политически анализатори. Въпреки че ДПС представлява и защитава правата на определени етнически и религиозни групи, неговото ръководство се свързва с олигархични структури и съмнителни връзки с външни сили, като Русия.
Политически, социален и икономически контрол над етнически малцинства е удобен начин за политическо влияние, което се поддържа от частично институционализирана дискриминация. Това създава впечатлението, че самата демокрация е на практика „санитарен кордон“ срещу представители на определени групи, като малцинствата в страната, които са по-силно сегрегирани или контролирани икономически и политически.
Проблемът с фасадната демокрация е в същността си философски и поставя под въпрос автентичността на политическата система. Демокрацията предполага равенство пред закона и отговорност пред обществото, но липсата на съдебна отговорност за миналите репресии създава усещане за несправедливост и липса на морална легитимност в управлението. Неразграничаването от престъпленията на комунистическия режим и последвалите злоупотреби на ДПС с определени етнически групи поставят под въпрос способността на България да надмогне тоталитарното наследство.
В съвременния контекст тази липса на отговорност води до вкореняване на корупцията и олигархичните структури, които управляват с цел обогатяване на малцина за сметка на мнозинството. Доказателство за това е съществуващата икономическа система, в която част от капитала е натрупан чрез връзките с ДС и се използва за упражняване на политическа и икономическа власт чрез фасадната демокрация. Така фасадата става удобна маска за съществуването на недемократична система, която няма истинска връзка с идеалите за равенство, справедливост и обществено развитие.
Изборният процес, както посочва и Мишев, се оказва подложен на систематични манипулации, в които определени икономически интереси изместват честността на вота. Покупко-продажбата на гласове сред етническите и социално уязвими групи подчертава не само икономическата неравнопоставеност, но и отчуждението на тези общности от демократичния процес. Вместо да се развие истинско гражданско общество, избирателната система се превръща в инструмент за утвърждаване на съществуващата олигархия.
Възможен път напред?Преодоляването на фасадната демокрация в България изисква дълбока морална, политическа и социална трансформация, която да възстанови доверието на гражданите и да премахне олигархичното влияние и структурите, наследени от комунистическото минало. Първата стъпка е създаването на независими и ефективни институции за контрол, които да ограничат завладяването на държавните структури от икономически интереси и да насърчат прозрачност в политическия и изборния процес.
Истинска демокрация изисква не само отказ от манипулации и изкривявания на политическата реалност, но и конкретни мерки за декомунизация и лустрация. Само чрез декомунизация може да се премахнат остатъчните мрежи на влияние, произлизащи от репресивния апарат на комунистическата държава. Лустрацията би спомогнала за отстраняването на лица, пряко свързани със злоупотребите и репресиите на миналото, от ключови позиции в управлението.
Тези реформи трябва да вървят ръка за ръка с изграждането на силно гражданско общество и насърчаване на демократични ценности сред младото поколение. Възможен е прогрес само когато гражданите се чувстват активно включени в политическия процес, а обществената система работи в тяхна полза и защита. Без осъществяване на съществени стъпки към декомунизация и лустрация, реална демократизация и справедливост остават трудно постижими.
Лалю Метев, 13 ноември 2024 г.
Вижда му се краят на това НС. Ще ми оста...
© Анкети за политическите настроения
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев