Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.02 21:41 - Между закона и морала
Автор: meteff Категория: Политика   
Прочетен: 52 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 02.02 06:29


МЕЖДУ ЗАКОНА И МОРАЛА

Прокурорската проверка срещу съдия Мирослав Петров

Случаят с прокурорската проверка срещу съдия Мирослав Петров от Софийския районен съд, след решението му да не отнеме автомобила на Ивайло Цветков – Нойзи, повдига дълбоки въпроси не само от правна и етична гледна точка, но и от философско-богословска перспектива.

Закон и морал

Платон в „Държавата“ твърди, че законът трябва да бъде инструмент на справедливостта, а не просто механизъм за наказание. В този случай имаме напрежение между буквата на закона и духа на правосъдието. Дали законът служи на истинската справедливост или е просто инструмент за формално наказание? В класическата философия се прави разлика между ius strictum (строгото право) и aequitas (справедливостта като баланс). Възможно ли е съдия Мирослав Петров да е приложил второто?

Милост срещу съд

В библейската традиция има множество текстове, които разглеждат връзката между справедливостта и милостта. В книгата на Пророк Михей 6:8 се казва:

„О, човече, Той ти е казал що е добро; и що иска Господ от тебе, освен да вършиш правда, да обичаш милост и да ходиш смирено с твоя Бог?“


Тук се вижда балансът между правото и милостта – една дилема, която се открива и в делото на съдия Петров. Дали отнемането на автомобила е акт на справедливост или по-скоро жест на наказателен формализъм?

Проблемът за справедливостта

В книгата на Исая 59:14-15 се казва:

„Правосъдието се оттегли, а правдата стои далеч; защото истината падна на площада, и правото не може да влезе. Да! Истината изчезна; и който се отклонява от злото, става плячка.“


Този стих намира аналогия в съвременната криза на доверие в институциите. Народът усеща несправедливост и липса на последователност в съдебните решения. Когато няма единство в прилагането на закона, обществото започва да възприема правосъдието като арбитрарно и неефективно.

Правораздаване или репресия?

В Евангелието на Матей 23:23 Христос осъжда фарисеите:

„Горко вам, книжници и фарисеи, лицемери! Защото давате десятък от гьозума, копъра и кимиона, а сте пренебрегнали по-важното в закона – правосъдието, милостта и вярата.“


Прокуратурата често бива обвинявана в избирателност – активност срещу едни, мълчание срещу други. Това може да бъде форма на юридически „фарисейство“ – когато се спазват буквата на закона, но се игнорира неговият дух. Ако съдия Петров е тълкувал закона в съответствие с милостта и здравия разум, трябва ли да бъде наказан за това?

Пилатово бездействие?

Възможно ли е ВСС да действа като Пилат Понтийски – да си „умие ръцете“ и да остави проблемите нерешени? Христос предупреждава в Йоан 7:24:

„Не съдете по изглед, но съдете с праведен съд.“


Ако ВСС избягва да вземе ясна позиция по казуса, това води до засилване на правната несигурност и подронване на устоите на съдебната система. Покаяние и реформа

В Лука 3:10-14 Йоан Кръстител наставлява различни социални групи как да действат праведно. Съдебната система и прокуратурата също се нуждаят от „покаяние“ – осъзнаване на грешките, поправяне на несправедливостите и насочване към истинска реформа.

  • Граждански активизъм: Когато хората изискват истинско правосъдие, институциите са принудени да реагират.

  • Съдебна реформа: Законите трябва да бъдат ясни и последователно прилагани.

  • Вътрешно изчистване: Магистратите трябва да се ръководят от морал, а не от политически или институционален страх.

  • Равенство пред закона: Да няма избирателно правораздаване.

Заключение

Случаят със съдия Мирослав Петров не е просто юридически казус, а огледало на моралната и институционална криза в България. В този контекст правосъдието трябва да се ръководи не само от буквата, но и от духа на закона. Както се казва в Притчи 21:15:

„Когато се върши правосъдие, то е радост за праведните, а ужас за ония, които вършат беззаконие.“


Истинската съдебна реформа изисква повече от нормативни промени – тя изисква промяна в сърцата на онези, които правораздават.

Лалю Метев, 1 февруари 2025 г.

 



Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: meteff
Категория: История
Прочетен: 4283839
Постинги: 1531
Коментари: 2024
Гласове: 20209
Архив
Календар
«  Февруари, 2025  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728