2. zahariada
3. iw69
4. kvg55
5. varg1
6. planinitenabulgaria
7. mt46
8. djani
9. wonder
10. tota
11. getmans1
12. ambroziia
13. hadjito
14. genadi2000
2. katan
3. leonleonovpom2
4. shtaparov
5. ka4ak
6. mt46
7. teodordetchev
8. ambroziia
9. milena6
10. vidima
2. sarang
3. lamb
4. hadjito
5. kalpak
6. bateico
7. sekirata
8. savaarhimandrit
9. djani
10. monbon245

Прочетен: 66 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 02.02 01:07
че е бил свидетел на убийство в манастир
„Горко на онзи човек, чрез когото идва съблазънта! По-добре би било за него да му окачат воденичен камък на шията и да го хвърлят в морето, отколкото да съблазни едного от тия малките.“ (Лука 17:1-2)
Проблематиката за връзката между моралната отговорност, правосъдието и църковната институция отново изплува в публичното пространство след разкритията на проф. Дилян Николчев. В свое участие в предаването „ЕвроДикоф“ богословът разкри, че настоящият патриарх Даниил е бил пряк свидетел на побоя, довел до смъртта на отец Стефан Камберов. Трагичният инцидент се е разиграл в манастира „Св. Пантелеймон“ през 2002 г., в разгара на кризата, породена от разкола в Българската православна църква (БПЦ).
Отец Стефан Камберов, по онова време свещенослужител от алтернативния синод, е бил принудително изгонен от манастира по нареждане на лица, свързани с Неврокопския митрополит Натанаил. При завръщането си той предприема гладна стачка в знак на протест. Впоследствие е подложен на жесток побой, довел до смъртта му. Според обвинението в престъплението са участвали свещеникът Малин Сакарев и клисарят Борис Еринин, като съдебното производство срещу тях разкрива тежки нарушения в процесуалната работа. Въпреки наличието на свидетели от близък ромски катун, които сигнализират полицията, разследването е било забавено, а критични доказателства, включително ДНК материали, изчезват.
Противно на очакванията, съдът квалифицира деянието не като особено жестоко убийство, а като такова, извършено чрез средна телесна повреда. В резултат на това подсъдимите получават присъди под 6 години лишаване от свобода, което според проф. Николчев представлява сериозно нарушение както на принципите на правосъдието, така и на моралните устои на обществото. Впоследствие Малин Сакарев, един от осъдените, възобновява своята свещеническа дейност, без да бъде официално низвергнат от църковните власти.
„Не участвайте в безплодните дела на тъмнината, а ги изобличавайте“ (Ефесяни 5:11).
Според каноните на православната църква, духовници, уличени в тежки престъпления, следва да бъдат незабавно низвергнати от духовния сан. В случая с убийството на отец Стефан Камберов, Неврокопският епархийски съвет е бил длъжен да предприеме църковно-наказателни мерки спрямо обвиняемите. Това обаче не се е случило, което налага намесата на Светия Синод – действие, което идва със значително закъснение и поражда съмнения относно ангажираността на църковната институция към моралните ѝ задължения.
Още по-притеснителен е фактът, че патриарх Даниил, който в онзи момент е бил монах, е бил свидетел на случилото се, но не е успял или не е пожелал да предотврати трагедията. Макар че, според твърденията, той е носил вода на гладуващия отец Камберов, неговото бездействие в критичния момент повдига сериозни въпроси за личната и институционалната отговорност на духовните лидери.
Съвестта като върховен съдник
„Една несправедливост, извършена срещу един човек, е заплаха за справедливостта навсякъде“ – Мартин Лутър Кинг.
От философска и богословска гледна точка този случай илюстрира дълбоката дилема между индивидуалната съвест и институционалната лоялност. Християнската етика изисква категорично осъждане на злото, независимо от йерархичните зависимости. В този смисъл бездействието на патриарх Даниил може да се интерпретира не само като пропуснат шанс за справедливост, но и като сериозен компромис с основополагащите принципи на православната духовност.
Призивът на проф. Николчев към патриарх Даниил да разкрие кои висши духовници са имали връзки с Държавна сигурност и да предаде тази информация на Комисията по досиетата е в съзвучие с необходимостта от морално прочистване на Църквата. Дали подобна стъпка ще бъде предприета, остава въпрос на лична отговорност и институционална воля.
„Правдата възвисява народа, а грехът е позор за племената“ (Притчи 14:34).
Трагичният случай с отец Стефан Камберов е не просто криминален инцидент, а символ на по-дълбоки морални и институционални проблеми в Българската православна църква. Той ни напомня, че истинската справедливост не е въпрос на формална присъда, а на морална позиция и действие. Ако институцията, която трябва да бъде духовен фар на обществото, се примирява с престъпления в собствените си редици, то самата ѝ легитимност е поставена под въпрос.
Въпросът, който остава отворен, е дали патриарх Даниил ще намери сили да даде своя отговор не само пред историята, но и пред собствената си съвест.
Лалю Метев, пр. юр., 2 февруари 2025 г.
Тагове:
Кърджалиец отиде в Дания и реши, че всич...
Разгонени бежанци изнасилиха брутално не...
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев