2. planinitenabulgaria
3. wonder
4. varg1
5. mt46
6. iw69
7. kvg55
8. zahariada
9. reporter
10. bogolubie
11. zaw12929
12. laval
13. patriciq1111
14. getmans1
2. shtaparov
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. ka4ak
6. mt46
7. donkatoneva
8. dobrota
9. milena6
10. vidima
2. radostinalassa
3. sarang
4. mimogarcia
5. hadjito
6. iw69
7. djani
8. savaarhimandrit
9. rosiela
10. varg1

Прочетен: 238 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 09.05 12:48
Темата, повдигната от македонист като Копейкин – „Какво празнуваме на 9 май?“ – отваря широко поле за критически размисъл. Самото ѝ задаване в контекста на неговото послание съдържа внушение: че честването на 9 май е спорно, подлежащо на преосмисляне и, вероятно, носи сянка на дълбоко вкоренено историческо лицемерие. Подобна реторика е характерна за популисткия стил на Костадинов – тя търси поляризация, като подменя сложността на историческите събития със символни противопоставяния, дословно следващи линията на Кремъл.
А всъщност – на 9 май не празнуваме войната, а паметта. Не победата сама по себе си, а уроците на историята. Празнуваме края на най-унищожителния конфликт в човешката история, с надеждата той никога да не се повтори. Празнуваме възможността Европа – някога раздирана от национализъм и омраза – да се преобрази в пространство на мир, сътрудничество и обща съдба. Не „чужда“ Европа – а нашата Европа, в която България влезе със свободната си воля и с ясна историческа перспектива.
Да, 9 май е многопластова дата. И именно затова тя не трябва да бъде превръщана в инструмент на идеологическа манипулация. Ако вярваме, че историята е учител, тогава дължим на миналото не нови митове, а честна памет. Не лозунги, а разбиране.
Истинският патриотизъм не се измерва в това колко силно заклеймяваме „другите“, а в способността ни да съпреживяваме болката на всички загинали, да уважаваме сложността на миналото и да изграждаме общото си бъдеще върху основите на памет, отговорност и мир.
Темата, подета от македониста Костадинов – „Какво празнуваме на 9 май?“ – изглежда като въпрос, но е всъщност реторическа провокация. В нея прозира познатото внушение: че честването на тази дата е нелегитимно, натоварено с чужди внушения и нужно на преосмисляне. Подобен подход е типичен за политическия му стил – фасадна критика, зад която прозира добре разпознаваемата стратегия на идеологическа подмяна. Историята се редуцира до лозунг, фактите – до удобна интерпретация, а сложните уроци на миналото – до поредната възможност за разделение.
Това не е невинно любопитство, а риторика, която в синхрон с кремълската пропаганда цели едно: да ерозира общата историческа памет на Европа и да внуши, че „победената“ България няма място сред демократичните нации, които помнят с болка, а не с триумф, края на най-опустошителната война в човешката история.
Истината е проста – на 9 май не честваме отдавна вече рухнали чужди империи, а паднали хора; не власт, а уроци; не разделение, а възможността за мир. И ако някой наистина държи уроците на историята да не се забравят – нека започне от себе си и спре да ги пренаписва по чужда диктовка.
Паметта за Деня на победата като морален ориентир за настоящето
На 8 май 1945 г. влиза в сила безусловната капитулация на нацистка Германия — събитие, което бележи края на Втората световна война в Европа и поставя основите на следвоенния ред. Датата остава в европейската и световната памет като Ден на победата — ден на освобождение от злото на тоталитарната идеология, но и на почит към безмерната цена на тази победа.
80 години по-късно, Великобритания отдава заслужено уважение към жертвата и подвига на онези, които защитиха свободата. Британският крал Чарлз III, заедно с членове на кралското семейство, ще участва в тържествен военен парад, който ще открие четиридневните възпоменателни събития. Участието на украински военни в тези церемонии е повече от символично — то е морален жест и израз на солидарност с народ, който и днес защитава правото си на съществуване срещу агресия.
Премиерът Киър Стармър съвсем точно посочи, че това е момент на национално единство — време не само за възпоменание, но и за преосмисляне на отговорността, с която свободата ни задължава.
Историята пази и един по-човешки, но дълбоко значим епизод от този ден: младата принцеса Елизабет и нейната сестра Маргарет, смесили се с ликуващата тълпа по улиците на Лондон — единственият път в дългия ѝ живот, когато бъдещата кралица успява да изживее духа на народа, неразпозната. Един жест, който олицетворява връзката между институцията и гражданите, между символите на властта и живия народен порив към свобода и радост.
Днес, когато в Европа отново се води война, паметта за 1945 г. е не просто историческо възпоменание — тя е предупреждение, но и вдъхновение. Да отбелязваме Деня на победата означава не да се отдаваме на тържествуване, а да поемем ангажимент: за мир, за разум и за непримиримост към всяка форма на тирания.
Миналото ни говори. Днес е наш ред да го чуем – и да отстояваме свободата с чест и отговорност.
Лалю Метев, 9 май 2025 г.
Тагове:
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев