2. planinitenabulgaria
3. wonder
4. varg1
5. mt46
6. iw69
7. kvg55
8. zahariada
9. reporter
10. bogolubie
11. zaw12929
12. laval
13. patriciq1111
14. getmans1
2. shtaparov
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. ka4ak
6. mt46
7. donkatoneva
8. dobrota
9. milena6
10. vidima
2. radostinalassa
3. sarang
4. mimogarcia
5. hadjito
6. iw69
7. djani
8. savaarhimandrit
9. rosiela
10. varg1

Прочетен: 205 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 17.12.2024 13:10
Темата за именуването на пространството около храм-паметника „Св. Александър Невски“ и последвалата обществена реакция след интервюто на Патриарх Даниил Български от 13.12.2024 г. е многопластова, като съчетава исторически, религиозни и национални аспекти. Настоящият текст предлага критичен анализ на коментара на Иван Стамболов, разглежда проблема през призмата на православните догми, теософията и философията, както и поставя акцент върху значението на сакралните символи в общественото пространство.
Ето част от коментара от преди два дни на Иван Стамболов: „Нова вълна помия по Патриарха. И това не е спор, дискусия или даже караница, а рафинирана, неподправена, нечовешка омраза. Бесовска омраза. Утешителното е, че тези хора не са много, а извън социалните мрежи са дори незабележими като присъствие. А пък тревожното е, че доста от тях са интелигентни, културни и с адекватни позиции по много други обществени въпроси. Но като стане дума за църква и духовенство пощръкляват – точно като онези бесове, които молили Христос да им разреши да се преселят в свинете. Поводът е едно интервю с патриарх Даниил на Илия Вълков за Националното радио. Наред с другите и много по-важни въпроси, той отговаря и на въпрос, свързан с движението за преименуване на храма „Св. Александър Невски“. И точно това възпламени гордия цвят на нацията, защото той, цветът, още от самото начало клейми Даниил като русофил (и, разбира се, Путинист и сътрудник на КГБ), защото веднъж дръзнал да каже, че войната в Украйна е сложна ситуация и за нея не може да има само един виновен. Ето, прочее, за какво се говори в интервюто, защото съм сигурен, че дори и сред най-пламенните му критици има такива, които не са го чели или слушали по радиото: ...“
Коментарът на Иван Стамболов впечатлява със своята острота, категоричност и емоционален заряд. В него се подчертава необходимостта от уважение към историческата приемственост и усилията на предците, което е важно и обосновано. Въпреки това, текстът страда от слабости, които ограничават потенциала му за градивен диалог:
- Крайни оценки: Изрази като „помия“ и „бесовска омраза“ поляризират дискусията и рискуват да отхвърлят валидността на критиките, дори когато те са основателни. Подобен език ограничава възможността за постигане на консенсус.
- Липса на дълбочина: Аргументацията не се задълбочава върху теологичната, историческата и социалната обосновка на (пре)именуването, което е съществена част от проблема.
Пространството около Патриаршеската катедрала „Св. Александър Невски“ не е просто географска локация; то е място, наситено с памет, молитва и национално самосъзнание. Всяка промяна на неговото име изисква сериозна обществена дискусия, базирана на теологични, исторически и философски аргументи, а не на политическа конюнктура или моментни настроения.
Именуването на сакрални пространства трябва да бъде акт, насочен към укрепване на връзката между поколенията. Истинската промяна идва не от механичното (пре)именуване, а от възстановяването на живата връзка между миналото, настоящето и бъдещето, между духовното и материалното, между Бога и човека.
Обръщаме внимание на обществеността, че наименуването на това площадо пространство пред или около Патриаршеската катедрала досега никога не е било официално разглеждано или обсъждано публично. Освен това е широко известен фактът, че площадът нито в един момент от съществуването си не е носил официално наименование, присъдено по установения ред.
В този контекст, на 16.12.2024 г. късно вечерта внесохме до Председателя на Столичния общински съвет Цветомир Илиев Петров под вх.№ 60174/16.12.2024г. свое Мотивирано предложение за (пре)именуване на пространството около храм-паметника „Св. Александър Невски“ на името на приснопаметния Митрополит Михаил Доростолски и Червенски (1884–1961). Предложението е подкрепено от обширен аргументативен документ от 102 страници, който разглежда историческите заслуги, духовното наследство и значимостта на митрополит Михаил за православната църква и националната памет.
В този контекст с интерес очакваме Вашите реакции и коментари. Оставаме на разположение за въпроси и бихме се радвали да чуем мнението на утвърдени общественици като Константин Мишев, Александър Йорданов, Ганчо Шишков и други, чийто опит и гледни точки биха допринесли за задълбочен и ползотворен диалог.
Лалю Метев, 17 декември 2024 г.
Тагове:
Анализ на интервюто на Мишел Мафезоли
Качеството и добродетелите
https://www/books/0004463712b4e25f1e085
В тази връзка, очакваме Вашите реакции и коментари, като оставаме на линия за въпроси.
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев