2. radostinalassa
3. iliaganchev
4. demograph
5. reporter
6. zahariada
7. kvg55
8. mt46
9. planinitenabulgaria
10. varg1
11. iw69
12. grigorsimov
13. wonder
14. leonleonovpom2
2. katan
3. leonleonovpom2
4. wonder
5. ka4ak
6. mt46
7. ambroziia
8. dobrota
9. milena6
10. donkatoneva
2. lamb
3. radostinalassa
4. hadjito
5. rosiela
6. dokito
7. iw69
8. varg1
9. savaarhimandrit
10. kalpak

Прочетен: 171 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 12.03 01:13
„Законите са като паяжини: силните ги разкъсват, а слабите се оплитат в тях.“ – тези думи на Солон, един от седемте мъдреци на Древна Гърция и един от най-мъдрите законодатели на Античността, продължават да звучат актуално и днес, разкривайки вечната дилема на правото и справедливостта. Законът не е самостоятелна ценност, нито пък притежава собствена нравственост – той е инструмент, чрез който обществото се стреми да постигне баланс между реда и свободата, между защитата на слабите и отговорността на силните.
Ала ако законът не е вкоренен в моралните устои на обществото, ако не е изграден върху принципите на истина, добродетел и равноправие, той се превръща в оръдие на произвола. Вместо да бъде опора на справедливостта, той става щит за привилегированите и капан за беззащитните. Правото, лишено от своята същностна цел – да утвърждава доброто и да възпира злото – престава да бъде право. То се изражда в инструмент за поддържане на неравенството, а не за неговото преодоляване.
Истинската стойност на закона се измерва не само в неговата строгост, но и в способността му да бъде справедлив, хуманен и достъпен за всички. Законодателната власт носи отговорността да създава правни норми, които да служат на обществото, а не да го разделят. Законът не бива да бъде нито привилегия за силните, нито бреме за слабите – той трябва да бъде компас, насочен към истинската справедливост.
Богословската мисъл ни напомня, че законът не може да съществува изолирано от нравствените основи на човешкото битие. В Свещеното Писание четем: „Горко вам, законници, защото натоварвате хората с бремена непоносими, а сами и с пръст не се докосвате до тях.“ (Лука 11:46). Христовите думи разобличават лицемерието на онези, които използват закона като средство за натиск и власт, вместо като инструмент на милост и истина. Законът, откъснат от своята нравствена основа, се превръща в бездушна конструкция – товар за слабите и удобство за силните.
Истинското право не е в механичната му приложимост, а в неговата способност да въплъщава справедливостта. „Буквата убива, а духът животвори.“ (2 Кор. 3:6) – предупреждава апостол Павел. Законът не бива да бъде само нормативна система, която сковава, а жив принцип, който освобождава. Той трябва да бъде не просто инструмент за поддържане на реда, а отражение на висшия нравствен порядък, в който истината и добродетелта стоят по-високо от буквата.
Когато правото започне да служи на лични интереси, то губи своята легитимност и се превръща в проекция на егоизма, а не в израз на обществения идеал. Добрият законодател не е този, който създава норми в услуга на силните, а онзи, който осъзнава уязвимостта на слабите и гради механизми за тяхната защита. Само тогава законът ще бъде не бреме, а път към истинската справедливост.
Законодателната власт носи не просто техническата задача да формулира правни норми, а съдбовната отговорност да изгражда обществената тъкан върху основите на добродетелта, разумността и мъдростта. Истинската сила на един парламент не се измерва с привилегиите, които предоставя на малцина, а с благото, което осигурява за всички. Законодателят не бива да бъде архитект на правна фасада, зад която се крият частни интереси, а строител на справедливост, която устоява на времето.
Властта, която не поставя справедливостта над собствените си амбиции, неизбежно попада в капана на собствените си закони. Историята познава множество примери за режими, които са създали правни системи, удобни за тяхната власт, но именно тези закони са се превърнали в инструменти на тяхното падение.
Когато законът е справедлив, той не тежи като бреме, а действа като опора – като естествен ред, който носи мир и хармония в обществото. Ако обаче правото се изроди в средство за потисничество, народът ще гледа на него не като на щит, а като на примка – онази, която силните разкъсват без усилие, а слабите дори не могат да избегнат.
Законът, когато е лишен от вечни принципи и се подчинява на временни интереси, неизбежно губи своята стабилност и авторитет. Историята ни учи, че несправедливите закони не водят до ред, а до разруха; те не създават доверие, а пораждат страх и недоволство. Там, където липсва усещането за висшата отговорност на законодателя – да гради, а не да руши; да утвърждава справедливост, а не да узаконява произвол – правото престава да бъде опора на обществото и се превръща в сянка на самото себе си.
Затова днес, повече от всякога, сме призвани да си зададем въпроса: дали законът, който приемаме, е отражение на истината и справедливостта, или просто поредната паяжина, в която слабите ще се оплетат, а силните – без усилие ще разкъсат? Как стигнахме дотук – до това бездушие и злоба? Всеобхватният материализъм руши не само душата, но и самото човешко същество.
Докога ще вървим по този път – потънали в ненавист към ближния, заслепени от измамното си благополучие, заглушили гласа на съвестта в името на личната изгода? Бездуховността и злобата не са просто лични слабости, а симптоми на по-дълбока криза – загубата на духовна основа в живота. Когато материализмът се превърне в крайна цел, той обезличава човека, превръщайки го в хищник, готов да потъпче всяка добродетел в преследване на собствената изгода.
Докога ще вървим по този път? Докато не осъзнаем, че истинското богатство не е в притежанието, а в способността да бъдем хора – със сърце, с душа, с уважение към другите. Само тогава ще се освободим от илюзиите на временната изгода и ще се завърнем към вечните истини, които правят човека наистина свободен.
Животът е пътуване, изпълнено с изпитания, в което болката често се явява като неканен спътник. Първичният ни импулс е да я отблъснем, да я възприемем като несправедливост или наказание. Но тя не идва случайно. В своята същност болката не е враг – тя е вестител, носещ послание, което чака да бъде разчетено.
Лалю Метев, пр. юр., 11 март 2025 г.
Тагове:
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев