2. radostinalassa
3. iliaganchev
4. demograph
5. reporter
6. zahariada
7. kvg55
8. mt46
9. planinitenabulgaria
10. varg1
11. iw69
12. grigorsimov
13. wonder
14. leonleonovpom2
2. katan
3. leonleonovpom2
4. wonder
5. ka4ak
6. mt46
7. ambroziia
8. dobrota
9. milena6
10. donkatoneva
2. lamb
3. radostinalassa
4. hadjito
5. rosiela
6. dokito
7. iw69
8. varg1
9. savaarhimandrit
10. kalpak

Прочетен: 5127 Коментари: 3 Гласове:
Последна промяна: 18.02.2010 15:08
МИРЪТ НА ЩЪРКЕЛОВ
Пръстите вкочанясват, но от очите блика огън. Защото струи пламъци от любов към багрите и светлината. И тия пламъци одухотворяват върховете, къпят ги с трептяща нежност в девствените лазури на небето и ги приспиват под бялото сияние на снега.
Пръстите вкочанясват, но на платното оживява Пирин - неговият Пирин!...
Аз познавам тия пръсти, които с вълшебство карат един сив камък да разказва своята хилядолетна легенда, една мура свенливо да признава любовната си игра със северния вятър, или златните паяжини на слънцето да се люлеят опиянени в простора.
Неговите върхове са горди, подкупващи със своята величавост, позлатени от слънцето или осребрени от снега, но винаги стремителни. Най-малкият поток има своя песен дори и когато е скован от лед. Далечината е примамваща и зловеща със страшното обаяние, което има далечината в Паньоловия „Мариус”. Далечината, която вика и измисля хиляди примамки... Тя зове необуздано, тъй както зове всякога далечното, недостижимото... Неговите простори са ведри. Под лятното слънце те трептят от блаженство и радост. И в най-дълбоката сянка винаги има една светлина, един лъч - надежда.
Странна и вълшебна е тази игра между сенките и светената у Щъркелова!... Тя достига почти до символ на някакво жизнено чувство. Тя се прелива в хиляди багри и разнася младото ухание на пролетта, знойния дъх на лятото, леката печал а есенната елегия или мълчаливата приказка на зимата.
Неговите картини са песни с игривата звучност на Едгар По и Хамсуновото отнасяне към природата. Той прилича на дребен екзалтиран певец, овладян от хипнотичната омая на вселената, който се моли и пее под огромния купол на небето.
И над всичко това стои жаждата за волност. Тази волност създава контрастно безнадеждността у „човекът от града”, който тихичко признава в себе си, признава, че е звяр, поставен в клетка от трегери и бетон.
Никола Вапцаров, 10 юли 1935 г.
Във в. "Зора", 10 юли, 1935 г. за пръв път е публикувана импресията “Мирът на Щъркелов” от Никола Вапцаров, но до скоро това откровено свидетелство не бе допускано под каквато и да е форма, най-вече по странни идеологически причини, в излишно многобройните и скъпо излизащи ни на кесията издания на "Огняроинтелигентските" съчинения. Дали не е настъпило времето и ние да преосмислим някои силно застъпвани тези от близкото ни псевдо-анти "фашистко" минало и най-паче сегашното ни Евро-милиционер-комунистическо настояще.
За да не вземем да решим един ден да си тръгнем от родното тук и ние...
Банско
на фона на Пирин - видяни през погледа на Щъркелов
Десислава Неделчева: "След 9 септември К. Щъркелов е изселен, изключен е от СБХ и прекарва пет месеца в Централния затвор. Творчеството му е отречено и забравено. Пишейки за това, трябва да използвам категоричния бутафорен езиков замах на комунистическия профанизъм: чужд на прогресивните и революционни идеи, официален художник на буржоазния режим и царски любимец." (Константин Щъркелов, “Животоописание”, ИК “Парнас”, С., 1999.)
Апропо, като разглежда импресията на бъдещия осъден на смърт терорист и споменава свидетелствуването на художника на процеса в София през 1942 г., Цвета Трифонова в една от своите книги заключава, а ние ще го оставим без нашия коментар; за да не излезе тъй, че у нас все забравяме за неизлечимите безчинства по времето на кървавия комунизъм от чисто просъветски тип обезличил страната ни все в името на Народа - сляп и глух; цитирам:
...Фината материя на изкуството се оказва слаба бариера пред бруталния натиск на политиката. Като патриот и като естет, влюбен в родната земя, К. Щъркелов не би могъл да застане зад и да защити с името си терористичната дейност и шпионажа против българската държава. Но като човек на духа, като осенен от Бога „певец на багрите” и носител на християнска нравственост би следвало да пренебрегне политиката - да подкрепи падналия, да прости на сгрешилия, да подаде ръка на осъдения. Но художникът, също като поета, е изправен пред изпитание и избор, когато би могъл да прояви - или не - висша етика и гражданско себеотрицание в името на творчеството, на старото познанство със семейството, на спасяването на многообещаващия поетически талант. Уви, не винаги талантливият притежава съвестта, смелостта и себеотрицанието на гражданина. Така на житейското и политическото поприще поетът и художникът по човешки се разминават, „без да се познаят” и всеки поема своя път...Изследвателските подходи на Цвета Трифонова са приоритетно текстологични, но в тях органично се вплитат литературноисторическият и поетологичният анализ на фокусните художествени и документални произведения. Този анализ взема превес в първия текст, посветен на импресията „Мирът на Щъркелов“ (1935) – една „премълчавана и недолюбвана“ според авторката творба, в която тя открива границата на оттласкване на поета от естетизациите в тогавашното изкуство, а и от собствените му естетически и художествени нагласи, демонстрирани в ранните му стихове. Анализът на теми, мотиви, образи, специално на мотивите за свободата, смъртта и далечността, на техните художествени семантизации и трансформациите им в нравствени и социални рефлексии в зрелите поетически текстове на Вапцаров, намира мястото на есето и на ранните произведения на поета в българската художествена традиция. Авторката използва всяка податка във Вапцаровия текст, която води до осветяване на светогледните му и естетически тежнения, тя не оставя непроследени нишки – нито биографически, нито художественоестетически. Така успява убедително да мотивира редица поетически нагласи у Вапцаров, за да ги разгърне в анализите си в последващите сюжети.
Цвета Трифонова. Никола Вапцаров. Текстът и сянката: Текстологични прочити и анализи. Изд. „Фабер“. Велико Търново, 2004.
Магьосникът на акварела
ПРОЕКТ "НА БЪЛГАРИЯ С ЛЮБОВ - ПИР...
Никога няма да има тук нормално отношение към културата, изкуството и историческото ни наследство!
Комплименти!
01.02.2010 22:52
Да, трябва да преосмислим и Вапцаров. Но мисля, че независимо от идеологията, която е изповядвал в ранен етап на живота си /късния не го е доживял/, с право е наречн Поет -с главна буква!
2. Изследвания, статии и публикации © 2006-2013 Лалю Метев
3. Родословни изследвания на Лалю Метев в geni.com
4. WikiTree World's Family Tree © 2013 Лалю Метев
5. Видни български родове © 2006-2013 Лалю Метев
6. Bulgarian Genealogy © 2006-2013 Lalu Meteff
7. Свещената българска династия Дуло © 2006-2013 Лалю Метев